contentkalender wat onpraktisch

Contentkalender? Wat onpraktisch

Geschatte leestijd: 6 minuten

Contentkalender

Wat is een contentkalender

Een contentkalender is gewoon een kalender waarin je noteert wat je op welke datum ergens iets gaat plaatsen. Dat lijkt logisch, want je moet ook weten wat je gaat doen. Je hebt een plan nodig. En je moet ook weten wanneer en waar je dat gaat doen. Daarom klinkt het zo overtuigend dat je een contentkalender nodig hebt.

Contentkalender

Er ontbreekt iets

Er ontbreekt iets

Maar ontbreekt iets aan die contentkalender. In een contentkalender kun je niet heel gemakkelijk zien wat je in het verleden hebt gedaan. Als je dat wilt weten moet je flink zoeken. Maar als je een groot tijdloos blog hebt, dan is het natuurlijk wel handig als je snel kunt zien wat je in het verleden hebt gedaan. Want tijdloze blogposts kun je na verloop van tijd opnieuw versturen in je nieuwsbrief en opnieuw promoten op de social media.

Terugkijken

En om te weten of je dit alweer kunt doen, heb je geen contentkalender nodig waarin je plannen voor de toekomst zichtbaar zijn. Je hebt ook een overzicht nodig van wat je in het verleden hebt gedaan. En dat gaat veel beter in een spreadsheet.

Contentkalender

Contentkalender op je blog

Contentkalender op je blog

Begin met de planfunctie op je blog te gebruiken. De content op je blog is vast wel in te delen in een paar verschillende categorieën. Ga schrijven en wissel die categorieën af. Als je een stuk of 4 hoofdcategorieën hebt is dat genoeg en dan ga je afwisselend schrijven zodat alle categorieën gelijkmatig gevuld worden.

Direct schrijven en inplannen

Je kunt eens per week publiceren, of eens per maand, net wat bij jou past. Die artikelen schrijf je meteen en je plant ze meteen in en je stopt pas als je het hele jaar volgeschreven hebt. Nu heb je geregeld dat er volgens een vast ritme een nieuwe blogpost op je website verschijnt. Dat is klaar voor dit jaar.

RSS nieuwsbrief

Hier koppel je een RSS nieuwsbrief aan vast en die stel je in dat hij elke week verzendt. Ook als je eens per maand publiceert, stel je in dat hij elke week verzendt, want als jij niets publiceert verstuurt hij ook niet. Maar dat ritme zorgt er wel voor dat je de RSS op een vaste dag van de week verstuurt en dat je e-mail platform niet verder dan een week terugkijkt als het je blogs gaat ophalen.

Kijk ook even in je website bij de plugin van Yoast en zoek daar naar RSS, want Yoast zet er een regeltje bij en dat moet je even fatsoeneren. Dat is nu ook klaar. Je hoeft alleen nog naar die RSS te kijken als je een keer een verandering wilt, een aanbieding mee wilt sturen e.d. Je hebt nu voor eens en voor altijd een nieuwsbrief.

Als je ook afbeeldingen mee wilt sturen, installeer dan de plugin Featured Images in RSS for Mailchimp & More, dan kun je de uitgelichte afbeelding van je blogposts meesturen en dat ziet er leuker uit. Die plugin werkt overigens ook met andere platforms.

En je kunt ook nog overwegen om per hoofdrubriek van je blog een RSS nieuwsbrief te maken, want de kracht van RSS is nou juist dat je heel gericht kunt mailen.

Als je er hulp bij nodig hebt, vraag me daar dan om. Ik kan je zowel met Mailchimp als met MailerLite helpen.

Contentkalender

Contentkalender in een spreadsheet

Contentkalender in een spreadsheet

Dit is een plan om je contentkalender te vervangen door iets dat beter werkt.

Je hebt een spreadsheet nodig waarin je bijhoudt wanneer je iets gepubliceerd hebt op een platform, wanneer je een blogpost voor het laatst geoptimaliseerd hebt en wanneer je voor het laatst in Search Console hebt gekeken op welke zoektermen die blogpost wordt aangeboden. Maar ook: wanneer heb je blogpost voor het laatst in je nieuwsbrief rondgestuurd en op de social media gepromoot?

En het aardige van een spreadsheet waarin je de laatste publicatiedatum plaatst is dat je kunt sorteren op datum. Je kunt dus ook heel gemakkelijk terugkijken. En daardoor kun je je content recyclen zonder dat je voortdurend hetzelfde plaatst.

Je kunt je content na verloop van tijd herhalen. Maar dan moet je wel registreren wanneer je iets hebt rondgestuurd en wanneer je iets op de social media hebt gepubliceerd.

Contentkalender

Praktisch marketingplan

Praktisch marketingplan

Je hebt ook een praktisch marketingplan nodig waarin je niet beschrijft wat je precies gaat publiceren, maar welk welke types content en hoe vaak je gaat publiceren. Ik werk met een plan voor 28 dagen, ook in een spreadsheet en ik leg al die plannen voor het hele jaar klaar.

En ik vul in het spreadsheet gelijk mijn blogs en nieuwsbrieven in met de hoofdrubriek en de geplande publicatiedatum erbij, zodat ik weet wat me te doen staat. Ik heb dan nog niets geschreven, maar ik wel wat ik moet gaan schrijven en wanneer het klaar moet zijn.

Contentkalender

Andere content op de social media

Andere content op de social media

Je publiceert waarschijnlijk ook andere content op de social media: afbeeldingen, quotes, een quiz e.d. Ook dat is allemaal herbruikbare content. Die content sorteer je netjes in een mapje, je geeft elk item een relevante naam en je zet die namen ook een spreadsheet. Met de publicatiedatum erbij natuurlijk.

Want al die content maken is heel veel werk en je kunt alles na verloop van tijd opnieuw gebruiken. Dus op termijn spaar je heel veel tijd uit door content te reclyclen.

Voorwaarde om dit te kunnen doen is niet het gebruiken van een contentkalender waar het plan voor het komende jaar in staat, maar een spreadsheet waarin je precies kunt zien wanneer en waar je deze content in het verleden hebt geplaatst.

Overzicht hebben over de laatste publicatiedatum is essentieel om te weten wanneer iets opnieuw kunt gebruiken. En dan kun je die contentkalender gewoon vergeten want dan heb je een spreadsheet dat zich zowel naar het verleden als naar de toekomst uitstrekt.

Contentkalender

Plugins voor de social media

Plugins voor de social media

Er zijn ook nog plugins die je content automatisch op de social media plaatsen. Bijvoorbeeld Revive Old Posts.

Als je deze plugin wilt gaan gebruiken, dan hoef je nog minder te doen. Weet dan niet te vrekkig en neem de betaalde versie. Want met die betaalde versie kun je direct als je een blogpost schrijft, meerdere inleidingen en meerdere afbeeldingen toevoegen.

Dus als je blogpost dan weer aan beurt is om ergens op een social platform gedeeld te worden, dan deel je niet telkens precies dezelfde afbeelding en precies hetzelfde bijschrift. Gewoon telkens iets anders, alsof je het net bedacht hebt.

En heb je zelfs geen spreadsheet meer nodig. Alles geautomatiseerd zodat jij je aandacht kunt besteden aan het bedienen van je klanten en aan persoonlijke interacties op de social media.

Automatiseren

Zoiets opzetten kost natuurlijk even tijd om op te zetten, maar dan heb je ook wel een prachtige marketingmachine gemaakt. En het enige dat jij dan nog moet doen, is zorgen dat je regelmatig nieuwe content op je blog plaatst.

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 5-12-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 7-12-2021

Vertel alsjeblieft