Controle op kwaliteit

Google vindt het niet genoeg als jij een artikel schrijft en dan denkt dat je klaar bent. Hij denkt dat het belangrijk is dat er controle op kwaliteit is. Daarom stelt hij zichzelf bij het beoordelen van jouw website de vraag:

Hoeveel kwaliteitscontroles worden er op de inhoud uitgevoerd?

Google productblog

Wat is kwaliteit

Om te beginnen ben ik eens gaan kijken of ik documenten zou kunnen vinden die de term “kwaliteit” definiëren, want als je “kwaliteit” niet definieert kun je ‘m ook niet bewaken.

Ik vond toen een pdf: Een minimum kwaliteitsmodel voor Wikiwijs (deze pdf is door de eigenaar verwijderd, ik zoek een alternatief). Wikiwijs is een website waar docenten open digitale leermaterialen kunnen vinden.

Ik heb me afgevraagd of een blogpost of webpagina te vergelijken is met een website waar docenten open digitale leermaterialen kunnen vinden en ik ben tot de conclusie gekomen dat een kwaliteitsblog eigenlijk ook een open digitaal leermateriaal is.

Bovendien lijkt het model voor Wikiwijs op de vragen die Google zichzelf stelt om de kwaliteit van een website te meten, dus mijn antwoord is: ja, dit model kun je gebruiken om het niveau van je website te verhogen.

Controle op kwaliteit

Maar nu moeten we nog zorgen dat er controle op kwaliteit van je website mogelijk wordt.

  • Google heeft geprobeerd Google Plus in te zetten om de kwaliteit van jouw content te bepalen!

Google had het plan waarde te gaan hechten aan het aantal kringen waarin je bent opgenomen, aan het aantal G+ en aan het aantal reacties op de artikelen die je plaatst op Google plus.

Dat is niet gelukt, het plan is afgeblazen. Maar dit vertelt natuurlijk wel waar Google aan denkt.

Andere social media

En Google wil andere uitingen op andere social media ook gaan meewegen, mits hij ze betrouwbaar vindt.

  • Google ziet populariteit dus als kwaliteit

Dat is natuurlijk een beetje raar, want “lichte onderwerpen” worden op de social media gewoonlijk vaker gedeeld en gewaardeerd dan wetenschappelijke artikelen. De conclusie dat een dergelijk “licht onderwerp” meer kwaliteit zou hebben dan een wetenschappelijk artikel is een beetje kort door de bocht.

Maar vergeet niet: Google is een zoekmachine en hij ontwikkelt zich voortdurend, dus je mag hopen dat hij op langere termijn leert dat populariteit niet altijd hetzelfde is als kwaliteit.

Ratings

Als je niet zo populair bent op de social media (bijvoorbeeld omdat je wetenschappelijke artikelen plaatst), dan kun je natuurlijk ook zelf controle op kwaliteit mogelijk maken en het niveau van je website meetbaar maken door ratings op je website te zetten en reacties mogelijk te maken.

Hierbij kun je in je achterhoofd houden dat Google denkt dat populaire artikelen een hoog peil hebben.

Updates

En dan is er nog een mogelijkheid.

  • Controleer de kwaliteit van je website zelf en laat aan Google weten dat je dit gedaan hebt.

Als je je webpagina’s en blogposts regelmatig bijwerkt, dan zal de kwaliteit beslist vooruit gaan.

Als Google ziet dat een pagina of blogposts is bijgewerkt dan plaatst hij ‘m tijdelijk huizenhoog in de zoekresultaten om het engagement te meten. En als je revisie erg goed was, dan mag je pagina of blogpost misschien wel op dit hoge positie blijven.

Bezoekers

En als je een blogpost hebt bijgewerkt, laat dit dan ook weten aan je bezoekers. Bezoekers denken vaak dat een al wat ouder artikel niet te moeite waard is omdat de content verouderd is. Ze denken dat de content misschien niet meer van toepassing is.

Het zou daarom gunstig voor je kunnen uitpakken om te laten zien wanneer een blogpost voor het laatst is bijgewerkt.

Zeker als je artikelen schrijft die lang mee kunnen gaan, kan het erg de moeite waard zijn om te laten zien wanneer de blogpost voor het laatst is bijgewerkt.

Dit is een functie die niet standaard op WordPress zit, maar er is niemand die je belet om de datum van de laatste revisie handmatig aan je blogpost toe te voegen.

Lees direct verder: in welk opzicht biedt jouw website meerwaarde vergeleken met andere websites in jouw branche? De hele serie over Google Panda kun je hier vinden.

De kwaliteit van je website heeft alles te maken met de vindbaarheid van je website. Je kunt daarom nooit te veel aandacht schenken aan de kwaliteit van je website. Als je daar nu direct mee wilt beginnen, lees dan verder bij de handleiding SEO. En een training SEO helpt natuurlijk ook.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Controle op kwaliteit was last modified: by
Bronnen en credits
Controle op kwaliteit was last modified: by