customer life time value

Customer Lifetime Value

Bijgewerkt op 1 december 2023

Wat is Customer Liftime Value

Customer Lifetime Value is de waarde die een klant voor jouw bedrijf heeft gedurende de hele periode dat hij klant bij je is.

Customer Lifetime Value is een voorspelling van hoeveel geld een klant in je bedrijf gaat besteden in de hele periode dat iemand klant bij je is. 

Dat ligt natuurlijk voor ieder bedrijf anders. Neem bijvoorbeeld de supermarkt. Mensen doen daar hun boodschappen. Maar aan 1 kassabon zie je niet wat de waarde van die klant is voor de supermarkt. Want die klant komt elke week terug voor nieuwe boodschappen. 

Dat zou je in je eigen bedrijf ook wel graag willen. Want klanten die eerder bij je gekocht hebben, hebben ervaring met jou. Daarom kun je veel gemakkelijker aan deze mensen verkopen dan compleet nieuwe klanten. 

Hoe bereken je Customer Lifetime Value

Benodigde tijd: 15 minuten

Hoe je Customer Lifetime Value kunt berekenen

  1. Gemiddelde aankoopwaarde berekeken

    Neem de omzet van een jaar en deel die omzet door het aantal keren dat je in dat jaar iets verkocht hebt. 

  2. Gemiddelde aankoopfrequentie

    Hoeveel verkopen had je in dat jaar? 
    Deel dit door het aantal klanten dat je in dat jaar hebt gehad. 

  3. Klantwaarde berekenen

    Nu vermenigvuldig je de gemiddelde aankoopwaarde met de gemiddelde aankoopfrequentie. En dan weet je wat een klant waard is voor jouw bedrijf in 1 jaar. 

  4. Levensduur van de klantrelatie

    Hoeveel jaar blijft iemand gewoonlijk klant bij jou? 
    Vermenigvuldig dit met de gemiddelde klantwaarde en je weet wat een klant je gemiddeld totaal zal leveren.

Waarom Customer Lifetime Value berekeken?

Met deze formule kun je spelen en daardoor krijg je inzicht in wat je zou kunnen veranderen als je meer omzet wilt. 

  • Als het in jouw branche bijvoorbeeld heel gewoon is dat iemand eenmalig een paar uur bij je koopt, dan is de Customer Lifetime Value lager dan wanneer iemand elk jaar een paar uur bij je komt. En dat verschil kan bepalend zijn of je wel of niet zou kunnen adverteren. Het helpt je om het rendement van je investeringen helder te krijgen. 
  • En je kunt hierdoor ook ontdekken dat een klant die jaar na jaar klant blijft maar die niet zoveel besteedt, uiteindelijk meer oplevert dan een klant die eenmalig een veel groter bedrag uitgeeft. 
  • Het kan ervoor zorgen dat je minder tijd gaat besteden aan klanten die een lage waarde voor het bedrijf vertegenwoordigen. 
  • En het kan ervoor zorgen dat je diensten gaat ontwikkelen die je meer opleveren doordat je klanten langer klant kunnen blijven. 

Customer Lifetime Value optimaliseren

Door de Customer Lifetime Value te berekenen ga je automatisch ook denken aan het optimaliseren hiervan. 

  • Je ontdekt bijvoorbeeld dat je veel te veel geld uitgeeft aan het werven van klanten die niet zoveel opleveren. Of je ontdekt dat je niet genoeg doet om klanten te behouden. 
  • Je kunt er creatief door worden. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat je 30% van de opbrengst van een nieuwe klant kwijt bent aan acquisitie, dan kun je winst maken door vroegere klanten een korting aan te bieden om ze te verleiden opnieuw iets van je te kopen. 
  • Misschien realiseer je je dat je veel beter kunt investeren in het behouden van bestaande klanten dan in het werven van nieuwe klanten. 
  • Of je ontdekt dat je klanten maar kort bij je blijven, omdat je geen vervolgaanbod hebt. En dan zou je daar in moeten gaan investeren. 
  • Een goed inzicht in wat een klant waard is voor jouw bedrijf is belangrijk als je betere resultaten wilt behalen, want zo kun je sturen op cijfers.

Mailchimp widgets

Mailchimp heeft een widget waardoor je klanten met een hoge CLV of juist met een lage CLV heel gericht kunt mailen. En Mailchimp heeft ook een widget voor puchase likelihood. Dat is natuurlijk er gehandig als je je omzet wilt verhogen.

Je hebt deze widgets in je account als je Mailchimp Standard of Premium hebt én een connecte store met voldoende data. Deze widget staat dan in je Audience dashboad.

Als je ‘m niet zit staan terwijl je wel een connected store hebt en Standard of Premium gebruikt, dan heb je nog niet genoeg verkocht. Mailchimp laat je deze cijfers pas zien als hij er zeker van is dat ze ook echt kloppen.

customer lifetime value en purchase likelihood
,
Scroll naar boven