Home » Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten

Zoekmachine marketing is zorgen dat je website vindbaar is in de organische zoekresultaten. Want alleen als je website vindbaar is kun je klanten krijgen via de zoekmachines.

 

Dit is een hoofdrubriek met een aantal subrubrieken zodat je gemakkelijk kunt vinden wat je zoekt. En als je gewoon aan het grasduinen bent, scrol dan lekker door pagina en kijk wat je aanspreekt.

 

zoekmachine

 

Organische zoekresultaten

Als ondernemer zul je het zelden mee maken dat klanten op je zitten te wachten, maar een uitzondering hierop vormen de mensen die je vinden via de organische zoekresultaten.

 

Actief op zoek

Mensen die jou vinden via de zoekmachine zijn actief op zoek gegaan. Niet speciaal naar jou als persoon, maar wel naar de oplossingen die je te bieden hebt.

 

Zoiets gebeurt alleen als je de zoekmachine voor je marketing gebruikt, want jouw website wordt pas getoond als iemand een zoekterm intikt waar jouw website het antwoord op is.

 

Ik vind dit een leuke manier van marketing, maar dit moet je alleen doen als je van schrijven houdt. Verwacht niet dat je zonder een blog klanten aan zult trekken via je website.

 

Ik persoonlijk vind het vindbaar worden via de organische zoekresultaten een heerlijke uitdaging. En ik verzeker je dat als je dit serieus neemt en je hier echt op stort, dat dit het beste in je naar boven haalt. Want met minder neemt Google geen genoegen dus je moet wel.

 

En het is ook leuk en bevrijdend om te ervaren dat Google voor elke zoekopdracht een set nieuwe pagina’s maakt. Want dat betekent dat je zelf kunt bepalen hoeveel concurrentie je wilt. Je bepaalt helemaal zelf of je de luwte op wilt zoeken of dat je je met volle kracht in de concurrentiestrijd wilt werpen.

wat is zoektermen onderzoek

Wat is zoektermen onderzoek

Zoektermen onderzoek wordt ook wel zoekwoorden onderzoek of keyword research genoemd. Het is het onderzoeken van zoektermen voordat je een pagina of blogpost gaat schrijven. Want de woorden op je website trekken mensen aan. Dus je moet de juiste woorden op je website zetten: mensen moeten ze echt gebruiken en er moet niet te veel concurrentie zijn.

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe een zoekmachine werkt is handige kennis, want dan weet je hoe het komt dat je website ineens in de zoekresultaten staat. Of waarom hij daar niet staat. In dit artikel wil ik hier wat licht op laten schijnen zodat je je website beter kunt laten presteren. Want hoog in Google is voor iedereen weggelegd. Dus ook voor jou. En dat weet ik zo zeker juist door de manier waarop een zoekmachine werkt.

niet alles hoeft in de zoekresultaten

Niet alles hoeft in de zoekresultaten

Niet alles hoeft in de zoekresultaten. Integendeel: maak een selectie en je website gaat beter presteren. Hiervoor moet je natuurlijk keuzes maken. En als je dat ook echt doet, dan zul je zien dat je andere pagina’s en artikelen beter gaan presteren. Want Google toont een pagina of artikel in de zoekresultaten, maar hij beoordeelt je hele website.

google helpful content

Helpful content update: schrijf voor mensen

Google heeft verteld dat er een update gaande is: de helpful content update. Hij vertelt over deze update dat je voor mensen moet schrijven en niet voor de zoekmachines. Als je les hebt gehad van mij dan wist je dat al. Of je het ook geloofd hebt en ernaar gehandeld hebt is iets anders natuurlijk. Maar als je dat niet gedaan hebt kun je dat alsnog gaan doen. Want Google vertelt het nu zelf ook heel duidelijk.

hoeveel bezoeers krijgt je site

Hoeveel bezoekers krijgt jouw site?

In een interessant onderzoek beschrijft Bill Andrews dat jouw site waarschijnlijk heel weinig bezoekers krijgt. Hij heeft onderzoek gedaan onder 250 freelancers en gewoon gevraagd naar het aantal bezoekers, hoe oud de website is, waar de bezoekers vandaan komen etc. Dat is vreselijk interessant. Maar dat gaat over Engelstalige websites en Nederland is een veel kleiner taalgebied. Daarom doen ik dit onderzoek even over voor Nederland.

tooltips en seo

Tooltips en SEO

Tooltips brengen licht in de duisternis. Het zijn kleine stukjes verhelderende tekst die je onder “moeilijke woorden” plaatst. Als je een tooltip maakt dan verschijnt er in je gewone tekst onder het moeilijke woord een lijntje en als mensen daar met hun muis overheen gaan dan verschijnt de verhelderende tekst in een popup. Hierdoor kun je tekst op een pagina kwijt die alleen zichtbaar wordt voor mensen die daar behoefte aan hebben.

essentie van zoekwoorden onderzoek

Klanten vertellen je de beste zoektermen

Zoekwoorden kiezen is eigenlijk heel simpel en daarom kun je hier zelf heel ver mee komen. Het kost je een beetje tijd, je moet er een poosje over nadenken, maar heel erg moeilijk is het niet. En het is ook niet technisch. Daarnaast is het essentieel. Je moet er beslist tijd aan besteden om je zoektermen goed te kiezen. Want anders doe je al je werk voor niets. Dus probeer eens of het je lukt.