Home » Marketing voor kunstenaars » Niche markt kunst

Niche markt kunst

marketing voor kunst

Zonder niche markt wordt het niks met de verkoop van je kunst. Wist je dat? Dat betekent niet dat je helemaal nooit iets zult verkopen want je zult heus wel eens een toevalstreffer hebben.

Maar zonder nichemarkt voor je kunst moet je wel je dromen vergeten. Het zal niet lukken om fulltime kunstenaar te zijn en van je werk te kunnen leven. Dat gaat gewoon niet lukken zonder niche markt.

Dus als jij ervan droomt om fulltime kunstenaar te zijn en van je werk te kunnen leven, dan is het identificeren van je niche markt het eerste dat je moet doen. En dat is moeilijk.

Niche markt kunst

Het identificeren van je niche markt is waarschijnlijk veel moeilijker voor je dan het creëren van je werk. Maar dit moet je doen. Want als je dit niet doet, dan krijg je waarschijnlijk niets anders dan complimenten en van complimenten kun je niet leven.

Ik heb lang en diep nagedacht over hoe jij je niche markt kunt identificeren en ik heb daar een methode voor ontwikkeld en die methode kan ik je leren.

Als dit interessant voor je is, dan wil ik eerst met je praten en als het klikt maken we een afspraak om dit te leren in mijn kantoor in Heiloo bij Alkmaar. Ook als je ver weg woont en er lang voor moet reizen. Want ik wil dat je serieus genoeg bent om er echt in te willen investeren.

Want zonder jouw serieuze commitment heeft het geen zin. Jij moet het werk doen en daar zul je veel in moeten investeren. Niet zozeer in geld, maar wel in tijd en in energie. Een reisje naar Heiloo is peanuts vergeleken met wat je nog moet gaan doen.

Dit ligt in andere branches veel makkelijker. In andere branches kun je gewoon een niche kiezen en je aanpassen aan de behoeften van je nichemarkt. Maar met kunst gaat dit niet, want als jij je aanpast aan de wensen van je niche dan verlies je je authenticiteit. En daarmee verminder je de waarde van je werk, wat zonder meer een slecht idee is. 

Je investering

Het eerste gesprek kost niets, want dit gesprek is voor ons allebei vrijblijvend en in dit gesprek gaan we elkaar besnuffelen. Als ik denk dat ik je niet kan helpen dan vertel ik je dat heel eerlijk. Op die eerlijkheid kun je vertrouwen want ik wil succes.

Als we het eens worden, dan maken we een afspraak en dan kom je naar Heiloo en dan leer ik je wat jij moet doen om je niche markt voor kunst te identificeren. Dit neemt een halve tot een hele dag in beslag. Hoe lang dit precies gaat duren hangt o.a. af van hoeveel weerstand jij hebt. Ergens gedurende die dag gaan we naar een leuk restaurant om een hapje te eten en koffie en thee e.d. is er ook allemaal.

Als je daarna weer thuis bent, dan ga je heel waarschijnlijk liever kunst creëren dan serieus aan de slag met het vinden van je niche markt voor kunst, dus als ik het aan jou laat dan heb je een leuke dag gehad die je niets oplevert. Daarom doen we het op mijn manier: de eerst 4 weken hebben we wekelijks een online contactmoment van ongeveer een half uur.

Dit doen we allemaal een-op-een en dit hele traject kost je €500 excl. btw. Daarna komen er geen onverwachte kosten voor advertenties o.i.d. Het enige wat je daarna eventueel nog moet kopen zijn visitekaartjes. Maar als je die al hebt dan hoeft zelfs dat niet, want dan werken we gewoon met wat je al hebt. 

roland broekhuis

Kunst: samenwerken met Judith is een prettige ervaring

Samenwerken met Judith is een prettige ervaring. Ze maakt het marketingsysteem eenvoudig en is direct.Ze levert goeie ideeën, toegespitst voor de kunstpraktijk. Door de bomen het bos niet meer zien is verleden tijd. Veel dank Judith, Roland Broekhuis

moet je naar het buitenland

Moet je naar het buitenland?

Soms hoor ik dat mensen denken dat ze naar het buitenland moeten om hun kunst te verkopen omdat het daar allemaal veel beter zou gaan met de verkoop. Die vraag wil ik hier eens aan de orde stellen: moet je naar het buitenland? Is dat echt nodig om je kunst te verkopen of vraagt dat gewoon een grote investering waar je een minder dan matig resultaat van mag verwachten?

Gemeenschappelijke kenmerken van mensen die kunst kopen

Kenmerken van mensen die kunst kopen

Gemeenschappelijke kenmerken van mensen die kunst kopen zijn belangrijk, want ieder bedrijf heeft een niche nodig om te kunnen verkopen. Gewoon omdat de hele wereld te groot is voor gerichte marketing. En als je marketing niet gericht is dan heb je geen marketing. Zolang je probeert te verkopen aan iedereen, zul je aan niemand verkopen. Daarom heb je een niche nodig. Maar een niche voor kunst bepalen is een uitzonderlijk lastig probleem.

wat doet exposeren voor je

Wat doet exposeren voor je

Als kunstenaar wil je exposeren, dat is logisch want je wilt je werk laten zien. Maar wat doet exposeren precies voor je als het om marketing gaat? Als ik dit aan kunstenaars vraagt, dan blijkt het een rare vraag te zijn, want het antwoord lijkt zo vanzelfsprekend te zijn. Maar het ligt in de praktijk …

Wat doet exposeren voor je Lees meer »

wat heeft een kunstenaar nodig

Wat heeft een kunstenaar nodig voor marketing?

Wat een kunstenaar nodig heeft voor marketing blijkt niet zo heel veel te maken te hebben met wat die kunstenaar precies doet. Er zijn gewoon een aantal basiszaken die je in orde moet hebben omdat het anders niet lukt met marketing. Hier vind je een artikel waarin ik aanstip wat zoal nodig hebt. En als je nu ontdekt dat je iets mist, dan moet je dat aanvullen en zorgen dat het er komt.

Scroll naar boven