Je bent hier: Home » Blog » Zoekmachine » Concurrentie met jezelf
concurrentie met jezelf

Concurrentie met jezelf

Geschatte leestijd: 3 minuten

Concurrentie met jezelf

Concurrentie met jezelf in de zoekresultaten is nou echt zo’n SEO dingetje waardoor je site niet hoog in Google komt. Concurrentie met jezelf ontstaat doordat je voortdurend over hetzelfde schrijft. En dat je voortdurend over hetzelfde schrijft is onvermijdelijk want je website heeft een onderwerp.


Concurrentie met jezelf

Maar er zijn ook dingen die je kunt doen om concurrentie met jezelf te verminderen. Maar eerst even een paar voorbeelden die je misschien herkent omdat je ze zelf ook doet.

Focus zoekterm

Ik ben wel eens op een website geweest waar ik bij 78 blog posts en pagina’s dezelfde focus zoekterm aantrof.

De eigenaresse van die site dacht dat SEO een soort gok was: als het ene artikel niet scoort op die zoekterm, nou dan gebruik je ‘m nog een paar keer bij andere artikelen. Op hoop van zegen.

Niet vaker dan 1 keer gebruiken

Zo werkt het niet. Als je een focus zoekterm een keer gebruikt hebt, dan mag je ‘m niet weer gebruiken. Als je dat wel doet, dan vergroot je de kansen dat je artikel gevonden wordt beslist niet. Integendeel: je kansen om gevonden te worden dalen hierdoor.

Want Google is geen helderziende. Als je 78 pagina’s aanbiedt met dezelfde focus zoekterm dan moet hij kiezen. Maar Google is een beetje faalangstig, dus voor zekerheid kiest hij dan maar een pagina van je concurrent. Want dan weet hij zeker dat hij niet de verkeerde pagina van je website aanbiedt.

Wat moet je dus doen

Wat je dus moet doen: gebruik elke focus zoekterm één keer en niet vaker.

Maar zoals ik eerder zei: je schrijft voortdurend over hetzelfde onderwerp dus als je elke focus zoekterm niet vaker dan één keer gebruikt, dan raken ze op.

Als je focus zoektermen op raken, dan kun je ze langer maken. Een focus zoekterm mag uit wel 4 woorden bestaan. Geen losse woorden, maar een kort zinnetje. Als je dat doet raken ze gerust niet op.

Lees ook:  Zeg je wel vaak genoeg nee?

Een cornerstone artikel

Een cornerstone artikel schrijven is ook een uitstekend idee als je concurrentie met jezelf in de zoekresultaten wilt voorkomen of oplossen.

Dit betekent dat je een top artikel gaat schrijven. Het beste artikel dat je ooit geschreven hebt graag. Minstens 900 woorden. Maar 2000 woorden mag ook. In dit artikel mag je helemaal los gaan. Dit artikel is het paradepaardje van je website.

Als je dat artikel af hebt, dan heb je een artikel dat beter is dan de rest van je artikelen. En misschien ook wel beter dan de artikelen van je concurrent. Naar deze pagina ga je vanuit je andere artikelen een linkje plaatsen. Hierdoor breng je focus aan.

Wat doet Google daarmee

Als Google dan een zoekopdracht krijgt waar jouw website als antwoord voor in aanmerking komt, dan hoeft hij niet meer te twijfelen welke pagina hij moet nemen. Want dat weet hij dan gewoon. Dat moet natuurlijk je top artikel zijn.

Concurrentie met jezelf

Concurrentie met jezelf is een belangrijke zaak als je wilt dat je website beter gaat presteren. En concurrentie met jezelf verhelpen is daarom beslist je tijd en aandacht waard. En dat is ook niet moeilijk om uit te voeren.

Het is fijn als je website goed presteert en als hij dat niet doet, dan is het fijn als je snapt hoe dat komt. Als je een SEO cursus gevolgd hebt weet je dat. Zou je het leuk vinden met me te linken op LinkedIn?

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 9-12-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-10-2021