Op 30 januari 2017 erkende Mailchimp me als e-mailstrategie expert. Dat ging dus over strategisch mailen. Je kunt natuurlijk geen Mailchimp expert zijn zonder kennis over e-mailstrategie. Dus ik werd een Mailchimp e-mail strategie expert. Denk bij e-mailstrategie aan verbeteringen en optimalisaties.
Welke strategieën?
- Algemene strategieën: doelgroepgerichte selectie bij het aanmeldproces, alternatieven bij het afmeldproces en segmentatie en gericht mailen.
- Maar denk ook aan strategieën om e-mailmarketing in te zetten om specifieke producten te verkopen en op te volgen naar aanleiding van activiteit van de bezoekers van je website op een specifieke pagina.
- En aan strategieën om meer informatie over je lezers te krijgen en deze informatie ook vast te leggen voor later gebruik.
Specifiek voor jouw bedrijf
E-mailstrategie is meestal niet algemeen maar specifiek voor jouw bedrijf. Het betekent dat je gaat nadenken over elk aspect van je e-mailmarketing en beter gaat werken met Mailchimp.
- Is er iets te verbeteren?
- Hoe kun je het optimaliseren?
- Kun je er meer uithalen?
En naarmate je je strategie serieuzer gaat nemen zal je strategie steeds specifieker worden want je leert van de response van je doelgroep.
Recepten en formules
Omdat e-mailstrategie echt over jouw bedrijf en jouw e-mailmarketing gaat, ben ik er geen voorstander van om algemene recepten uit te delen. Natuurlijk zou ik dat wel kunnen, maar je hebt er veel meer aan als je begrijpt wat de elementen van een dergelijk recept zijn zodat jij zelf je eigen recepten kunt ontwikkelen en beproeven.
Want jouw bedrijf is uniek! Als je een funnelrecept ergens koopt, wees dan niet verbaasd als het in de praktijk tegenvalt en lang niet de resultaten geeft die je ervan verwacht. Want hoe zou een algemeen recept voor iedereen hetzelfde kunnen doen?
Een e-mail funnel is geen appeltaart en je stuurt je e-mails naar echte mensen. Omdat het echte mensen zijn, zij ze ook geabonneerd op de marketing van andere ondernemers. En hoe meer abonnementen ze hebben, hoe groter de kans is dat ze jouw aangekochte funnel 100x krijgen. Reken er maar op dat ze dat zien, ook als je je teksten aanpast.
Mailchimp e-mailstrategie expert
E-mailstrategie is niet gebonden aan een platform. Maar het is natuurlijk wel zo dat ieder platform z’n eigen sterke en zwakke punten heeft. En z’n eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. Maar omdat e-mail strategie in de eerste plaats bepaald wordt door gezond verstand, moet het lukken met elk platform.
Mailchimp heeft een experts directory waar je erkende Mailchimp experts kunt vinden die je goed kunnen helpen als je problemen tegenkomt bij het gebruiken van Mailchimp.
Ik ben zo’n erkende Mailchimp expert met een profiel in de Mailchimp experts directory. En hulp kun je hier vinden.