Op 16 januari 2015 kreeg ik mijn eerste Mailchimp erkenning: set up expert. Een Mailchimp set up expert richt je account goed in: instroom in orde, alles werkt en de nieuwsbrieven komen netjes aan in de mailbox.
Het werk van een Mailchimp set up expert is het inrichten van je Mailchimp account. Mailchimp noemt dat tegenwoordig “getting started”.
Waar het hier om gaat is dat je account voldoet aan jouw behoeften, én aan de eisen die MailChimp stelt.
Alles moet werken zodat mensen die zich inschrijven voor je lijst direct in de juiste groep instromen of een specifieke tag meekrijgen. En je nieuwsbrieven moeten goed in de mailbox aankomen, zonder vervormingen en liefst ook zonder de spamfilters te triggeren. En dat is iets heel anders dan een heleboel lijsten aanmaken.
Starten met Mailchimp
16 januari 2015 was een bijzonder dag, want hoewel ik een erkenning had aangevraagd, had ik niet verwacht dat ik ‘m zou krijgen. Mailchimp was in die periode bijzonder streng in het accepteren van nieuwe experts.
Ze hadden een regeling: als jij een erkende expert inhuurde, betaalde Mailchimp een deel van de rekening van die expert. Dat hebben in verschillende vormen gedaan. Een poosje betaalden ze de helft van de rekening. En later veranderden ze dit. Toen betaalde je gedurende 6 maanden niet meer dan de helft van je abonnementskosten.
Lijstgroei
Toen ontdekten ze dat als mensen een expert inhuren, dat de lijst dan meestal gaat groeien. Dus het was gunstiger voor ze om gedurende 3 maanden het hele abonnement te vergoeden. Dat hebben ze toen gedaan.
Maar hoe ze het ook deden: het accepteren van een nieuwe expert kostte ze geld. Daarom waren ze hier uiterst selectief in en ik heb meerdere malen om deze erkenning moeten vragen voor ik ‘m kreeg. Maar het was de moeite waard, want mijn klanten hadden er voordeel van en ik kreeg een profiel in de Mailchimp experts directory.
Waarom hulp bij het inrichten van je account?
Je zou je af kunnen vragen waarom je hulp nodig zou hebben bij het inrichten van het account.
Vroeger kon je zoveel lijsten aanmaken als je maar wilde en dat deden de meeste mensen ook. Met als gevolg dat er tientallen lijsten in het account stonden en daar zijn grote bezwaren tegen.
Hier zijn bezwaren tegen vanuit praktisch oogpunt: die lijsten communiceren niet met elkaar. Dus als iemand zich afmeldt van de ene lijst, dan staat hij nog gewoon op de andere lijst. En als die 2 lijsten van hetzelfde bedrijf zijn dan moeten mensen zich met 1 muisklik af kunnen melden van alles. En dat lukt niet als je tientallen lijsten gebruikt.
Maar ook vanuit strategisch oogpunt zijn er bezwaren: als je meerdere lijsten gebruikt dan krijgen je lezers ook meerdere profielen. Dus dan kun je niet meer zien wat ze precies doen.
Mailchimp set-up expert
Een goed ingericht account is daarom belangrijk vanuit praktisch oogpunt én vanuit strategisch oogpunt.
Tegenwoordig is het veel moeilijker om je account niet goed in te richten, want Mailchimp heeft het aantal lijsten dat je kunt gebruiken drastisch ingeperkt. Je moet daarom nu wel werken met groepen, segmenten en tags.
Als je hulp wilt bij het inrichten van je account, lees dan verder bij Mailchimp uitbesteden of kies voor een training Mailchimp.