Kwaliteit blog
De kwaliteit van je blog is vreselijk belangrijk. Want Google heeft een filter waarmee hij pagina’s en blogposts weg filtert uit de zoekresultaten als de kwaliteit te laag is.



Juist als je niet technisch bent is kwaliteit van de inhoud van je blog iets waar je op kunt focussen.

Kwaliteit blog
Een vraag is dan: wat is kwaliteit volgens Google. Daar is Google helder over geweest. Al in 2011 heeft hij een lijstje gepubliceerd waarin hij uit de doeken doet wat hij onder kwaliteit verstaat.

Je vindt hier een aantal artikelen waarin ik dieper in ga op de inhoud van dat lijstje. En uiteraard bewijs ik je ook dat Google dat echt zelf gezegd heeft. In deze artikel bespreek ik telkens 1 punt van dat lijstje. En je krijgt er ook een verwijzing naar het hele lijstje bij.

Dit is iets dat je gewoon met tijd en aandacht zelf kunt doen. Je hoeft er absoluut niet technisch voor te zijn en het is ook niet nodig dat je iets over SEO weet. Gewoon focussen op de kwaliteit van je blog.

Kwaliteit
Er zijn dus geen obstakels die jij niet zelf kunt overwinnen. Je focus leggen op kwaliteit vraagt natuurlijk wel iets van je, want je mag geen stukken van je blog overslaan.

Delen van je blog die minder kwaliteit hebben kunnen de positie van je hele website negatief beïnvloeden. Je moet dus echt je hele website aanpakken.

Maar als je hier tijd en energie in steekt en er echt voor gaat, dan zul je verbaasd zijn over de resultaten die je zonder enige kennis over SEO kunt behalen.
Tooltips brengen licht in de duisternis. Het zijn kleine stukjes verhelderende tekst die je onder “moeilijke woorden” plaatst. Als je een tooltip maakt dan verschijnt er in je gewone tekst onder het moeilijke woord een lijntje en als mensen daar met hun muis overheen gaan dan verschijnt de verhelderende tekst in een popup. Hierdoor kun je tekst op een pagina kwijt die alleen zichtbaar wordt voor mensen die daar behoefte aan hebben.
Als je meer verkeer naar je website wilt trekken, dan moet je content schrijven die mensen willen lezen. Wat mensen willen lezen kun je heel gemakkelijk ontdekken. En als je dat eenmaal weet en erover gaat schrijven, dan ga je automatisch meer bezoekers aantrekken. Hier lees je hoe je ontdekt wat mensen willen lezen zodat …
Meer verkeer naar je website Lees verder »
Google waardeert het als je een expert bent of in elk geval heel veel over je onderwerp weet. Daarom is het belangrijk een expert te worden als het om jouw onderwerp gaat. Dat is belangrijk als je wilt dat je website goed gaat presteren. Want Google wil de beste zoekresultaten bovenaan plaatsen. En hij heeft …
Hoe word je een expert Lees verder »
Google let op spelfouten. Maar is hij ook in staat om zoekopdrachten met samengestelde woorden goed uit te voeren. Wat krijg je als je bijvoorbeeld intikt: rodewijnglazen? Ik volg sommige samengestelde woorden sinds 2017 en het is verbazingwekkend hoe slecht Google hiermee omgaat. Hij kan het echt niet. En dat is belangrijk, want correct spellen …
SEO en samengestelde woorden Lees verder »
De Panda update gaat over hoe Google verschillende websites beoordeelt. Hoe hij onderscheidt maakt tussen websites die te weinig kwaliteit hebben en heel erg goede websites. Hierbij let hij o.a. op dunne content. Content die letterlijk te weinig inhoud heeft en te weinig vertelt. Inhoudelijk te kort, niet informatief of niet goed onderbouwd. Gewoon: niet …
Panda update: hoe beoordeelt Google websites? Lees verder »
Google stelt eisen aan de kwaliteit van de content op je website. En als je gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten dan zul je hier rekening mee moeten houden. Hij heeft o.a. laten weten dat hij het waardeert als je genuanceerd schrijft. Daarom gaan we het hier hebben over het beschrijven van meerdere standpunten …
Meerdere standpunten voor SEO Lees verder »
Hoger ranken in Google door meerwaarde te bieden: als jouw website een duidelijke meerwaarde biedt t.o.v. andere websites in jouw branche, dan kom je hoger in Google en mensen zullen jouw website ook vaker kiezen om te bezoeken. Als Google naar je website kijkt om te beoordelen of je website waardig is om hoog in …
Meerwaarde bieden met je website Lees verder »
Als je me vraagt: “Hoe maak ik mijn website beter vindbaar?” dan is het verwerven van autoriteit het eerste waar je aan zou moeten denken. In dit artikel leg ik je uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je website als autoriteit gezien wordt. Veel werk maar beslist haalbaar en hiermee kun je een kleine …
Kleine website populair maken: autoriteit verwerven Lees verder »
De opmaak van je artikelen draagt bij aan de kwaliteit van je artikelen. En Google let op kwaliteit. Opmaak verbeteren is niet moeilijk, dus doe dit vooral. Denk hierbij aan het gebruik van echte kopjes in plaats van een vetgedrukte zin. Denk ook aan een goede indeling van je artikelen zodat ze gemakkelijk leesbaar zijn. …
Opmaak van je artikelen Lees verder »
Medische claims en gezondheidsclaims mag je niet zomaar publiceren. Je teksten moeten dan aan de wetgeving voldoen. En Google let er vooral ook op of je artikelen een vertrouwenwekkend artikel is als het gaat om zoekopdrachten over gezondheid. Hier vind je een paar ideeën hoe je de kwaliteit van een medisch artikel zou kunnen verhogen. …
Medische claims en gezondheidsclaims Lees verder »