Home » Organische zoekresultaten » Kwaliteit blog

Kwaliteit blog

De kwaliteit van je blog is vreselijk belangrijk. Want Google heeft een filter waarmee hij pagina’s en blogposts weg filtert uit de zoekresultaten als de kwaliteit te laag is. Juist als je niet technisch bent is kwaliteit van de inhoud van je blog iets waar je op kunt focussen.

google panda

Kwaliteit blog

Een vraag is dan: wat is kwaliteit volgens Google. Daar is Google helder over geweest. Al in 2011 heeft hij een lijstje gepubliceerd waarin hij uit de doeken doet wat hij onder kwaliteit verstaat.

 

Je vindt hier een aantal artikelen waarin ik dieper in ga op de inhoud van dat lijstje. En uiteraard bewijs ik je ook dat Google dat echt zelf gezegd heeft. In deze artikel bespreek ik telkens 1 punt van dat lijstje. En je krijgt er ook een verwijzing naar het hele lijstje bij.

 

Dit is iets dat je gewoon met tijd en aandacht zelf kunt doen. Je hoeft er absoluut niet technisch voor te zijn en het is ook niet nodig dat je iets over SEO weet. Gewoon focussen op de kwaliteit van je blog.

 

Kwaliteit

Er zijn dus geen obstakels die jij niet zelf kunt overwinnen. Je focus leggen op kwaliteit vraagt natuurlijk wel iets van je, want je mag geen stukken van je blog overslaan.

 

Delen van je blog die minder kwaliteit hebben kunnen de positie van je hele website negatief beïnvloeden. Je moet dus echt je hele website aanpakken.

 

Maar als je hier tijd en energie in steekt en er echt voor gaat, dan zul je verbaasd zijn over de resultaten die je zonder enige kennis over SEO kunt behalen.

 

niet alles hoeft in de zoekresultaten

Niet alles hoeft in de zoekresultaten

Niet alles hoeft in de zoekresultaten. Integendeel: maak een selectie en je website gaat beter presteren. Hiervoor moet je natuurlijk keuzes maken. En als je dat ook echt doet, dan zul je zien dat je andere pagina’s en artikelen beter gaan presteren. Want Google toont een pagina of artikel in de zoekresultaten, maar hij beoordeelt je hele website.

google helpful content

Helpful content update: schrijf voor mensen

Google heeft verteld dat er een update gaande is: de helpful content update. Hij vertelt over deze update dat je voor mensen moet schrijven en niet voor de zoekmachines. Als je les hebt gehad van mij dan wist je dat al. Of je het ook geloofd hebt en ernaar gehandeld hebt is iets anders natuurlijk. Maar als je dat niet gedaan hebt kun je dat alsnog gaan doen. Want Google vertelt het nu zelf ook heel duidelijk.

tooltips en seo

Tooltips en SEO

Tooltips brengen licht in de duisternis. Het zijn kleine stukjes verhelderende tekst die je onder “moeilijke woorden” plaatst. Als je een tooltip maakt dan verschijnt er in je gewone tekst onder het moeilijke woord een lijntje en als mensen daar met hun muis overheen gaan dan verschijnt de verhelderende tekst in een popup. Hierdoor kun je tekst op een pagina kwijt die alleen zichtbaar wordt voor mensen die daar behoefte aan hebben.

seo en samengestelde woorden

SEO en samengestelde woorden

SEO en samengestelde woorden hebben geen gelukkig huwelijk. Google let op spelfouten. Maar is hij ook in staat om zoekopdrachten met samengestelde woorden goed uit te voeren. Wat krijg je als je bijvoorbeeld intikt: rodewijnglazen? Ik volg sommige samengestelde woorden sinds 2017 en het is verbazingwekkend hoe slecht Google hiermee omgaat. Hij kan het echt …

SEO en samengestelde woorden Lees meer »

Panda update dunne content

Panda update: hoe beoordeelt Google websites?

De Panda update gaat over hoe Google verschillende websites beoordeelt. Hoe hij onderscheidt maakt tussen websites die te weinig kwaliteit hebben en heel erg goede websites. Hierbij let hij o.a. op dunne content. Content die letterlijk te weinig inhoud heeft en te weinig vertelt. Inhoudelijk te kort, niet informatief of niet goed onderbouwd. Gewoon: niet …

Panda update: hoe beoordeelt Google websites? Lees meer »