cleaned, non-subscribed, unsubscribed, subscribed, pending

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed adressen

Dit zijn 4 verschillende soorten adressen. Als je ze wilt zien volg dan deze navigatie:

  1. Ga naar audiences in de zijbalk links (dat zijn de kleine bolletjes).
  2. Kies voor segments in het submenu.
  3. En kies daarna voor Create Segment, dat is een knop helemaal rechts.

Nu ga je een segment maken:

Contacts match [ any ] of the following conditions
Email marketing status [ is ] [ en nu moet je kiezen ] 

Open het dropdown en maak een keuze, vink de rest uit.

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed

Cleaned adressen

Cleaned adressen

Wat zijn cleaned adressen

Cleaned adressen zijn adressen die Mailchimp verwijderd heeft. Deze adressen zijn verwijderd omdat de nieuwsbrieven daar niet konden worden afgeleverd. Het zijn hard bounces.

cleaned adressen

Als je vervolgens klikt op Preview Segment dan krijg je alle cleaned adressen te zien.

Hard bounces

Je kunt niet meer naar deze adressen mailen, want er is iets mis met deze adressen. De nieuwsbrieven die je naar deze adressen hebt gestuurd konden niet afgeleverd worden. Het zijn hard bounces.

Hard bounces blijven 30 dagen in je account staan en je vindt ze in je rapporten. Hard bounces zijn belangrijk, want als je er te veel hebt krijg je te maken met Mailchimp Omnivore. Want veel hard bounces zijn een signaal dat je gemaild hebt naar een aangekochte lijst of naar een lijst met erg oude adressen.

Maar sinds deze cleaned adressen zo makkelijk te zien zijn hoor ik steeds vaker van mensen de verzekering dat dit niet kan kloppen: er is iets fout gegaan, het moet op een misverstand berusten en het kan niet waar zijn. Ik hoor dan dat dit fout móét zijn, want dit zijn o.a. adressen van collega’s of van vrienden of familieleden. Daarom willen mensen dan weten: hoe zet je die adressen weer op je mailinglijst?

Hoe zet je cleaned adressen weer op je lijst?

Omdat er iets echt fout is met deze adressen heeft Mailchimp ze gecleaned. Je kunt ze niet meer op je lijst zetten. En dat is niet erg, want als je weer naar deze adressen zou gaan mailen zouden je nieuwsbrieven weer niet afgeleverd kunnen worden. Maar vaak zijn dit adressen die je zelf hebt ingevoerd. En toen je het adres invoerde heb je een spelfout gemaakt.

Vrienden, familie en collega’s

Omdat de oorzaak meestal een spelfout is bij een adres dat je zelf handmatig hebt ingevoerd kun je het juiste adres vaak nog achterhalen. Juist als het om vrienden, familie of collega’s gaat. Achterhaal dan het juiste adres en voer dat adres in.

Als je de eigenaar van het adres niet kent

Maar let op: doe dit alleen als je die persoon kent. Want een e-mailadres met een spelfout erin kan ook een spamval zijn die door een onaardig persoon op je lijst gezet is. Gebruik daarom dubbele opt-in, want dan verifieer je het adres en dat is een stuk veiliger.

Werknemers van grote bedrijven

Een hard bounce kan ook heel gemakkelijk ontstaan bij een ander type adres. Je hebt bijvoorbeeld een werknemer van een bedrijf op je mailinglijst staan. Een adres als yvonne@grootbedrijf.nl.

Op het moment dat Yvonne ontslag neemt of ontslag krijgt, sluit het grote bedrijf het adres. Als Yvonne zich niet bij je heeft afgemeld stuur jij gewoon je nieuwsbrief naar dat adres en dat wordt dan een hard bounce.

Oorzaken van een hard bounce

In het algemeen zijn de oorzaken van een hard bounce:

  • het e-mailadres bestaat niet
  • de domeinnaam bestaat niet
  • of de server van de ontvanger heeft de aflevering geblokkeerd

Soft bounces

Soft bounces zijn een ander verhaal. Bij soft bounces gaat het om tijdelijke problemen. Bijvoorbeeld:

  • een volle mailbox
  • downtime bij de server van de ontvanger
  • of je nieuwsbrief is veel te lang

Adressen met een soft bounce blijven aanvankelijk gewoon op je mailinglijst staan. Maar als de abonnee je nieuwsbrief nog nooit geopend heeft en het adres telkens opnieuw een soft bounce geeft, dan wordt het adres na 7 vruchteloos verzonden nieuwsbrieven gecleaned. Als de abonnee wel ooit je nieuwsbrief heeft geopend, dan wordt het adres na 15 vruchteloze verzendingen gecleaned.

Een adres wordt dus niet verwijderd omdat een abonnee niet opent. De reden dat het adres gecleaned wordt is dat de e-mail niet kan worden afgeleverd.

Wat zijn cleaned adressen?

  • Een cleaned contact betekent dat je nieuwsbrief eerst een hard bounce heeft gehad op dat adres.
  • Of dat je nieuwsbrief een hele berg soft bounces heeft gehad.
  • En heel soms kun je een adres niet uploaden omdat het al gecleaned is op andere lijsten van andere mensen die ook Mailchimp gebruiken.

Het heeft dus totaal geen zin om cleaned contacten weer op je lijst te willen zetten, want je kunt er geen nieuwsbrief naartoe sturen.

Cleaned adressen voorkomen

Als je gecleande adressen wilt voorkomen dan moet je bounces voorkomen. Zoals ik hierboven beschreef kun je niet alle bounces voorkomen. Want je kunt er niets aan doen als een bedrijf een e-mailadres sluit. Zulke dingen gebeuren gewoon. Je kunt dus ook niet voorkomen dat je gecleande adressen op je lijst krijgt. Maar als de oorzaak een normale reden is zoals een werknemer die ergens anders gaat werken, dan is dat helemaal niet erg.

Cleaned adressen archiveren?

Cleaned adressen kun je niet archiveren en dat hoeft ook niet, want je betaalt niet voor cleaned adressen.

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed

Non-subscribed adressen

Non-subscribed adressen

Wat zijn non-subscribed adressen

Non-subscribed contacten zijn adressen van mensen die iets in je shop hebben gekocht, maar die niet hebben aangevinkt dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen.

non-subscribed adressen

Ik noem hier nu een shop, maar datzelfde geldt voor mensen die bijvoorbeeld een online agenda als Calendly op je mailinglijst komen.

Transactionele e-mails

Transactionele e-mails zijn in dit geval order notificaties, facturen etc. Als je een shop hebt die je met Mailchimp hebt verbonden via connected stores, dan kun je order notificaties versturen via Mailchimp. Andere e-mails kun je niet versturen naar mensen die uitsluitend in aanmerking komen voor transactionele e-mails. Want Mailchimp maakt onderscheid tussen marketing e-mails en transactionele e-mails.

Voor transactionele e-mails heb je het platform Mandrill nodig. Mandrill heeft ook uitgebreidere mogelijkheden voor transactionele e-mails dan Mailchimp te bieden heeft.

Om order notificaties of facturen naar je klanten te sturen heb je geen toestemming voor marketing e-mails nodig, want dit zijn geen marketing e-mails. Maar je kunt geen nieuwsbrieven sturen naar mensen die in je shop geen vinkje gezet hebben dat ze je nieuwsbrief willen.

Non-subscribed contacten in Mailchimp

Maar praktisch: jij hebt een shop om je boek te verkopen en je ontdekt ineens dat je een heleboel contacten hebt die wel in Mailchimp staan en waar je ook voor betaalt, maar die je niet kunt mailen.

Non-subscribed contacten: wat zegt de wet?

Als we willen weten wat de wet zegt, dan gaan we naar Charlotte’s Law. De wet zegt dat je je bestaande klanten mag mailen, maar alleen onder voorwaarden: je moet ze vooraf het recht van verzet aanbieden. Ofwel: je hebt eigenlijk een checkbox nodig: “Ik wil geen e-mail marketing”.

Dat zou het probleem oplossen. Want dan zouden alle adressen naar Mailchimp gaan, behalve de adressen van de mensen die dit duidelijk niet willen.

Dubbele opt-in?

Je zou denken dat als je dubbele opt-in gebruikt dat dit probleem zichzelf dan oplost: mensen krijgen een link en als ze daar niet op klikken, dan willen ze niet. Maar zo eenvoudig ligt het niet, want je moet eerst het recht van verzet aanbieden en dan pas mag je de adressen naar Mailchimp sturen. En zolang de adressen niet naar Mailchimp gestuurd zijn kan Mailchimp ze geen link sturen.

Er zou dus voor die adressen naar Mailchimp gaan een checkbox moeten zijn om dit proces te stoppen. Maar die checkbox is er niet.

Het recht van verzet

Vooralsnog krijg ik het niet voor elkaar om dit allemaal netjes volgens de wet te doen, want ik ken geen sales software met een ingebouwde checkbox: “ik wil geen e-mailmarketing”. Shops bieden bij de check-out altijd een boxje waarmee mensen kunnen aangeven dat ze wel e-mailmarketing willen. En dat komt doordat de software van shopt Amerikaanse software is en daar is de wet anders dan bij ons.

Boxje: ik wil wel e-mailmarketing

Dat lijkt het probleem ook op te lossen want actieve toestemming is beslist niet fout. Maar: je mag bestaande klanten mailen over dezelfde en gerelateerde producten en diensten. En een groot deel van de mensen vinkt nooit een vakje aan.

Het is dus helemaal niet gunstig voor je omzet om bestaande klanten om actieve toestemming te gaan vragen. En juist omdat mensen geen vakjes aanvinken, zou het heel fijn zijn als de software het mogelijk zou maken om een vakje neer te zetten: “ik wil geen e-mailmarketing”. Dan is het in je voordeel als mensen geen vakje aanvinken.

Let op: vooraf aangevinkte vakjes zijn verboden dus dat is geen oplossing.

Wat mag je mailen naar bestaande klanten

Daarnaast: je mag bestaande klanten ook niet zomaar van alles mailen: je mag ze alleen mailen over de producten die ze hebben gekocht of over duidelijk gerelateerde producten. Je kunt ze dus niet op een algemene mailinglijst zetten, want daar heb je eerst toestemming voor nodig.

Betalen voor non-subscribed contacten

Deze non-subscribed contacten tellen gewoon mee voor het totale aantal contacten waarop je tarief bij Mailchimp gebaseerd is, want Mailchimp is niet meer uitsluitend een e-mail platform. Mailchimp stelt dat je deze contacten kun je nog benutten om een ansichtkaart naartoe te sturen, voor transactionele e-mails en voor advertenties.

Als je van al die andere mogelijkheden geen gebruik maakt, dan is slim om non-subscribed contacten regelmatig te archiveren, want anders moet je betalen voor adressen waar je niets mee doet.

Non-subscribed contacten toch mailen

Ik las op een #dtv pagina een vraag hoe je kunt zorgen dat die non-subscribed contacten toch gemaild kunnen worden. Het advies was om dubbele opt-in uit te zetten. Dat is natuurlijk onzin, want dubbele opt-in is de oorzaak niet. De oorzaak is dat ze in je shop bij de check-out geen vakje hebben aangevinkt om je toestemming te geven om nieuwsbrieven te sturen.

Als je deze mensen toch wilt mailen dan kun je hun status in Mailchimp niet veranderen. Dit kun je alleen veranderen aan de kant van je shop. Je moet daar de instellingen veranderen zodat ook mensen die de checkbox niet hebben aangevinkt als subscribed naar Mailchimp gaan.

Maar daarmee overtreed je wel de wet, want je hebt ze het recht van verzet niet aangeboden.

En of dit kan in jouw shop, hangt af van het type shop dat je hebt. Ik weet dat het kan voor Woocommerce in combinatie met MC4WP en misschien ook nog wel met andere plugins, maar andere shops weet ik het niet.

Non-subscribed contacten in Mailchimp

Simpel is dit dus niet en ik kan je niet raden hoe je hiermee om moet gaan, want de software schiet tekort: er mist een checkbox voor het recht van verzet. Maar zorg er in ieder geval voor dat als je niets zinvols doet met non-subscribed contacten, dat je ze dan weggooit of archiveert, want anders kost deze rare situatie je niet alleen omzet, maar je betaalt ook voor die contacten in je account.

Waarschuwing: Lightspeed

Ik heb ook nog even een serieuze waarschuwing voor Lightspeed gebruikers.

Lightspeed heeft plugins waarmee je een verbinding met Mailchimp kunt maken. En die plugin configureert dan alle contacten in je shop. Ik heb uiterst slechte ervaringen met 2 van deze plugins.

  1. Bij het configureren van de eerste plugin stuurde Mailchimp spontaan een bevestigingslink naar alle adressen in de shop. Iedereen die ooit iets gekocht had kreeg een bevestiging. Ook als die aankoop al tijden geleden had plaatsgevonden. Dat doet Mailchimp normaal niet. Als je bijvoorbeeld een plugin voor Woocommerce configureert gebeurt dat niet.
  2. De 2e plugin stuurde netjes alle contacten naar Mailchimp en stuurde geen link om de inschrijving te bevestigen, tot zover ging het goed. Maar hij veranderde de status die bestaande abonnees hadden. Hij veranderde abonnees in non-subscribed omdat ze bij hun laatste aankoop geen vakje hadden aangevinkt. Terwijl deze sommige van deze mensen al jaren op de lijst stonden en al jaren nieuwsbrieven ontvingen. En mogelijk zelfs naar aanleiding van een nieuwsbrief de recente aankoop hadden gedaan.

Ik kan je de namen van deze plugins niet geven want ik deed de Lightspeed-kant niet, dus ik weet niet welke plugins het waren. Maar ik ben hierdoor huiverig geworden voor Lightspeed plugins. Als je Lightspeed gebruikt, zoek dat eerst heel goed uit wat een plugin precies gaat doen voordat je ‘m gaat configureren.

Vraag na of hij misschien zorgt dat Mailchimp spontaan een bevestigingsformulier gaat versturen. En vraag na wat hij doet met bestaande abonnees die bij hun laatste aankoop bij de check-out geen vakje hebben aangevinkt.

Lightspeed

Herken je het verhaal hierboven en zit je met je handen in het haar en weet je niet wat je nu moet doen?

Ik wel. Neem contact met me op, want als het een klein beetje meezit kan ik een groot deel van je contacten in Mailchimp herstellen zodat je ze weer kunt mailen.

Miranda Haas: fantastisch hersteld

Judith de Vries #Erkenning Hartstikke bedankt voor de samenwerking #Bedankt
Wat ik met simpele klik op een knop verwoestte wist jij gelukkig met enige omwegen fantastisch te herstellen. Ontzettend dankbaar en super blij met jou, je bent een topper!

Andere manier om non-subscribed te gebruiken

Maar het kan ook erg handig zijn dat je adressen als non-subscribed kunt importeren en deze status niet kunt veranderen.

Misschien heb je een klantenbestand in Excel of zoiets. Daar komen dan regelmatig nieuwe klanten bij en oude klanten moeten eruit. Een Excel bestand kun je niet synchroniseren met Mailchimp dus het kan een tijdrovende klus zijn om het bestand telkens opnieuw voor te bereiden voor Mailchimp.

Je kunt dan tijd besparen door alle contacten die je niet mag mailen als non-subscribed in Mailchimp te zetten. Want je kunt de status non-subscribed niet veranderen in Mailchimp. Ook als je daarna een adres probeert te importeren als subscribed lukt dat niet.

Je kunt tijd besparen door dit te doen: importeer de contacten die je beslist niet mag mailen als non-subscribed en stuur die contacten daarna naar het archief. Daarna kun je periodiek je hele klantenbestand opnieuw importeren. Mailchimp vist de uitgeschreven adressen en de non-subscribed adressen eruit dus dat hoef je dan niet zelf te doen.

Die adressen komen wel uit het archief terug als je ze opnieuw importeert, dus je moet ze opnieuw archiveren.

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed

Unsubscribed adressen

Unsubscribed adressen

Wat zijn unsubscribed adressen

Unsubscribed adressen zijn uitgeschreven adressen

unsubscribed adressen

Het maakt hierbij niet uit of deze mensen zichzelf hebben uitgeschreven of dat jij dat hebt gedaan.

Mailchimp is tegenwoordig niet meer een platform dat uitsluitend bedoeld is voor e-mailmarketing. Tegenwoordig is Mailchimp een marketingplatform. Je kunt met Mailchimp nog steeds e-mailen, maar je kunt er ook Google remarketing en Facebook en Instagram advertenties mee maken. En je kunt met Mailchimp ansichtkaarten versturen.

Unsubscribed adressen mag je niet meer mailen en kun je ook niet meer mailen, maar zoals je hierboven ziet zou je ze nog wel voor iets anders kunnen gebruiken. Daarom vindt Mailchimp dat ze nog waarde hebben.

Die waarde is erg relatief, want juist re-targeting advertenties zouden eventueel interessant kunnen zijn, maar die kun je alleen maken met Mailchimp Standard en Mailchimp Premium.

Als je dit allemaal niet doet

Als je Mailchimp niet gebruikt om te adverteren, dan kun je je uitgeschreven adressen beter archiveren. Want anders betaal je ook voor uitgeschreven adressen.

Hulp met Mailchimp - Mailchimp helpdesk

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed

Pending adressen

Pending adressen

En dan heb ik nog 1 ander type adres voor je: pending adressen. Pending adressen zie je niet zo makkelijk staan.

Deze adressen heb je alleen in je account staan als je dubbele opt-in gebruikt, want het zijn adressen van mensen die zich hebben ingeschreven, maar die niet op de bevestigingslink geklikt hebben.

Zolang ze niet op de bevestigingslink klikken worden ze niet op je verzendlijst gezet. Ze blijven dan als “pending” in je account staan.

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed

Subscribed adressen

Subscribed adressen

Wat zijn subscribed adressen

Subscribed adressen zijn de adressen die je mag mailen

subscribed adressen

Om je subscribed adressen was allemaal oorspronkelijk begonnen.

Cleaned non-subscribed unsubscribed subscribed

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Ik ben een Mailchimp expert en ik help je graag met Mailchimp. En je vind op deze website ook een handleiding voor Mailchimp.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 4-11-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht