Custom URL social share

Custom URL social share: als je social share buttons in je nieuwsbrief plaatst verwijzen deze buttons automatisch naar je nieuwsbrief. Maar als je dit anders wilt, dan kan dat.

Je kunt je social share buttons een andere URL meegeven. Bijvoorbeeld een URL op je website of een URL die naar je inschrijfformulier verwijst. Meer voordeel als je nieuwsbrief gedeeld wordt met een custom URL social share.

Het netwerk achter je netwerk

Als je social share buttons in je nieuwsbrief plaatst krijg je toegang tot het netwerk achter je netwerk. Je abonnees moeten dan natuurlijk wel zo vriendelijk zijn om deze buttons te gebruiken.

Voordat je werkelijk contact krijgt zijn er twee acties nodig:

  • je lezer gebruikt de social share buttons in je nieuwsbrief
  • het netwerk van je ambassadeur is bereid je nieuwsbrief te lezen

Maar het is maar de vraag of jouw nieuwsbrief interessant is voor het netwerk achter je netwerk. Deze mensen kennen jou niet en je hebt nog geen band met deze mensen op kunnen bouwen. Daarom: is het wel een goed idee om deze mensen naar je nieuwsbrief te leiden?

Custom URL

De social share buttons bieden je ook de mogelijkheid om een custom URL in te vullen. Door een custom URL te gebruiken kun je het netwerk achter je netwerk ook iets anders aanbieden.

Aangepaste content

Je kunt overwegen om op je website een verborgen pagina aan te maken. Op deze verborgen pagina plaats je aangepaste content die bedoeld is voor het netwerk achter je netwerk.

De URL van deze aangepaste content plaats je dan als custom URL in het daarvoor bestemde vakje van je social share buttons. Mensen uit het netwerk achter je netwerk landen dan netjes op de pagina die je speciaal voor ze hebt klaargezet.

Het kan een aardig idee zijn om deze mensen te verwelkomen met een aardigheidje dat je speciaal voor deze mensen gemaakt hebt.

Het is wel een goed idee je abonnees te vertellen dat er bij gebruik van de social share buttons aangepaste content gedeeld wordt.

Forward to a friend

Bij social share buttons zit ook een “forward to a friend” button, hiermee kan je nieuwsbrief doorgestuurd worden.

Je mag je afvragen of je deze button ook naar aangepaste content moet laten verwijzen. Als je nieuwsbrief op de social media gedeeld wordt, dan weet je abonnee niet precies welke volgers die nieuwsbrief gaan lezen.

Maar als je abonnee je nieuwsbrief doorstuurt naar een vriend, dan weet je abonnee wel precies naar wie hij of zij je nieuwsbrief doorstuurt. En er staat kennelijk iets in je nieuwsbrief dat voor die vriend interessant kan zijn. Daarom zou ik die vriend liever niet doorverwijzen naar aangepaste content.

Aparte serie

Als je naar aangepaste content verwijst doe je dat gelijktijdig voor een hele serie buttons.

Als je “forward to a friend” button niet door wilt leiden naar de aangepaste content van de custom URL moet je daar een aparte serie voor nemen. Hierdoor kun je die ene button op een andere plaats in je nieuwsbrief zetten.

Meer mogelijkheden

Andere mogelijkheden om de custom URL in te zetten:


Een link naar het inschrijfformulier van je nieuwsbrief

Dit doe je natuurlijk alleen als je je nieuwsbrief exclusief voor abonnees wilt houden. Het lijkt me ook een goed idee als je hierin duidelijk bent naar je abonnees die je nieuwsbrief gaan delen.


Een link naar de blogpost waar je nieuwsbrief over gaat

Dat kan aantrekkelijk zijn, want hierdoor komen mensen direct op je website en op je website is meer te vinden dan in je nieuwsbrief.


Weggever

Stel dat je een serie als weggever hebt. Als mensen je nieuwsbrief dan delen dan kunnen anderen je nieuwsbrief lezen zonder zich eerst ingeschreven te hebben. Maar op deze manier kan je nieuwsbrief wel gedeeld worden, want je stuurt mensen naar de landingspagina van je serie.


Minicursus of strategiegesprek

Als je het lastig vindt om zaken als deze door te denken, overweeg dan een korte cursus Mailchimp op maat. Dan bedenken we samen een strategie.

Hier kun je een goede ingang vinden als je meer over Mailchimp wilt weten.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Custom URL social share was last modified: by
Custom URL social share was last modified: by