CTR verbeteren: Click Through Rate

CTR in Search Console

Als je in Google Search Console gaat kijken, dan zie je daar o.a. de CTR of Click Through Rate. Je kunt de CTR verbeteren en beïnvloeden. Hier vertel ik je hoe je dit doet.


CTR verbeteren in Search Console

Klik eerst in de zijbalk (die zie je links) Prestaties aan.

Je ziet nu bovenaan 4 vakjes staan:

Gemiddelde Click Through Rate

In deze vakjes zie je staan:

  • Totaal aantal klikken
  • Totaal aantal vertoningen
  • Gemiddelde CTR
  • En gemiddelde positie

Totale aantal klikken

Het totale aantal klikken is het aantal klikken vanuit de zoekresultaten naar je website.

  1. Mensen tikken in de zoekmachine een zoekterm in.
  2. Ze krijgen een hele berg websites te zien waar ze uit kunnen kiezen.
  3. En ze kiezen jouw website, dan heb je een klik.

Totale aantal vertoningen

Het totale aantal vertoningen is het aantal keren dat jouw website getoond is:

  1. Mensen tikken een zoekopdracht in in Google.
  2. Ze krijgen een hele berg websites te zien.
  3. Jouw website zit daarbij, dan heb je een vertoning.

Gemiddelde CTR

CTR is een afkorting van Click Through Rate. Het is de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken. Een hoge CTR is goed, een lage CTR is minder goed.

Gemiddelde positie

De gemiddelde positie is gewoon een gemiddelde positie van al je webpagina’s bij elkaar.


Google Search Console

We zouden het hebben over de CTR, dus de rest laten we even zitten.

Wat betekent CTR of Click Through Rate

CTR is de verhouding tussen het aantal malen dat je website is aangeboden en het aantal malen dat mensen je website daadwerkelijk bezocht hebben.

CTR verbeteren

Een hoge CTR is dus gunstig omdat je website gekozen is om te bezoeken. Maar je kunt hier zelf invloed op uitoefenen.


Snippet verbeteren

Benodigde tijd: 1 uur.

Hoe je snippets vindt waar iets aan te verbeteren is.

  1. Vink de volgende vakjes aan:

    Gemiddelde positie en gemiddelde CTR.snippet verbeteren

  2. Kijk naar het patroon

    Nu zou je een patroon moeten zien. Als je alles erg goed doet, dan zie je dat een hoge positie een hoge CTR heeft. En naarmate de positie lager wordt, dan wordt de CTR ook lager.gemiddelde ctr

  3. Zoek naar pagina’s met een hoge positie en een lage CTR

    Een pagina met een hoge positie zou vaak gekozen moeten worden om te bezoeken. Want hij staat hoog in Google en daar vallen de meeste clicks. Kijk bijvoorbeeld naar de pagina die gemiddeld op positie 1 staan en die een CTR heeft van 48,3. Daar is mogelijk iets te verbeteren.positie 1

  4. Verbeter de snippet

    Omdat de pagina gemiddeld heel erg hoog staat, moet deze CTR hoger kunnen. Ga in je website naar de pagina en verbeter de snippet. Die vind je onder je tekst in de velden van Yoast.snippet verbeteren


Waarom

Met een hoge CTR bedoel ik ook echt hoog. Als je gemiddelde positie 1 is voor een specifieke zoekterm, dan hoef je er meestal geen genoegen nemen dat niet meer dan 48,3% van de mensen de pagina kiest om te bezoeken. Als je dat toch ziet, moet je kijken waarom dat zo is. Ik zeg “meestal” omdat er soms een halve pagina advertenties boven staat en dan is erg moeilijk om de CTR te verbeteren.

Maar vaak ligt het aan het tekstje in je snippet en dat kun je zelf wijzigen. Het staat onderaan je pagina of blogpost in de velden van Yoast. Als je positie hoog is en je CTR laag, speel daar dan eens mee. Verander dat tekstje eens en kijk of je dan meer bezoekers kunt aantrekken.

Als je niet weet op welke pagina je die zoekterm hebt gebruikt, dan klik je even het tabblad Pagina’s aan en dan zie je dat vanzelf.

CTR in Search Console

Je kunt meer doen, want zoals ik hierboven zei: de meeste clicks vallen op de eerste 3 posities in Google.

Dus als je een pagina hebt die bijna gemiddeld op positie 3 staat, dan zou je die pagina kunnen verbeteren zodat hij echt altijd gemiddeld bij de eerste 3 gaat horen. En dan gaat de CTR ook verbeteren.

In de afbeelding hierboven zie je zo’n pagina staan: positie 3,1 en CTR 18,5%. Die pagina zou je moeten bekijken. Kun je iets aan deze pagina verbeteren waardoor hij een beetje gaat stijgen?

Als dat kan, doe dat dan vooral. En kijk ook eens of je een andere pagina of blogpost op je website hebt die over hetzelfde onderwerp gaat en plaats dan een link van die andere pagina naar deze pagina.


Meer bezoekers aantrekken

Dat is niet moeilijk maar wel veel werk: je moet hier regelmatig kijken om te zien:

  • of er pagina’s zijn waar je de snippet van zou moeten verbeteren
  • en of je pagina’s kunt vinden die bijna op positie 3 staan en die misschien met een klein zetje bij de eerste 3 kunnen gaan horen.

Trek hier af en toe een uurtje voor uit, want zo kun je je website heel gericht optimaliseren en dan zul je zien dat het steeds beter gaat.

Google Search Console geeft je een schat aan informatie en die zou je moeten gebruiken. Je kunt er nog meer tips over vinden in de rubriek over Google Search Console.

En als je ook nog andere tips over SEO wilt lezen, ga dan naar de handleiding SEO zelf doen.


seo voor dummies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Je bent hier: Home » SEO » Google Search Console » CTR verbeteren: Click Through Rate
CTR verbeteren: Click Through Rate was last modified: by

Prestaties in Search Console: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de grafiek in de uitgelichte afbeelding.

CTR verbeteren: Click Through Rate was last modified: by