Bijgewerkt op 27 november 2023
Als je praat over het verhogen van de click rate, dan heb je het over e-mail strategie. Begin met te kijken of de click rate van jouw nieuwsbrief normaal is door de resultaten van jouw nieuwsbrief vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.
Prestaties vergelijken van de click rate
Vergelijken kun je hier doen. Dit is een vergelijking van Mailchimp. Deze vergelijking kun je ook gebruiken als je een ander platform gebruikt. Want een nieuwsbrief is een nieuwsbrief en een branche is een branche. Ongeacht welk platform je gebruikt.
En als je nu ontdekt dat de click rate van jouw nieuwsbrief veel lager is dan die van je concurrenten, dan hoef je niet te wanhopen: er valt gewoon iets te verbeteren. Maar kijk dan wel ook even hoe het zit met de open rate en het aantal afmeldingen.
Als de click rate laag is
Als de click rate van je nieuwsbrief laag is kun je de clicks natuurlijk gewoon afschaffen door complete artikelen te versturen, maar daarmee verander je eigenlijk niets.
Je kunt dan hopen dat mensen meer geïnteresseerd zijn doordat je een compleet artikel stuurt, maar je kunt dit niet zeker weten want je kunt het niet meten.
Oorzaken van een lage click rate
Ik geef je hier een lijstje met fouten die meestal de oorzaak zijn dat een nieuwsbrief het niet zo goed doet als zou kunnen.
Te lange nieuwsbrief
Waarschijnlijk mail je niet heel vaak en misschien denk je ook dat je lezers niet zo vaak mail van je willen krijgen. Maar als je mailt, dan wil je ook graag voldoende inhoud bieden. Dat doe je vast met de bedoeling veel te geven.
Maar bedenk dat als jij heel erg veel geeft in je nieuwsbrief, je lezer heel veel tijd moet uittrekken om je nieuwsbrief te lezen: je geeft dus niet alleen veel, je vráágt ook heel veel van je lezer. En als je je lezer eenmaal geleerd hebt dat het lezen van jouw nieuwsbrief tamelijk veel tijd kost, dan stelt je lezer het openen van je nieuwsbrief uit tot hij of zij er tijd voor heeft.
En dat is funest voor je open rate, want voordat je lezer tijd voor je heeft is je nieuwsbrief al lang naar de diepten van de mailbox gezakt en vergeten. Besef dat je nieuwsbrief eerst geopend moet worden voor er clicks kunnen komen.
Te veel inhoud
Die erg lange nieuwsbrief van je staat vast vol met fantastische ideeën waar je lezer echt veel aan kan hebben. Maar doordat er zoveel in je nieuwsbrief staat, raakt je lezer het spoor bijster. Dus je nieuwsbrief wordt weer gesloten lang voordat alles gelezen is. En dan is funest voor de click rate van je nieuwsbrief!
En als je lezer je nieuwsbrief niet voortijdig weer sluit, dan gaan de links in je nieuwsbrief elk naar een andere pagina. Misschien klikt de lezer op een link, maar daarna is hij weg. Hij zal niet de tijd nemen om alle pagina’s en blogposts waar je naartoe linkt te lezen.
Tip: één onderwerp per nieuwsbrief met in je nieuwsbrief meerdere links die allemaal naar dezelfde pagina of blogpost gaan. Dan vergroot je de kans dat je artikelen echt gelezen worden.
En kijk ook eens naar de click map. Want daarin kun je uitstekend zien waar de clicks in je nieuwsbrief vallen.
Te veel over jou
Je nieuwsbrief is een nieuwsbrief van jouw bedrijf en je mag er ook best iets over jezelf in schrijven. Maar als je hele nieuwsbrief over jou gaat, dan is dat niet zo boeiend voor je lezers.
Probeer eens om de sterke punten van jouw bedrijf te vertalen in voordelen voor je lezer. Die voordelen wil je lezer graag weten. En verwijs hierbij door naar een pagina waar meer te vinden is over die voordelen: verhoog hierdoor de click rate.
Vormgeving te mooi
En als laatste: je nieuwsbrief is te mooi, te leuk en hierdoor onpersoonlijk. Serieus: te mooi kan fout zijn. Ik weet het, dit klinkt heel raar, maar “mooi” is niet beslist nodig voor een goede nieuwsbrief.
Span je dus vooral niet te veel in om een “mooie” nieuwsbrief te maken. Span je liever in om een persoonlijke e-mail te maken.
Denk bij “persoonlijk” niet in de eerste plaats aan het plaatsen van de voornaam in de aanhef. Denk veel eerder aan content die voor je lezer echt relevant en interessant is. Hiermee verhoog je de click rate. Denk aan gericht mailen, stuur content die je abonnee graag leest met verwijzingen naar meer over hetzelfde onderwerp. Zo verhoog je de click rate.

Excellent info and very friendly
Judith is very knowledgeable about everything Mailchimp I’ve learned a lot from her. She is very friendly and happy to help. Amy Hall, Mailchimp Pro partner, amyhall.biz
Volledige blogposts sturen?
Sommige mensen sturen volledige blogposts (ik soms ook), maar hier zitten een paar nadelen aan.
Voorproefje: Mensen verschillen en niet voor iedereen is alles wat je schrijft interessant. Als je een artikel stuurt dat voor iemand minder interessant is, dan is het heel fijn voor die persoon om het niet helemaal te hoeven lezen. Stuur daarom liever een klein stukje in je nieuwsbrief zodat mensen zelf kunnen kiezen of ze het artikel interessant genoeg vinden om het helemaal te willen lezen.
Feedback: Als je een complete blogpost stuurt krijg je geen feedback. Je denkt dan dat lezers die je nieuwsbrief geopend hebben ‘m ook lezen, maar eigenlijk weet je dat helemaal niet. Het kan goed zijn dat ze maar 1 alinea lezen en je nieuwsbrief dan weer sluiten. Zo kun je niet leren welk type content je lezers erg interessant vinden en welk type content je lezers minder interessant vinden.
Website: Een ander nadeel als je volledige blogposts plaatst: je lezers hoeven niet naar je website. Het is beter je lezers wel naar je website te sturen om meer te lezen, want op je website staat je complete dienstenaanbod.
Interesse van je lezers
Als je er alles aan hebt gedaan en mensen klikken niet op de links in je nieuwsbrief, dan zijn ze gewoon niet genoeg geïnteresseerd om de rest te willen weten. Misschien heb je er te weinig rekening mee gehouden dat het grootste deel van je lezers vandaag niet wil kopen. Misschien ooit, maar niet vandaag.
Voor deze mensen moet je content hebt die interessant genoeg is om je nieuwsbrief te willen openen want anders kun je ze niet meer bereiken. Een late click rate kan een voorbode zijn van een lage open rate.
Span je daarom niet alleen in om je lijst te laten groeien, maar span je ook in om je lezers te engageren. Kijk regelmatig in je rapporten om te zien wat je nieuwsbrief precies doet.