Bijgewerkt op 4 december 2023
Een count down timer in Mailchimp: dat kan. Mailchimp heeft van zichzelf geen countdown timer, maar wel een code blok voor custom HTML. En in dat code blok kun je een aftel-timer zetten. En je kunt een count down timer ook invoegen in een text block, aan de HTML kant. Maar voor je begint moet je je realiseren dat dit een integratie is die door een derde partij is gemaakt. Mailchimp neemt er geen verantwoordelijkheid voor.

Je hebt hier een code blok voor nodig. Een code blok heb je als je een van de volgende versies van Mailchimp gebruikt: Mailchimp Standard, Mailchimp Premium of de legacy versie. Als je een andere versie van Mailchimp gebruikt, dan kun je de code ook niet aan de HTML-kant van een text blok plakken.
Count down timer compatible met Mailchimp
Omdat Mailchimp zelf geen count down timer heeft, moet je er eentje ophalen die compatible is met Mailchimp. Daar maak je de timer en dan krijg je een HTML code. Die code kopieer je en die plak je in het code blok.
Of je klikt in een text blok het icoontje voor html aan en je plakt de code aan de html kant. Dit kan alleen als je een versie van Mailchimp hebt waarin je ook de beschikking hebt over het code blok. Je kunt deze count down timer kosteloos gebruiken, maar als je de branding wilt verwijderen of de taal wilt wijzigen dan moet je een betaald plan kiezen.
Vormggeving van de count down timer
De kleuren van de count down timer kun je aanpassen dus je kunt ‘m maken in je huisstijl en je hebt ook de keuze een heleboel modellen. Maak ‘m dus zoals je ‘m leuk vindt. Let op de tabbladen, want standaard staat het ding links uitgelijnd, maar je kunt ‘m ook centreren of rechts uitlijnen.

Evergreen timer
Er is ook een evergreen timer. E-mails zijn wezenlijk anders dan een website. Als je iemand een e-mail stuurt, dan weet je een aantal dingen die je niet weet als iemand je website bezoekt. Je weet bijvoorbeeld naar wie je die e-mail verstuurt en wanneer je die e-mail verstuurt. Deze countdown timer kun je daarop aanpassen zodat het een gepersonaliseerde count down timer wordt.
Kies hiervoor het tabblad “evergreen”.

Hier kun je een count down timer maken die niet gebaseerd is op een einddatum en -tijd, maar op een verzendmoment.
Dit is wel leuk natuurlijk, maar realiseer je wel de haken en ogen hierbij. Je kunt wel een count down timer in je nieuwsbrief zetten die bijvoorbeeld beperkte tijd geeft om iets te kopen, maar hoe voorkom je dat mensen na afloop van de timer toch gewoon voor de gereduceerde prijs kopen?
Want kopen doen ze gewoonlijk op je website. En wat je op je website hebt gezet staat niet in contact met de timer in je nieuwsbrief. Dit is dus allemaal erg mooi en geavanceerd, maar los voor je het doet eerst even het probleem op aan de kant van de website.
Ik ben een Nederlandse Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen met Mailchimp.