Creditcardgegevens toevertrouwen

Een vraag of je je creditcardgegevens zou durven geven is duidelijk een vraag naar betrouwbaarheid en veiligheid. Dit is een vraag die Google zichzelf stelt bij het beslissen of jouw website misschien moet worden weggefilterd uit de zoekresultaten.

Denk hierbij ook aan wat Google Chrome doet als een website geen SLL-certificaat heeft. Dan kun je in de adresbalk zomaar zien staan: “niet veilig”. En kijk eens wat er gebeurt als je een link plaatst naar een andere website die geen SSL-certificaat heeft terwijl jij in de link https:// zet. Mensen die deze link volgen krijgen dan zelfs een waarschuwing te zien dat de andere site wachtwoorden en andere gegevens probeert te stelen.

De vraag

Zou je je creditcardgegevens aan deze website durven geven?

Google productblog

In een ander artikel heb ik al beschreven dat Google kijkt of de informatie die op je website staat wel betrouwbaar is, maar deze vraag gaat dieper: is jouw bedrijf werkelijk betrouwbaar? ? Lukt het je om ervoor te zorgen dat je bezoekers zich veilig voelen op je website?

Creditcardgegevens

Google kijkt dus of je website veilig is. Het gaat bij deze vraag om bedrijven in het algemeen en niet specifiek om webshops. Maar Google noemt niet voor niets de creditcardgegevens als voorbeeld, want met onze creditcardgegevens zijn we gewoonlijk voorzichtiger dan met ons e-mailadres.

  • Hoe veilig en betrouwbaar is je website?

Laten we er daarom even een checklist bijnemen met de punten waaraan betrouwbare webshops moeten voldoen.

Wettelijke eisen

Als het om een webshop gaat is er een wettelijke verplichting om de volgende informatie op de website te zetten:

  • bedrijfsnaam
  • adres
  • een snelle manier om contact op te kunnen nemen, bijvoorbeeld een telefoonnummer
  • e-mailadres
  • btw-nummer
  • inschrijvingsnummer K.v.K.
  • duidelijkheid of de verkoper lid is van een branchevereniging of beroepsvereniging
  • prijzen incl. btw en andere belastingen
  • bezorgkosten
  • duidelijkheid over een eventuele gedragscode van het bedrijf

En als je iets koopt bij een webwinkel behoor je ook de volgende informatie krijgen:

  • tot welk punt kun je nog terug en op welk punt heb je echt gekocht
  • kun je de koopovereenkomst inzien of printen?
  • algemene voorwaarden

Webwinkels zijn verplicht om deze informatie te geven, andere websites hoeven niet al deze informatie te geven.

Niet iedere website publiceert al deze informatie. En dat betekent niet automatisch dat een website onbetrouwbaar is. Maar als je uitsluitend een postbus en een e-mailadres krijgt, dan is dat wel heel erg mager. Dat is beslist onvoldoende om aan die website je creditcardgegevens toe te vertrouwen.

Betrouwbaarheid en veiligheid

Laten we even terug gaan naar het algemene beeld want we zijn hier niet bezig een webshop op te starten maar we zijn bezig met de vraag hoe Google de betrouwbaarheid en veiligheid van onze website ziet:

  • mag iedereen weten wie je bent of wil je dat maar liever niet?

Transparantie

Als je hoog in de zoekresultaten wilt komen, zorg dan dat je website transparant is. Zorg dat de uitstraling van je website een uitstraling van betrouwbaarheid is. Geef mensen een veilig gevoel zodat mensen hun creditcardgegevens aan je durven toe te vertrouwen.

Als je niet weet wat je moet maar wel zou willen weten hoe je je website beter vindbaar kunt maken, dan kan het goed zijn te weten dat er hulp bij kunt krijgen. En lees gewoon lekker verder in de handleiding over SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Creditcardgegevens toevertrouwen was last modified: by
Bronnen en credits
Creditcardgegevens toevertrouwen was last modified: by