Custom fields en variabelen in MailerLite

custom fields in mailerlite
Je bent hier: Home » Blog » MailerLite Specialist » Custom fields en variabelen in MailerLite


Met behulp van custom fields in MailerLite kun je zelf variabelen toevoegen aan je nieuwsbrief. Ik weet het, dat klinkt behoorlijk abstract, maar eigenlijk is dat heel erg handig.


Customs fields in Mailerlite

Variabelen in MailerLite

MailerLite heeft een aantal standaard custom fields. Dat zijn velden die je standaard bij je account krijgt en die dus ook in ieder account te vinden zijn. Dat zijn deze custom fields:

{$email} – hiermee zet je het e-mailadres van je abonnee in je nieuwsbrief.

{$name} – dit is de variable voor de voornaam van je abonnee. En als je niet van iedere abonnee een voornaam hebt dan kun je de voornaam er ook zo in zetten:

{$name|default:'Lezer'}

{$url} – hiermee verwijs je naar de webversie van je nieuwsbrief.

{$unsubscribe} – en dit verwijst naar de afmeldpagina van je nieuwsbrief.

{$forward} – om een tekstlink te plaatsen waarmee je abonnee de nieuwsbrief door kan sturen.

{$campaign_date} – datum van verzending van je nieuwsbrief in het format “yyyy-mm-dd”. Zo schrijven wij een datum niet, dus deze variable is voor ons niet echt te gebruiken.

{$feed_title} – titel van je RSS feed

{$last_post_title} – titel van je laatste blogpost in je RSS feed.

Eigen custom fields in MailerLite

Maar je kunt ook zelf custom fields maken die passen bij wat jij wilt gaan doen. Ik zal je een voorbeeld geven.

Ik ben voor mijn klant een workflow aan het maken die bedoeld is om een webinar te promoten. En ik weet dat dit webinar over een poosje herhaald zal worden. Het is dus handig als ik in de toekomst alle details die in de nieuwsbrief staan ineens zou kunnen wijzigen, zonder de hele workflow open te maken en elke nieuwsbrief apart te wijzigen.

De variabelen die in de toekomst gewijzigd zullen moeten worden zijn:

  • Datum van het webinar.
  • Tijd waarop het webinar plaats zal vinden.
  • En mogelijk ook de deelnameprijs.

Door hier variabelen van te maken, bespaar ik in de toekomst als het webinar herhaald wordt heel veel tijd voor mezelf en daarmee bespaar ik mijn klant het geld dat die tijd gaat kosten.

Voor custom fields van eigen variabelen heeft MailerLite 3 formats: date, text en number.


Wat heb ik nodig

Voor deze variabelen maak ik velden aan voor:

  • een datum in woorden zodat het er natuurlijk uitziet in de nieuwsbrief
  • de tijd waarop het webinar gaat plaatsvinden
  • en de deelnameprijs van het webinar.

Om dit te kunnen doen moet je deze navigatie volgen:

  • Subscribers
  • Fields

En dan zie je rechts bovenaan de pagina een oranje knop: Add new field. Zorg nu dat je een beetje ordelijk werkt, want als je dat doet komen die extra velden straks netjes bij elkaar te staan. Als ik zo’n custom field maak begin ik met een voorvoegsel en daarna vertel ik waar het veld over gaat:

  • datum in woorden – tekstveld
  • tijd – tekstveld
  • prijs – tekstveld

Door ze allemaal hetzelfde unieke voorvoegsel te geven vind ik ze straks als ik de workflow ga maken bij elkaar terug bij de variabelen in de nieuwsbrief. En dat is in deze situatie heel erg belangrijk, want er komen nog meer webinars met workflows en variabelen. Ik mag me dus niet vergissen met de variabele die ik in de nieuwsbrief zet, want dan sturen we onzin rond.


Custom fields in MailerLite

Nu heb ik deze velden aangemaakt, maar als de variabelen nu in een nieuwsbrief zet dan komen er lege velden in de nieuwsbrief te staan.

Ik selecteer daarom nu de mensen die deze e-mails moeten krijgen en voor het overzicht kopieer ik ze naar een nieuwe groep. Nu heb ik 2 mogelijkheden om die custom fields in te vullen in het profiel van de abonnee:

  • Naar aanleiding van de inschrijving kan ik een Action maken die de datum, de tijd en de prijs in de velden zetten die ik eerder heb gemaakt.
  • En ik kan de adressenlijst ook downloaden in Excel en deze gegevens in apart kolommen te zetten, om de lijst daarna weer te uploaden.
  • Als ik nu een e-mail maak en daar de variabelen in zet, dan verschijnen deze variabelen in de nieuwsbrief.

Testen

Waar je rekening mee moet houden als je dit doet, is dat die variabelen gekoppeld zijn aan het e-mailadres van je lezer. Dat betekent dat als je een test naar jezelf stuurt, je die variabelen niet ziet, want aan de test e-mail zitten deze variabelen niet gekoppeld.

pijltje
Custom fields en variabelen in MailerLite was last modified: by

Ik ben en erkende MailerLite expert en ik kan je helpen met MailerLite.

Betalen in WordPress Content marketing E-mailstrategie Google Analytics Google Panda Leads opvolgen Mailchimp account Mailchimp audiences Mailchimp automation Mailchimp betaald Mailchimp integraties Mailchimp merge tags Mailchimp nieuwsbrieven Mailchimp Specialist Mailchimp statistieken MailerLite Automation MailerLite nieuwsbrieven MailerLite Specialist Marketing voor diensten Niche kiezen Pijplijn vullen SEO verbeteren SEO voor dienstverleners Social media Uitgelicht Verkopen WordPress Zonder categorie

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Ik help je met marketing: Mailchimp expert, MailerLite expert, Get Clients Now!™ facilitator en SEO gecertificeerd.

Custom fields en variabelen in MailerLite was last modified: by

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *