Concurrentie op het web

concurrentie op het web

Concurrentie op het web is eigenlijk heel interessant. Dat je concurrenten hebt zal geen nieuws voor je zijn. Maar concurrentie op het web gaat verder dan normale concurrentie.

Ook organisaties die weinig feitelijke concurrentie lijken te hebben, hebben wel degelijk te maken met concurrentie op het web.


Concurrentie op het web

Je concurrenten op het web zijn documenten die die over soortgelijke zaken gaan als de onderwerpen waar jij over schrijft.

Wil je weten hoeveel concurrentie je hebt op het web? Type dan eens een zoekterm in waar je graag op gevonden zou willen worden. Bovenaan de pagina van Google zie je dan een getal, bijvoorbeeld: ongeveer 1 miljoen zoekresultaten. Dat is de concurrentie voor die specifieke zoekterm.

Als jij wilt dat jouw website op die zoekterm gevonden wordt, dan moet je betere content aanbieden dan er in die miljoen andere documenten staat. Zo simpel is het.

Gevonden worden betekent: voldoen aan de eisen die Google stelt


Concurreren: halfslachtigheid gaat niet lukken

Dit lijkt voor de hand liggend, maar dat is het voor veel mensen niet. Garanties om hoog in de zoekresultaten te komen kunnen niet gegeven worden. Dit kan niet omdat je niet weet niet welke prachtige documenten een ander gaat aanbieden aan de zoekmachines.

Maar zeker is dat er anderen zijn die erg hun best doen om hun documenten hoog in de zoekresultaten te krijgen. Daarom kun je er ook zeker van zijn dat het niet zal lukken als jij halfslachtige keuzes hierin maakt.

Misschien vind je dat het mooi meegenomen is als je hoog in de zoekresultaten komt. Maar dat het zonder dat ook wel zal lukken. Vergeet een hoge positie in de zoekresultaten dan maar want dan gaat het niet lukken. Content marketing vraagt een behoorlijke inspanning van je.


Concurrentie op het web

Ook hoor ik vaak dat bedrijven of organisaties die weinig concurrentie hebben denken dat dit betekent dat ze ook weinig concurrentie op het web hebben. Zo is het niet. Je concurrenten op het web zijn documenten. En dat kunnen documenten zijn van mensen met wie je in het echte leven eigenlijk samenwerkt.

Bekijk deze voorbeelden maar eens.


Fondsenwerving

Je doet aan fondsenwerving voor een goed doel: alle andere goede doelen zijn je concurrenten op het web.

Je denkt misschien dat dit niet zo is omdat jouw organisatie iets heel anders doet dan andere organisaties. Het punt is echter: je weet niet waar mensen precies naar op zoek zijn. Misschien zijn ze niet speciaal betrokken bij jouw organisatie. Misschien willen ze gewoon voor het einde van het jaar nog een grote donatie doen.


Thuiszorgorganisatie

Je hebt een thuiszorgorganisatie: op het web concurreren de webpagina’s van vrijwilligersorganisaties met jouw webpagina’s.

Je denkt misschien dat dit niet zo is omdat jouw organisatie professionele zorg biedt die vrijwilligers niet kunnen bieden. Maar dat is niet waar het op het web om gaat. Op het web worden documenten aangeboden naar aanleiding van een zoekopdracht en wat mensen als zoekopdracht gaan intikken kun jij niet sturen. Dit kun je alleen onderzoeken.


Kunstschilder

Je hebt een unieke website over een kunstschilder. Jouw website is de enige website die over deze kunstschilder gaat.  Alle grote musea zijn je eerste concurrenten. Daarna zijn alle websites die over schilderkunst gaan je concurrenten.

Vergis je niet: ook als jij deze enige bent met een website over deze specifieke kunstschilder, ook dan heb je concurrentie. Als mensen niet speciaal naar deze kunstschilder op zoek zijn, dan worden alle documenten aangeboden die over soortgelijke kunstschilders gaan.


Auteur

Je bent de enige met  een website over heel speciale auteur.

Bol.com is je grootste concurrent. Daarna volgen alle websites die over dezelfde schrijver publiceren. En dan websites die publiceren over schrijvers die soortgelijke boeken schrijven.


Sportclub

Je beheert een website voor een sportclub.

Alle andere websites over jouw sport zijn je concurrenten op het web, ook als ze in een heel ander deel van het land zitten. En daarna zijn alle websites over andere sporten en over sport in het algemeen je concurrenten op het web.


Persoonlijke zoekresultaten

Nu denk je misschien: “Gelukkig, dit is niet aan de orde, mijn website staat hoog in de zoekresultaten”. Maar ook als jij dat ziet zegt niets, want dat zijn jouw persoonlijke zoekresultaten. Als ik op zoek ga naar jouw dienst krijg ik heel andere zoekresultaten waar jouw website mogelijk niet bij zit.

Hoe vaker je op zoek gaat naar je eigen website, hoe hoger je ‘m in de zoekresultaten zult zien verschijnen

Als je dit wilt testen, gebruik dan een incognito-venster of maak een verbinding tussen je website en Google Search Console.


Hoog in de zoekresultaten

Het is prima mogelijk om op specifieke zoektermen hoog in de zoekresultaten te komen, maar het is niet gemakkelijk. Je moet er iets voor doen, je moet eraan trekken. Je kunt beginnen met het stappenplan voor een zakelijk blog te lezen. Of ga direct naar SEO zelf doen.


Klanten werven

Get clients now facilitator

Klanten krijgen lijkt heel moeilijk. Maar het is makkelijker dan je nu denkt.

Er zijn een paar dingen die je ervoor moet doen. En die moet je consequent doen.

Schrijf je hier in en leer wat je moet doen.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Je bent hier: Home » SEO » Content marketing » Concurrentie op het web
Concurrentie op het web was last modified: by

Concurrentie op het web: met dank aan Peggy en Marco Lachmann-Anke voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Concurrentie op het web was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *