click map gebruiken

Click map gebruiken

Mailchimp heeft een click map. In deze click map kun je zien waar in je nieuwsbrief de clicks gevallen zijn. En dat is erg leerzaam.

Click map
Click map

Click map en lange e-mails

De clickmap is vreselijk handig om je er in kunt zien waar er precies geklikt wordt in je nieuwsbrief. En daar kun je heel veel uit afleiden. Bijvoorbeeld of je nieuwsbrief te lang is.

Te lang

Als ik daar met mensen over praat dan hoor ik vaak dit:

Ja, wij hebben veel te vertellen

Maar wat je allemaal te vertellen hebt doet er niet zoveel toe. Waar heb om gaat is: willen mensen de moeite nemen om het allemaal te lezen?

Kijk jij ook wel eens naar de statistieken van je e-mails? Want dan kun je zien of je nieuwsbrief wel geopend wordt en of mensen ‘m ook echt lezen.


Benodigde tijd: 10 minuten.

Click map gebruiken

  1. Ga naar Reports

  2. Kies een campagne

    Klik op “View report” bij de campagne die je wilt bekijken

  3. Klik op Clicked

    Hiervoor moet je een klein stukje scrollen en dan zie je de clicks in een kader staan.

  4. Click performance

    Je bent nu in het tabblad “Click performance. Dat zit een tabblad naast: “Click map” en als je dat aanklikt dan zie je een afbeelding van je nieuwsbrief met daarin een percentage staan bij iedere link. Dit percentage is het percentage van het totale aantal clicks op die ene specifieke link.

    clicks in de clickmap

Hierboven zie je dat 100% van de clicks op de button zijn geweest. Maar soms is dat ook heel anders. Goed kijken dus.


Click map bekijken

Het is zinvol om de click map te bekijken want daar leer je heel veel van. Zeker als je lange e-mails verstuurt, zorg dan dat je ergens onderin een bijzonder aantrekkelijke link plaatst. En kijk dan of daar op geklikt is. Als niemand op die aantrekkelijke link klikt, dan kun je veilig aannemen dat mensen niet zover gekomen zijn met lezen.

Daar moet je conclusies uit trekken over een zinvolle lengte van je e-mails. Te lang heeft gewoon geen zin. Ook niet als je heel veel te vertellen hebt. Want weet je: wij moeten dat allemaal lezen. En als we dat niet doen dan houd je een monoloog.

Zinvol gebruiken

Die click map kun je dus in je voordeel gebruiken want hij vertelt niet alleen of je e-mails te lang zijn. Hij vertelt je ook of je misschien te veel buttons in je nieuwsbrief hebt gezet. En of je buttons wel opvallend genoeg zijn.


Oplossing voor te lange e-mails

Begin met je te realiseren dat e-mails het beste presteren als je het over één enkel onderwerp hebt. Zodra je het over meerdere onderwerpen gaat hebben gaat je e-mail onmiddellijk minder goed presteren. En je krijgt dan ook moeilijkheden met het schrijven van een onderwerpregel die de hele lading dekt.

Maar ook als een e-mail over een enkel onderwerp gaat zie ik soms dat een complete blogpost rondgestuurd wordt. En als ik dan vraag waarom die hele blogpost rondgestuurd moet worden dan hoor ik dit:

Vroeger stuurde ik een voorproefje rond, maar er werd nauwelijks op geklikt, dus nu stuur ik ‘m maar helemaal rond zodat mijn blog gelezen wordt.

Was het maar zo simpel. Maar zo simpel is het gewoon niet. Als je een voorproefje van je blog rond stuurt en bijna niemand klikt op de link om verder te lezen op je blog, dan is het niet interessant genoeg.

Voortaan een hele blogpost rondsturen is geen oplossing: dat is je kop in het zand steken. Als je een hele blogpost rondstuurt dan kun je niet meer meten. Je kunt dan dus ook niet weten of mensen ‘m interessant vinden en lezen. Je weet gewoon helemaal niets.


Oplossing als mensen niet klikken

Als mensen niet klikken en niet verder lezen op je blog, kijk dan eens goed naar je voorproefje. Wat staat daar precies? Wekt dat stukje nieuwsgierigheid op? Of vertelt het stukje al alles en is het dus niet meer nodig om verder te lezen? Is het een prikkelend voorproefje of is het saai? Ga eens knutselen aan dat voorproefje en kijk dan eens of je de click rate omhoog kunt krijgen.


Click map en AB-split

Als je een AB-split verstuurt dan heb je geen click map. Sommige mensen kiezen altijd voor een AB-split. Misschien doe jij dat ook omdat je denkt dat je kansen dat je nieuwsbrief geopend wordt hierdoor groter worden.

Dat is ook waar, maar alleen op voorwaarde dat in iedere groep minimaal 5000 abonnees hebt. Voor een zinvolle AB-split heb je dus minimaal 10.000 abonnees nodig. En zolang je die niet hebt geeft een AB-split onbetrouwbare resultaten.

Dus als je minder dan 10.000 abonnees hebt, dan kun je er niet op vertrouwen dat je open rate omhoog gaat door een AB-split te versturen. Je kunt dan eventueel wel de strategie voor een AB-split met een kleine mailinglijst gebruiken.

Maar zorg dan eerst dat je die click map eens heel goed bekijkt en optimaliseer de lengte van je e-mails, het aantal buttons dat je er in zet etc. Want als je dat goed op orde hebt, dan weet je zeker dat je nieuwsbrief echt gelezen wordt.

Meer weten over Mailchimp

Als je meer wilt weten over hoe je Mailchimp gebruikt, lees dan eens verder in de handleiding Mailchimp.

Gratis checklist


Click map gebruiken was last modified: by

Met dank aan Jan en aan Gordon Johnson voor het samengestelde beeld in de uitgelichte afbeelding.

Click map gebruiken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing.Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd.En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.