Marketing voor kunstenaars

Marketing voor kunstenaars gaat net een beetje anders dan marketing voor een product of dienst. Want kunst is geen product en ook geen dienst.

Kunst doet iets met de beschouwer. En dat kan een product of dienst nooit doen. Dat is het pluspunt.

Maar marketing voor beeldende kunst heeft ook een aantal heel specifieke problemen die andere branches helemaal niet kennen.

marketing voor kunstenaars

Marketing voor kunstenaars

Niche

Maar met wie kunst iets gaat doen, dan heb jij niet voor het zeggen en dat heb jij ook niet in de hand. En dat is het minpunt, want hierdoor is het uiterst lastig om een niche te kiezen. En je kunt niet zonder niche. Daar heb je dus een oplossing voor nodig.

Zoekmachines

Je hebt vast een website waar je je werk op exposeert. Maar krijg je ook bezoekers op die website? Waarschijnlijk krijg je veel minder bezoekers dan je gehoopt had.

Het is niet zo makkelijk om bezoekers op je website te krijgen. En als je website voornamelijk uit afbeeldingen bestaat, dan is dat nog veel moeilijker.

Social media

Ook via de social media kun je bekendheid krijgen. Maar gebeurt dat ook echt in jouw situatie? Of doe je vreselijk je best maar heeft het nauwelijks effect?

Offline marketing

Offline marketing kan veel verder gaan dan af en toe exposeren. Maar weet je wel hoe je het aan moet pakken?

Marketingcursus voor kunst

Ik heb een marketing cursus die ik speciaal ontwikkeld heb voor serieuze kunstenaars die hun werk willen verkopen. Als je hier belangstelling voor hebt, begin dan met een kosteloos focusgesprek met me te reserveren.

hoe interesseer je een kunstredactie voor je werk

Kunstredactie: hoe interesseer je die voor je werk?

Goede vraag: hoe interesseer je een kunstredactie voor je werk? Dat wilde ik wel graag weten, daarom heb ik dit gevraagd aan een journalist die content geleverd heeft aan de kunstredactie van het Limburgs Dagblad. We gaan eens kijken wat hij je adviseert als je in contact wilt komen met een kunstredactie en ook wel erg graag wilt dat ze iets over je gaan schrijven. Lees hier mijn gesprek met Hubert Haenen.

kunstmarkt in bergen nh

Kunstmarkt in Bergen NH

De kunstmarkt in Bergen NH is een toeristische trekpleister en ik ben daar gaan mystery shoppen. De markt is opgebouwd rond de Ruinekerk en om de markt heen liggen terrasjes. Wat wil je nog meer? Nou, verkopen natuurlijk. En voor het geval je hier ooit een kraam huurt en ook als je ergens anders bij een soortgelijk evenement een kraam huurt, dan moet je die verkopen goed voorbereiden. En daar wil ik het hier over hebben.

mond tot mond

Mond tot mond reclame, de beste reclame die er is

Door mond-tot-mond reclame bereik je het netwerk achter je netwerk op een uiterst effectieve en positieve manier. Dit is de beste reclame die je kunt krijgen. Het zou daarom leuk zijn als je mond-tot-mond reclame zou kunnen stimuleren. En dat kun je! Er zijn manieren om het netwerk achter je netwerk te bereiken door je klanten en de bezoekers van je website te stimuleren om over je te gaan praten.

fiscus

Concept voorstel wijziging margeregeling

Er een idee voor een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen (Wet aanpassing aanvullende margeregeling). De maatregelen zijn nog niet voorzien van een uitvoeringstoets, waarmee de maatregelen op uitvoerbaarheid worden getoetst. Maar je kunt er nu wel iets over zeggen. En lees het in elk geval, want

wat heeft een kunstenaar nodig

Wat heeft een kunstenaar nodig voor marketing?

Wat een kunstenaar nodig heeft voor marketing blijkt niet zo heel veel te maken te hebben met wat die kunstenaar precies doet. Er zijn gewoon een aantal basiszaken die je in orde moet hebben omdat het anders niet lukt met marketing. Hier vind je een artikel waarin ik aanstip wat zoal nodig hebt. En als je nu ontdekt dat je iets mist, dan moet je dat aanvullen en zorgen dat het er komt.