Customer Journeys van Mailchimp

Customer journeys
Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp Specialist » Mailchimp automation » Customer Journeys van Mailchimp


Customer Journeys van Mailchimp zijn een nieuw soort Automation en ze zijn beschikbaar in Mailchimp Essentials, Standard en Premium. In Free kun je er alleen even naar kijken, een preview. En in Mailchimp Essentials heb je een vereenvoudigde versie.


Mailchimp Customer Journeys

Maar wat is nou het verschil met een gewone Automation?

Wat doen Classic Automations

Classic Automations zijn lineair.

  • Je stuurt de eerste e-mail.
  • De tweede e-mail wordt getriggerd door het versturen van de eerste e-mail.
  • En het versturen van de tweede e-mail triggert de derde e-mail. En zo verder.

En wat doen Customer Journeys

Customer Journeys kunnen een beetje meer want die hebben vertakkingen.

  • Je stuurt e-mail 1.
  • Als e-mail 1 geopend wordt stuur je e-mail A.
  • En als e-mail 1 niet geopend wordt stuur je e-mail B.

Je kunt ook in verschillende situaties automatisch een tag toevoegen waardoor je kennis over je audiences veel groter wordt.

Startpunten

En daarbij kun je ook nog verschillende startpunten hebben:

  • Inschrijven,
  • het toevoegen van een tag,
  • een wijziging in een Audience field,
  • instromen in een groep,
  • uitstromen uit een groep.

Journey punten

Je kunt ook reageren op wat er onderweg gebeurt en daar verschillende beslissingen over nemen:

If/else

If/else is zo’n vertakking:

  • Als je lezers iets doen, dan A;
  • doen ze het niet, dan B.

Deze mogelijkheid zit in Mailchimp Standard en Premium.

Je kunt dus een vreselijk ingewikkeld ding bouwen dat precies past bij de fase in het aankoopproces waar je prospect nu zit.


Customer Journeys en Classic Automations

Voordat er Customer Journeys waren kon dit in zekere zin ook, maar dat was nog veel ingewikkelder. Daar had je een grote tafel en een pakket post-it blaadjes bij nodig om helder te krijgen wat precies op wat moest reageren.

Met Customer Journeys is het makkelijker, want je krijgt een prachtige visuele weergave.

En de Classic Automations hebben sommige dingen ook niet. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Automation niet verder laten gaan tot iemand iets gedaan heeft.

Voordelen van Mailchimp Customer Journeys

Customer Journeys hebben grote voordelen t.o.v. Classic Automations. Want doordat je kunt reageren op wat je lezers doen en en niet doen, kun je e-mails sturen die daarbij passen. Die e-mails kunnen hierdoor veel relevanter zijn dan wanneer je alle e-mails in een workflow naar iedereen stuurt.

Customer Journeys zijn daarom erg leuke Automations met heel veel mogelijkheden maar ze zijn wel ingewikkeld om te bouwen. Als je dit lastig vindt, neem dan gewoon ook een tafel met post-it briefjes erbij.

Of je laat ‘m inrichten. Dan ga ik knutselen met post-it blaadjes tot die marketingmachine doet wat jij wilt dat hij doet.

© 2006 – 2021 Judith de Vries


Meer over Mailchimp

pijltje
Customer Journeys van Mailchimp was last modified: by

Ik ben een erkende Mailchimp expert. Hulp met Mailchimp vind je hier.

https://virtueelpresent.nl/email-specialist/mailchimp-expert/
https://virtueelpresent.nl/email-specialist/mailerlite-expert/
Customer Journeys van Mailchimp was last modified: by
Customer Journeys van Mailchimp was last modified: by