Categorieën optimaliseren

Content indelen in categorieen en categorieën optimaliseren is wijs want categoriepagina’s zijn uiterst informatieve pagina’s. Deze informatieve pagina’s breiden zich voortdurend uit met elk artikel dat je aan de categorie toevoegt.  Categorieën optimaliseren is daarom beslist de moeite waard want ze zijn goed voor je ranking.

Categorieën en tags zijn mogelijkheden om je artikelen in te delen en structuur aan te brengen. Hierdoor wordt je website beter doorzoekbaar. Dat is fijn voor je bezoekers en goed voor Google.

Als je website een boek zou zijn, dan zijn de categorieën de hoofdstukken. De tags zijn de index. Categorieën en tags optimaliseren hoort eigenlijk bij het goed beheren van je pagina’s door het aanbrengen van structuur.

Categorieën optimaliseren

Als je  een categorie of tag aanmaakt doet je website het volgende:

  • hij maakt een een pagina aan
  • op deze categorie- of tagpagina komen alle artikelen te staan die je in die specifieke categorie of tag plaatst

Hierdoor ontstaan overzichtelijke pagina’s.  Op deze pagina’s staan artikelen die over een enkel onderwerp gaan. Google houdt van pagina’s waar veel informatie over één onderwerp staat.

Indelen in categorieën en tags

Als je berichten op je WordPress website zet, dan is het belangrijk die berichten in te delen in categorieën. Je sorteert je berichten naar inhoud. Zorg dat je de categorie waar je ze in plaatst een relevante naam geeft.

Vaak gebeurt dit niet. Vaak staan alle artikelen in de categorie “uncategorized”.

Categorieën optimaliseren

En als artikelen al in een categorie geplaatst worden, dan wordt die categorie vaak niet geoptimaliseerd. Dat is een gemiste kans, want een categoriepagina is een gewoon een pagina. Andere pagina’s optimaliseer je toch ook? En met ieder bericht dat jij plaatst, wordt je categoriepagina steeds informatiever.

Categoriepagina’s zijn overzichtelijk voor je bezoekers en ze ondersteunen de navigatie op je website. Daarom is het aan te raden om je mogelijkheid om categorieën en tags aan te maken te gebruiken. Zeker als je snel wilt stijgen in Google.

Ook is het belangrijk dat die categorieën en tags bij artikelen getoond worden. Ze ondersteunen de interne navigatie van je website en die functie kunnen ze niet hebben als je je designer de opdracht geeft om ze onzichtbaar te maken.

Waar staan de categorieën

Als je bent ingelogd op je website zie je links in de zijbalk staan: Berichten. Hier zit een menu onder met daarin o.a. categorieën en tags. Hier kun je categorieën en tags aanmaken en bewerken.

Categorieën optimaliseren: inleiding schrijven

Een dergelijke pagina kun je nog interessanter voor je bezoekers maken door ‘m een inleiding te geven.

Ga in je zijbalk naar:

  • Berichten
  • Categorieën
  • Maak daar betekenisvolle categorieën aan
  • Zet er als dat kan een inleiding boven van minimaal 150 woorden

Of je er een inleiding boven kunt zetten hangt af van je theme. Het kan niet bij ieder theme en niet ieder theme toont de beschrijving. Maar als het kan, doe het dan vooral. Want je geeft er de categorie- of tagpagina er meerwaarde door waardoor je kansen om met die pagina te scoren groter worden. Maar als de inleiding niet getoond wordt hoef je geen moeite te doen, want dan helpt het niet.

Artikelen afbreken

De artikelen op je blog kun je afbreken. Je bezoeker ziet op de categoriepagina dan slechts een gedeelte van het artikel. De bezoeker moet op de “lees meer”-link klikken om alles te kunnen lezen.

Bij sommige WordPress themes worden artikelen vanzelf afgebroken, bij andere themes moet je dit handmatig doen. Als je dit handmatig moet doen, kun je dit doen met de more-tag.

Door op je categoriepagina kleine stukjes van je artikelen te plaatsen, voorkom je dat je bezoekers door een ellenlange categoriepagina moeten scrollen. Artikelen afbreken komt de overzichtelijkheid van de pagina ten goede.

Handmatige samenvattingen

Je kunt ook overwegen handmatige samenvattingen te maken. Deze komen dan op je categoriepagina’s te staan. Hierdoor komt er minder duplicate content op je website.

Tags optimaliseren

Ook het gebruik van tags om artikelen te ordenen is een goed idee, maar het is wel belangrijk dat je geen dubbele dingen aanmaakt. Doordat je website spontaan pagina’s aanmaakt als je een categorie of een tag aanmaakt komt er vanzelf al een heleboel dubbele content op je website te staan.

Zolang dat een zinnige functie heeft, zoals het toegankelijk maken van artikelen en het vergemakkelijken van de navigatie, is dat niet zo erg. Maar maak niet méér pagina’s dan nodig is.

Dus niet een rubriek “leiderschap” en een tag “leiding geven” of een rubriek “spiritualiteit” en ook nog een tag “spiritualiteit”: minder is méér in dit geval.

Clusteren, ordenen en doorverwijzen

Gebruik rubrieken en tags dus niet om zoveel mogelijk labels aan je artikelen te hangen maar gebruik ze doordacht om structuur aan te brengen in je website en de navigatie voor je bezoekers te vergemakkelijken.

Hoe link je naar een categorie of tag

Categorieën en tags zijn erg informatieve pagina’s, het kan leuk zijn er een link naartoe te plaatsen. Maar dat gaat niet op de gewone manier. Naar een categoriepagina of tagpagina link je alsof je linkt naar een externe website. Je doet het op precies dezelfde manier.

Structuur van je website

De structuur van je website is heel erg belangrijk als het om SEO gaat. Want de structuur van je website vertelt een eigen verhaal over wat er op je website werkelijk belangrijk is. En dat verhaal kan een heel ander verhaal zijn dan de teksten op je website vertellen en het kan ook een heel ander verhaal zijn dan je eigenlijk wilt vertellen.

Als je meer wilt weten over SEO zou je kunnen beginnen met de handleiding SEO leren voor beginners op deze website door te nemen.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Categorieën optimaliseren was last modified: by

 Bronnen en credits

Categorieën optimaliseren was last modified: by