Categorieën en tags optimaliseren in WordPress

Categorieën optimaliseren en artikelen labelen

Categorieën optimaliseren betekent dat je je artikelen eerst labelt door ze in een categorie te plaatsen. Daarna ga je de categorie optimaliseren.

Content indelen in categorieën en deze categorieën optimaliseren is wijs want categoriepagina’s zijn uiterst informatieve pagina’s. Ditzelfde geldt voor tag pagina’s.

Categorieen en tags optimaliseren betekent dat je een verzameling artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan samen op een pagina zet. Hierdoor ontstaat er een pagina waar Google van smult.

Deze informatieve pagina’s breiden zich voortdurend uit met elk artikel dat je aan de categorie toevoegt.  Categoriepagina’s optimaliseren is daarom beslist de moeite waard want ze zijn goed voor je ranking.


Categorieën en tags optimaliseren

Om categorieën en tags te optimaliseren heb je een aantal mogelijkheden:

  1. Zorg dat je geen dubbele dingen aanmaakt. Geen categorieën en tags met dezelfde naam of bijna dezelfde naam en dezelfde inhoud of bijna dezelfde inhoud.
  2. Zet een inleiding van ongeveer 250 worden op je categorie- of tagpagina. Want hierdoor voeg je unieke content toe.
  3. Maak handmatige samenvattingen bij je blogposts, want die handmatige samenvattingen komen op je categorie of tagpagina te staan, waardoor die pagina echt uniek wordt.


Structuur aanbrengen

Tags en categorieën zijn mogelijkheden om je content in te delen en structuur aan te brengen. Hierdoor wordt je website beter doorzoekbaar. Dat is fijn voor je bezoekers en goed voor Google.

Als je website een boek zou zijn, dan zijn de categorieën de hoofdstukken. De tags zijn de index. Tags en categorieën optimaliseren hoort eigenlijk bij het goed beheren van je pagina’s door het aanbrengen van structuur.


Wat zijn categorieën en tags

Als je  een categorie of tag aanmaakt doet je website het volgende:

  • hij maakt een een pagina aan
  • op deze categorie- of tagpagina komen alle artikelen te staan die je in die specifieke categorie plaatst of die je die specifieke tag meegeeft.

Hierdoor ontstaan overzichtelijke pagina’s met artikelen die over één enkel onderwerp gaan. Google houdt van pagina’s waar veel informatie over één onderwerp staat. Je kunt deze pagina’s zelf ook zien door aan de buitenkant van je website (waar je bezoekers komen) een categorie of tag aan te klikken.


Verschil tussen categorieën en tags

Categorieën en tags zijn bijna hetzelfde, maar er is ook een verschil:

Categorieën hebben een hiërarchische structuur. Dat betekent dat je een hoofdcategorie met daarbij subcategorieën kunt aanmaken.

  • Hoofdcategorie
    • Subcategorie 1
    • Subcategorie 2
    • Subcategorie 3

Hierbij is de hoofdcategorie het belangrijkste, de subcategorieën zijn iets minder belangrijk.

Tags hebben geen hiërarchische structuur. Een tag is dus gewoon een tag en er bestaat niet zoiets als een subtag.


Categorieën optimaliseren

Als je verder niets bijzonders doet, dan is een categorie of tag niet uniek. De teksten die op je categorie- of tagpagina staan, staan ook in je artikelen en ze staan ook op de overzichtspagina van je blog.

Hierdoor zijn ze niet heel erg interessant voor de zoekmachines om aan te bieden naar aanleiding van een zoekopdracht. Maar daar kun je iets aan doen.


Artikelen afbreken

Ga naar je blog en klik daar een categorie of tag aan en kijk goed wat je ziet:

  • Zie je daar de complete teksten van je blogposts staan?
  • Of zie je daar kleine stukjes van je blogposts staan?

Bij sommige WordPress themes worden artikelen vanzelf afgebroken, bij andere themes moet je dit handmatig doen. Als je dit handmatig moet doen, kun je dit doen met het “meer” blok.

Hierdoor zorg je ook weer dat niet je hele blog dubbel op je website staat. En het is natuurlijk veel overzichtelijker om kleine stukjes tekst te zien. Je moet er toch niet aan denken dat je eindeloos door complete blogposts moet scrollen?


Inleiding er boven zetten

Je kunt een categorie- of tagpagina bijzonder en uniek maken door er een inleiding boven te zetten. Gewoon een verhaaltje over waar die pagina over gaat. Misschien met een link naar het belangrijkste artikel van die pagina, zodat mensen dat snel kunnen vinden. Die inleiding moet ongeveer 250 woorden zijn.

Door een inleiding te schrijven geef je de categorie- of tagpagina meerwaarde waardoor je kansen om met die pagina te scoren groter worden. Maar als de inleiding niet getoond wordt hoef je geen moeite te doen, want dan helpt het niet.


Handmatige samenvatting

Maar ook als je het more-blok invoegt en als je een inleiding boven je categorieën plaatst, ook dan is het nog geen unieke pagina. Op je categorie- of tagpagina staan dan de 250 unieke woorden van je inleiding. Maar de stukjes van je artikelen die er staan, staan veel vaker op je blog:

  • ze staan natuurlijk in het artikel
  • en ze staan op de overzichtspagina van je blog
  • als je het artikel in een categorie plaatst staat die woorden op de categoriepagina
  • en als je het artikel ook tags meegeeft, dan staan ze ook op iedere tagpagina.

Opgeteld staan die teksten dan een heleboel keer op je website en daar houdt Google niet zo van. Het is beter als je daar unieke teksten neerzet. Dat kun je doen door handmatige samenvattingen te maken als je je artikelen schrijft.


Clusteren, ordenen en doorverwijzen

Gebruik rubrieken en tags dus niet om zoveel mogelijk labels aan je artikelen te hangen maar gebruik ze doordacht om structuur aan te brengen in je website en de navigatie voor je bezoekers te vergemakkelijken.


Hoe link je naar een categorie of tag

Categorieën en tags zijn erg informatieve pagina’s, het kan leuk zijn er een link naartoe te plaatsen. Maar dat gaat niet op de gewone manier. Naar een categoriepagina of tagpagina link je alsof je linkt naar een externe website. Je doet het op precies dezelfde manier.

De structuur van een blog is belangrijk genoeg om serieuze aandacht aan te besteden. Een indeling van je blog zorgt ervoor dat je blog doorzoekbaar is en dat je bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken.

De structuur van een blog zorgt voor een goede navigatie. Google waardeert het als je website een goede interne navigatie heeft zodat mensen kunnen vinden wat ze zoeken.

WordPress reikt je de mogelijkheden aan om een goede structuur op je blog aan te brengen. Hiervoor heb je taxonomieën tot je beschikking. Taxonomieën zijn categorieën en tags. Gebruik die mogelijkheden!


Structuur van je website

De structuur van je website is heel erg belangrijk als het om SEO gaat. Want de structuur van je website vertelt een eigen verhaal over wat er op je website werkelijk belangrijk is. En dat verhaal kan een heel ander verhaal zijn dan de teksten op je website vertellen en het kan ook een heel ander verhaal zijn dan je eigenlijk wilt vertellen.

Als je meer wilt weten over SEO zou je kunnen beginnen met de handleiding SEO zelf doen op deze website door te nemen. Want zeker met een WordPress website kun je SEO gewoon zelf.


SEO voor dummies

seo voor dummies

SEO lijkt intimiderend moeilijk. Maar het is veel makkelijker dan je nu denkt.

In deze serie neem ik je bij de hand. We beginnen met tips voor echte dummies die helemaal niks weten. En geleidelijk gaan gaan we er dieper op in.

Maar altijd goed uitvoerbaar.


En als je liever wilt dat ik je nog meer bij de hand neem, dan kun je ook een individuele training van een dag bij me volgen.

Je bent hier: Home » SEO blog WordPress » Structuur website » Categorieën en tags optimaliseren in WordPress
Categorieën en tags optimaliseren in WordPress was last modified: by


 Bronnen en credits

Categorieën en tags optimaliseren in WordPress was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *