Customer Journeys van Mailchimp

Mailchimp customer Journeys

Customer Journeys van Mailchimp zijn een nieuw soort Automation en ze zijn beschikbaar in Mailchimp Essentials, Standard en Premium. In Free kun je er alleen even naar kijken, een preview. En in Mailchimp Essentials heb je een vereenvoudigde versie.

  • Gewone Automations heten nu Classic Automations.
  • En daarnaast heb je nu ook Customer Journeys.


Mailchimp Customer Journeys

Maar wat is nou het verschil met een gewone Automation?


Wat doen Classic Automations

Classic Automations zijn lineair.

  • Je stuurt de eerste e-mail.
  • De tweede e-mail wordt getriggerd door het versturen van de eerste e-mail.
  • En het versturen van de tweede e-mail triggert de derde e-mail. En zo verder.


En wat doen Customer Journeys

Customer Journeys kunnen een beetje meer want die hebben vertakkingen.

  • Je stuurt e-mail 1.
  • Als e-mail 1 geopend wordt stuur je e-mail A.
  • En als e-mail 1 niet geopend wordt stuur je e-mail B.

Je kunt ook in verschillende situaties automatisch een tag toevoegen waardoor je kennis over je audiences veel groter wordt.


Startpunten

En daarbij kun je ook nog verschillende startpunten hebben:

  • Inschrijven,
  • het toevoegen van een tag,
  • een wijziging in een Audience field,
  • instromen in een groep,
  • uitstromen uit een groep.


Journey punten

Je kunt ook reageren op wat er onderweg gebeurt en daar verschillende beslissingen over nemen:

If/else

If/else is zo’n vertakking:

  • Als je lezers iets doen, dan A;
  • doen ze het niet, dan B.

Deze mogelijkheid zit in Mailchimp Standard en Premium.

Je kunt dus een vreselijk ingewikkeld ding bouwen dat precies past bij de fase in het aankoopproces waar je prospect nu zit.


Customer Journeys en Classic Automations

Voordat er Customer Journeys waren kon dit in zekere zin ook, maar dat was nog veel ingewikkelder. Daar had je een grote tafel en een pakket post-it blaadjes bij nodig om helder te krijgen wat precies op wat moest reageren.

Met Customer Journeys is het makkelijker, want je krijgt een prachtige visuele weergave.

En de Classic Automations hebben sommige dingen ook niet. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Automation niet verder laten gaan tot iemand iets gedaan heeft.


Voordelen van Mailchimp Customer Journeys

Customer Journeys hebben grote voordelen t.o.v. Classic Automations. Want doordat je kunt reageren op wat je lezers doen en en niet doen, kun je e-mails sturen die daarbij passen. Die e-mails kunnen hierdoor veel relevanter zijn dan wanneer je alle e-mails in een workflow naar iedereen stuurt.


Customer Journeys zijn daarom erg leuke Automations met heel veel mogelijkheden maar ze zijn wel ingewikkeld om te bouwen. Als je dit lastig vindt, neem dan gewoon ook een tafel met post-it briefjes erbij.

Of je laat ‘m inrichten. Dan ga ik knutselen met post-it blaadjes tot die marketingmachine doet wat jij wilt dat hij doet.


pijltje

Gratis video cursus Mailchimp nieuwsbrief

Gratis cursus

Hoe maak je een nieuwsbrief met de inline editor?

Ook geschikt voor Mailchimp starters

Inclusief uitleg hoe je adressen kunt uploaden.

Hoe je teksten en afbeeldingen plaatst en hoe je je nieuwsbrief kunt versturen.

Mailchimp inline editor cursus


Mailchimp expert

Mailchimp expert

Sinds januari 2015 ben ik door Mailchimp erkende als expert. Nu ben ik ook gecertificeerd.

Hoe ik jou met Mailchimp kan helpen kun je op deze pagina vinden. Zowel als je het zelf wilt doen als wanneer je het wilt uitbesteden.

Mailchimp hulp >>


Je bent hier: Home » Mailexpert » Mailchimp » Mailchimp automation » Customer Journeys van Mailchimp


Customer Journeys van Mailchimp was last modified: by

Facebook: Virtueel Present

Customer Journeys van Mailchimp was last modified: by