Op 18 augustus 2015 erkende Mailchimp me als template designer. Een Mailchimp template designer kan templates maken, dat zal duidelijk zijn. Ik maak geen zelf gecodeerde templates, ik werk het liefste met het drag & drop systeem van Mailchimp. En daar kun je erg leuke dingen mee doen.
Maar wat veel mensen niet beseffen is dat een goed template niet alleen mooi moet zijn. Er zijn twee zaken die veel belangrijker zijn dan de vraag of een template er mooi uitziet.
Deze twee belangrijke punten zijn:
- usability ofwel gebruikersvriendelijkheid
- deliverability ofwel: kan je nieuwsbrief de mailbox bereiken?
Wat is belangrijk bij een design?
Een template moet responsive zijn, dat is een ding dat zeker is. En ook als je begint met een responsive template, kun je het gemakkelijk verknoeien door afbeeldingen in een tekstblok te plaatsen. Denk eraan dat je dit niet doet.
Maar er is meer. Je kunt een template enorm verknoeien en dat gebeurt vaak ook. Dan staan er elementen in de nieuwsbrief ervoor zorgen dat de nieuwsbrief in spam komt. Ook niet goed natuurlijk want dan heb je alles voor niets gedaan.
En dan moet de nieuwsbrief natuurlijk ook nog leesbaar zijn. Niet een heel klein lettertje omdat hij anders zo lang wordt. Als hij te lang wordt zijn daar andere oplossingen voor die de leesbaarheid juist verbeteren in plaats van de leesbaarheid te verminderen.
2015
Dit label heb ik weer in moeten leveren toen ik erkend werd m.b.t. e-mailstrategie, want een Mailchimp expert mocht niet meer dan maximaal 3 labels hebben. Ik moest dus kiezen.
Ik heb gekozen voor e-mailstrategie en daar heb ik geen spijt van, want ik ben veel meer een strateeg dan een designer. Ik maak tegenwoordig ook geen templates meer, want ik ben ervan overtuigd dat het vanuit strategisch oogpunt veel beter is om ervoor te zorgen dat je e-mails er zo persoonlijk mogelijke uitzien.