Checklist zakelijk bloggen

Checklist zakelijk bloggen: alles op een rijtje

Als je niet voor de lol blogt maar er iets mee wilt bereiken dan wil je waarschijnlijk gevonden worden, gelezen worden, je wilt dat je bezoekers ergens op klikken, ergens voor inschrijven en liefst direct je klant worden. dan kun je deze checklist zakelijk bloggen goed gebruiken.

Als je doelen wilt bereiken helpt het als je hier bij het schrijven van je artikel rekening mee houdt.

1. Eén onderwerp

Nummer 1 met stip op de checklist zakelijk bloggen:

  • Zorg dat je het eenduidig over 1 onderwerp hebt

Als je artikel over meer dan één onderwerp gaat weet Google niet waar het precies over gaat. Dat is begrijpelijk, want je artikel gaat dan ook niet echt ergens over: het gaat over meer dan één zaak. Maar de zoekopdracht gaat over één onderwerp. En dat maakt het bijzonder lastig voor Google om jouw artikel (over meerdere onderwerpen) als het beste antwoord op een zoekopdracht over een enkel onderwerp aan te bieden.

Je artikel geeft natuurlijk wel een antwoord op die zoekopdracht, maar om hoog in de zoekresultaten te komen moet je artikel eenduidig het beste antwoord zijn.

2. Rubriceren

Zorg dat het artikel in een rubriek past en denk er ook aan die rubriek aan te vinken. Vaak zie ik op een blog dat er geen categorieën zijn aangemaakt: alle artikelen staan in de rubriek “uncategorized”.

Hierdoor is je blog minder goed doorzoekbaar voor je bezoekers en dus minder gebruikersvriendelijk. Als niet handig is voor je bezoekers, is het ook niet goed voor Google.

Deel je artikelen daarom in een geef de rubrieken heldere namen, zodat je bezoekers weten waar ze artikelen over een specifiek onderwerp kunnen vinden.

3. Belangrijkste zoekwoord vooraan

Zorg dat je artikel een unieke titel heeft waarin het belangrijkste zoekwoord voorkomt en plaats dat zoekwoord zover mogelijk vooraan in de titel

De titel van je artikel is een “label” waardoor je artikel terug gevonden kan worden. Op Internet is het belangrijk het belangrijkste woord waarop je gevonden wilt worden vooraan te zetten in de titel. Beschouw de titel als het etiket op een ordner: dankzij de titel hoef je niet de hele ordner door te bladeren om te weten waar de inhoud over gaat, aan het etiket op de ordner heb je genoeg.

4. Minimaal 300 woorden

Gebruik minimaal 300 woorden (liever meer) en minimaal 1 afbeelding

300 woorden is het minimale aantal woorden dat nodig is om gevonden te kunnen worden. Als je minder dan 300 woorden gebruikt is de inhoud te mager, je artikel wordt dan niet als zoekresultaat aangeboden.

Je mag gerust erg lange artikelen schrijven, denk aan artikelen van 2000 woorden of nog meer. Maar als je dat doet, zorg dan wel dat je er een aanklikbaar menu bij zet zodat je artikel gemakkelijk te navigeren is.

5. Relevante naam

Geef je afbeelding voor het uploaden een relevante naam.

Een afbeelding heeft niet vanzelf een betekenisvolle naam. Verander die nietszeggende naam vóór het uploaden in een betekenisvolle naam. En geef je afbeelding een ALT-titel mee.

6. Unieke tekst

Zorg dat je tekst een unieke tekst is. Neem geen teksten van anderen over, want dan voeg je niets toe aan het web.

Plaats je teksten ook niet zowel op je blog als ergens anders, want dan creëer je duplicate content. Je denkt misschien dat het handig is om hetzelfde artikel niet alleen op je eigen blog te plaatsen, maar op 6 artikelenwebsites of zoiets. Vergeet dit. Je devalueert de waarde van je artikel ermee. Je “verdunt” het als het ware.

7. Dienstenpagina

Zorg dat je artikel eenduidig bij een dienstenpagina hoort en verwijs ergens in je artikel naar deze dienstenpagina (hiermee versterk je de positie van die dienstenpagina).

Zakelijk bloggen mag best leuk zijn, maar je doet het niet voor de pret. Het is je doel om gevonden te worden en je wilt ook erg graag dat mensen uiteindelijk naar de dienstenpagina gaan. Dat doen mensen alleen als jij dat mogelijk maakt, zorg daarom dat je ergens in je artikel een link naar je dienstenpagina plaatst.

8. Uitgaande link

Zorg dat je artikel minimaal 1 uitgaande link heeft en geef die link een relevante naam. Niet “klik hier” voor meer informatie” maar “meer informatie over ankerteksten”. Vertel waar je bezoeker naartoe gaat als hij of zij op de link klikt.

Als ik mensen vertel een uitgaande link te plaatsen ontmoet ik vaak veel weerstand. Toch kun je dat beter wel doen. Google houdt niet van eindpunten op het web en door een uitgaande link te plaatsen verandert je artikel van een eindpunt in een knooppunt. Dat waardeert Google.

9. Begin met het belangrijkste

Sla de inleiding over en begin met het belangrijkste

Mensen die aan het surfen zijn willen als eerste weten of er op jouw pagina iets staat waarnaar ze op zoek zijn. Zorg er daarom voor dat ze dat direct zien.

10. Werk het belangrijkste daarna uit

Zorg in je uitwerking voor veel informatie, want deze bezoeker wil mogelijk je klant gaan worden. Mensen hebben veel informatie nodig voor ze kunnen beslissen dat ze je klant willen worden.

11. Call-to-action

Bedenk wat jij wilt dat mensen doen als ze het artikel uit hebben gelezen.

Wat is je doel met het schrijven van deze pagina? Wat wil je dat mensen gaan doen als ze de pagina helemaal uitlezen? Help je bezoekers om te doen wat jij wilt, maak het mogelijk. Als jij het niet mogelijk maakt zal het zeker niet gebeuren.

Plaats een button met een call-to-action, plaats een inschrijfformulier, plaats een contactknop of wat dan ook, maar maak het gemakkelijk voor je lezers om te gaan doen wat je graag wilt dat ze gaan doen.

12. SEO van Yoast

Vul de velden van de plugin SEO van Yoast netjes in en denk er aan dat iedere pagina en iedere artikel een eigen unieke focus zoekterm moeten krijgen.

13. Open Graph

Geef het artikel een speciale Open Graph afbeelding mee voor het geval iemand zo vriendelijk is je artikel te delen op de social media.

Checklist zakelijk bloggen

Dit zijn erg veel dingen om op te letten. En het is belangrijk dat je dat ook doet. Je kunt dit leren en het went om aan al deze zaken te denken. Het kan een routine worden. Als je het leren wilt, lees dan eens verder bij SEO met resultaat.

Of lees verder in de handleiding SEO voor beginners.

Stijgen in Google door kwaliteit

Stijgen in Google door kwaliteit

gratis seo checklist

Als je wilt stijgen in Google dan is verbetering van de kwaliteit van je website het enige logische antwoord. Je kunt hier een checklist aanvragen waarin ik de punten benoem die hierbij belangrijk zijn.

Recensie

Via Skypesessie met Judith aan je SEO werken, gaat top. Ik krijg precies de informatie die ik nodig heb, Judith legt alles helder en geduldig uit en ze heeft een hele praktische, haalbare aanpak van SEO. Het is super om zo hulp op maat te krijgen.

Fenny Brandsma
Checklist zakelijk bloggen was last modified: by
Credits

Met dank aan Tumisu voor de afbeelding van de checklist zakelijk bloggen.

Checklist zakelijk bloggen was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *