Cleaned adressen

Tegenwoordig kun je bij Mailchimp de cleaned adressen gemakkelijk zien. Vroeger waren die cleaned adressen er ook al, maar toen zag je dat niet. Nu zie je ze wel daar vind ik het niet vreemd als wilt weten wat dat “cleaned” dan precies inhoudt. 

Cleaned adressen vinden

De cleaned adressen vind je na verzending in de statistieken van je nieuwsbrief. Maar je kunt ook een overzicht krijgen van alle cleaned adressen.

  • Klik op de naam van je lijst
  • Open het menu bij Manage contacts
  • Kies voor Segments
  • Klik rechts boven op Create a segment

Stel dan het volgende in:

  • Contacts match [any] of the following conditions
  • [Email Marketing Status] + [is] + [Cleaned]

cleaned adressen

Als je vervolgens klikt op Preview Segment dan krijg je alle cleaned adressen te zien.

En sinds deze cleaned adressen zo makkelijk te zien zijn krijg ik via de Mailchimp helpdesk mensen die me verzekeren dat dit niet kan kloppen: er is iets fout gegaan, het berust op een misverstand en het kan niet waar zijn.

Dit móét zo zijn, want dit zijn o.a. adressen van collega’s of van vrienden of familieleden. Daarom willen mensen dan weten: hoe zet je die adressen weer op je mailinglijst?

Cleaned adressen

Cleaned adressen zijn adressen waar iets mee aan de hand is waardoor je nieuwsbrieven niet kunnen worden afgeleverd. Nieuwsbrieven die niet kunnen worden afgeleverd noemt men bounces. Na verzending kun je de bounces in je statistieken zien staan.

Hier vind je twee soorten bounces:

  • hard bounces
  • en soft bounces

Hard bounces

Als de oorzaak een hard bounce is dan betekent dit dat er iets echt helemaal fout is aan het e-mailadres. Vaak zijn dit adressen die je zelf hebt ingevoerd. En toen je het adres invoerde heb je een spelfout gemaakt.

Vrienden, familie en collega’s

Omdat de oorzaak meestal een spelfout is bij een adres dat je zelf handmatig hebt ingevoerd kun je het juiste adres vaak nog achterhalen. Juist als het om vrienden, familie of collega’s gaat. Achterhaal dan het juiste adres en voer dat adres in.

Hard bounces blijven 30 dagen in je account staan en je vindt ze in je rapporten. Kijk na verzending van je nieuwsbrieven daarom of er hard bounces zijn, want een spelfout kun je verbeteren. Kijk kritisch naar het adres zoals het er staat en zet het juiste (correcte) adres op je lijst en je hebt je probleem verholpen.

En realiseer je dat je spelfouten in adressen heel gemakkelijk kunt voorkomen door dubbele opt-in te gebruiken. Dan vullen je abonnees hun adres zelf in en ze bevestigen hun inschrijving in hun eigen mailbox. En als ze bij het inschrijven een spelfoutje maken, dan is er niets aan de hand want dan komt de bevestigingslink niet aan en dan komen ze dus ook niet op je mailinglijst.

Werknemers van grote bedrijven

Een hard bounce kan ook heel gemakkelijk ontstaan bij een ander type adres. Je hebt bijvoorbeeld een werknemer van een bedrijf op je mailinglijst staan. Een adres als yvonne@grootbedrijf.nl.

Op het moment dat Yvonne ontslag neemt of ontslag krijgt, sluit het grote bedrijf het adres. Als Yvonne zich niet bij je heeft afgemeld stuur jij gewoon je nieuwsbrief naar dat adres en dat wordt dan een hard bounce.

In het algemeen zijn de oorzaken van een hard bounce:

  • het e-mailadres bestaat niet
  • de domeinnaam bestaat niet
  • of de server van de ontvanger heeft de aflevering geblokkeerd

Soft bounces

Soft bounces zijn een ander verhaal. Bij soft bounces gaat het om tijdelijke problemen. Bijvoorbeeld:

  • een volle mailbox
  • downtime bij de server van de ontvanger
  • of je nieuwsbrief is veel te lang

Adressen met een soft bounce blijven aanvankelijk gewoon op je mailinglijst staan. Maar als de abonnee je nieuwsbrief nog nooit geopend heeft en het adres telkens opnieuw een soft bounce geeft, dan wordt het adres na 7 vruchteloos verzonden nieuwsbrieven gecleaned.

Als de abonnee wel ooit je nieuwsbrief heeft geopend, dan wordt het adres na 15 vruchteloze verzendingen gecleaned.


Verschillen tussen soft bounces en hard bounces

Er zijn dus verschillen tussen soft bounces en hard bounces, maar die verschillen zijn minder helder dan het hier lijkt. Soms lopen ze een beetje in elkaar over.

Cleaned adressen weer op je lijst zetten

De volgende vraag die mensen me stellen is: hoe je krijg je die gecleande adressen weer op je mailinglijst?

Hierboven heb je kunnen lezen hoe je een adres weer op je lijst kunt zetten waar je nieuwsbrief niet kon worden afgeleverd als gevolg van een spelfout in het adres: voer het correcte adres in en je probleem is verholpen.

Alle andere gecleande adressen kun je niet meer op je lijst zetten. En als dat wel zou kunnen zou je daar niets aan hebben, want je nieuwsbrief kan op die adressen niet worden afgeleverd.

Cleaned adressen voorkomen

Als je cleaned adressen wilt voorkomen dan moet je bounces voorkomen. Zoals ik hierboven beschreef kun je niet alle bounces voorkomen. Want je kunt er niets aan doen als een bedrijf een e-mailadres sluit. Zulke dingen gebeuren gewoon. Je kunt dus ook niet voorkomen dat je gecleande adressen op je lijst krijgt. Maar als de oorzaak een normale reden is zoals een werknemer die ergens anders gaat werken, dan is dat helemaal niet erg.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Cleaned adressen was last modified: by
Bronnen en credits
Cleaned adressen was last modified: by