Click rate verhogen

click rate verhogen
Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp Specialist » Mailchimp nieuwsbrieven » Click rate verhogen


Als je praat over het verhogen van de click rate, dan heb je het over e-mail strategie. Begin met te kijken of de click rate van jouw nieuwsbrief normaal is door de resultaten van jouw nieuwsbrief vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.


Prestaties vergelijken

Begin met de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met de prestaties van anderen in jouw branche. Dan krijg je een idee van wat gangbaar is.

Vergelijken kun je hier doen. Dit is een vergelijking van Mailchimp. Maar ook als je Mailerlite gebruikt kun je hier naar kijken. Want een nieuwsbrief is een nieuwsbrief en een branche is een branche. Ongeacht welk platform je gebruikt.

En als je nu ontdekt dat de click rate van jouw nieuwsbrief veel lager is dan die van je concurrenten, dan hoef je niet te wanhopen: er valt gewoon iets te verbeteren.

Als de click rate laag is

Als de click rate van je nieuwsbrief laag is kun je de clicks natuurlijk gewoon afschaffen door complete artikelen te versturen, maar daarmee verander je eigenlijk niets.

Je kunt dan hopen dat mensen meer geïnteresseerd zijn doordat je een compleet artikel stuurt, maar je kunt dit niet zeker weten want je kunt het niet meten.


Click rate verhogen

Ik geef je hier een lijstje met fouten die er meestal de oorzaak van zijn dan een nieuwsbrief het niet zo goed doet als zou kunnen.

Je nieuwsbrief is te lang

Waarschijnlijk mail je niet heel vaak en misschien denk je ook dat je lezers niet zo vaak mail van je willen krijgen. Maar als je mailt, dan wil je ook graag voldoende inhoud bieden. Dat doe je vast met de bedoeling veel te geven.

Maar bedenk dat als jij heel erg veel geeft in je nieuwsbrief, je lezer heel veel tijd moet uittrekken om je nieuwsbrief te lezen: je geeft dus niet alleen veel, je vráágt ook heel veel van je lezer.

En als je je lezer eenmaal geleerd hebt dat het lezen van jouw nieuwsbrief tamelijk veel tijd kost, dan stelt je lezer het openen van je nieuwsbrief uit tot hij of zij er tijd voor heeft.

En dat is funest voor je open rate, want voordat je lezer tijd voor je heeft is je nieuwsbrief al lang naar de diepten van de mailbox gezakt en vergeten. Besef dat je nieuwsbrief eerst geopend moet worden voor er clicks kunnen komen.

Te veel inhoud

Die erg lange nieuwsbrief van je staat vast vol met fantastische ideeën waar je lezer echt veel aan kan hebben.

Maar doordat er zoveel in je nieuwsbrief staat, raakt je lezer het spoor bijster. Dus je nieuwsbrief wordt weer gesloten lang voordat alles gelezen is. En dan is funest voor de click rate van je nieuwsbrief!

En als je lezer je nieuwsbrief niet voortijdig weer sluit, dan gaan de links in je nieuwsbrief elk naar een andere pagina. Misschien klikt je lezer op een link, maar daarna is hij weg. Hij zal niet de tijd nemen om alle pagina’s en blogposts waar je naartoe linkt te lezen.

Tip: één onderwerp per nieuwsbrief met in je nieuwsbrief meerdere links die allemaal naar dezelfde pagina of blogpost gaan. Dan vergroot je de kans dat je artikelen echt gelezen worden.

Je nieuwsbrief gaat te veel over jou

Je nieuwsbrief is een nieuwsbrief van jouw bedrijf en je mag er ook best iets over jezelf in schrijven. Maar als je hele nieuwsbrief over jou gaat, dan is dat niet zo boeiend voor je lezers.

Probeer eens om de sterke punten van jouw bedrijf te vertalen in voordelen voor je lezer. Die voordelen wil je lezer graag weten. En verwijs hierbij door naar een pagina waar meer te vinden is over die voordelen: verhoog hierdoor de click rate.

Vormgeving te mooi

En als laatste: je nieuwsbrief is te mooi, te leuk en hierdoor onpersoonlijk. Serieus: te mooi kan fout zijn. Ik weet het, dit klinkt heel raar, maar “mooi” is niet beslist nodig voor een goede nieuwsbrief.

Span je dus vooral niet te veel in om een “mooie” nieuwsbrief te maken. Span je liever in om een persoonlijke e-mail te maken.

Denk bij “persoonlijk” niet in de eerste plaats aan het plaatsen van de voornaam in de aanhef. Denk veel eerder aan content die voor je lezer echt relevant en interessant is. Hiermee verhoog je de click rate.

Denk aan gericht mailen, stuur content die je abonnee graag leest met verwijzingen naar meer over hetzelfde onderwerp. Zo verhoog je de click rate.


Volledige blogposts sturen

Sommige mensen sturen volledige blogposts, maar zitten een paar nadelen aan.

Voorproefje: mensen verschillen en niet voor iedereen is alles wat je schrijft interessant. Als je een artikel stuurt dat voor iemand minder interessant is, dan is het heel fijn voor die persoon om het niet helemaal te hoeven lezen. Stuur daarom liever een klein stukje in je nieuwsbrief zodat mensen zelf kunnen kiezen of ze het artikel interessant genoeg vinden om het helemaal te willen lezen.

Feedback: als je een complete blogpost stuurt krijg je geen feedback. Je denkt dan dat lezers die je nieuwsbrief geopend hebben ‘m ook lezen, maar eigenlijk weet je dat helemaal niet. Het kan goed zijn dat ze maar 1 alinea lezen en je nieuwsbrief dan weer sluiten. Zo kun je niet leren welk type content je lezers erg interessant vinden en welk type content je lezers minder interessant vinden.

Website: een ander nadeel als je volledige blogposts plaatst: je lezers hoeven niet naar je website. Het is beter je lezers wel naar je website te sturen om meer te lezen, want op je website staat je complete dienstenaanbod.


Click rate verhogen

Als mensen niet op de links in je nieuwsbrief klikken zijn ze gewoon niet genoeg geïnteresseerd om de rest te willen weten. Misschien heb je er te weinig rekening mee gehouden dat het grootste deel van je lezers vandaag niet wil kopen. Misschien ooit, maar niet vandaag.

Voor deze mensen moet je content hebt die interessant genoeg is om je nieuwsbrief te willen openen want anders kun je ze niet meer bereiken. Een late click rate kan een voorbode zijn van een lage open rate. Span je daarom niet alleen in om je lijst te laten groeien, maar span je ook in om je lezers te engageren.


Meer over e-mailstrategie

pijltje
Click rate verhogen was last modified: by

Wist je dat ik zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend ben als e-mail expert?

Aanklikbare links Adressen organiseren Adverteren Aflevering nieuwsbrief Aftersales Conversie Design Diensten Doelen Facebook Financieel Formulieren Gmail Google Search Console Inbound marketing Inschrijven bij MailerLite Instagram Juridisch Klantperspectief Legacy versie LinkedIn Mailchimp archief Mailchimp Premium Mailchimp problemen Mailchimp Standard Mailchimp support MailerLite groepen Media in Mailchimp Meten Naamsbekendheid Netwerken Online vindbaarheid Pagina's en berichten Segmenten SEO voor beginners Stappenplannen Structuur website Succes ingrediënten Technische SEO Time management Twitter zakelijk WordPress media WordPress plugins YouTube Zichtbaarheid

Click rate verhogen was last modified: by
Click rate verhogen was last modified: by