Bijgewerkt op 3 december 2023
Waarschijnlijk gebruik je nooit een datum die door Mailchimp in je nieuwsbrief is gezet. En daarom denk je misschien dat de tijdsinstellingen van Mailchimp niet zo belangrijk zijn. Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Tenzij je dingen doet waardoor deze instellingen belangrijk zijn. En die dingen doe je waarschijnlijk.
Wanneer zijn datuminstellingen belangrijk?
De datuminstellingen van Mailchimp worden belangrijk als je een archief van nieuwsbrieven op je website wilt zetten. Dan staat er een datum voor zo’n rijtje nieuwsbrieven en als je daar niets aan doet staat die datum daar in een Amerikaans format.
En als je een nieuwsbrief wilt inplannen of een RSS-nieuwsbrief wilt versturen, wordt hij verzonden volgens de tijdinstellingen in je account. Dat betekent dat het dan belangrijk is dat je de juiste tijdzone instelt.
In het verleden was het absolute noodzaak dat je de tijd aanpaste. Nu hoeft het in principe niet meer, op voorwaarde dat je in Mailchimp een tijdzone hebt ingesteld op basis van een locatie, bijvoorbeeld Amsterdam. Als het goed is past Mailchimp dan de tijd aan naar zomertijd of wintertijd, net wat van toepassing is.
Maar bij de overgang van zomertijd naar wintertijd of van wintertijd naar zomertijd is het een goed idee dit even te controleren. Want het is nog zo nieuw dat je dit niet meer handmatig aan hoeft te passen, dat ik er nog geen vertrouwen in hebt dat dit ook echt goed gaat.
Hoe je datum tijd en valuta aanpast
Benodigde tijd: 10 minuten
Datum, tijd en valuta aanpassen in Mailchimp
- Klik links onderaan op je gebruikersnaam
Daarmee open je een menu
- Kies nu voor Account & Bliing
- En dan voor Settings
Settings staat in een menu ongeveer halverwege de pagina. Open dit menu.
- Kies nu voor Details
Hier kun je de tijdzone instellen, het datum format aanpassen en het format van de valuta aanpassen.
Instellingen aanpassen
Vlak onder de naam van je account zie je nu de tijdzone zone staan. Die kun je hier dus aanpassen. Wij wonen in +1 in de winter en in +2 in de zomer. Hier kun je “Amsterdam” bij kiezen. Doe dat vooral, want dat is handig met het oog op zomertijd en wintertijd. Als je Amsterdam erbij kiest, dan kan Mailchimp de volgende keer de tijd zelf aanpassen.
Kijk ook eventuele nieuwsbrieven die je al gepland hebt even na. Zowel gewone nieuwsbrieven als RSS en Automation, want ik zag dat mijn RSS nieuwsbrieven die om 9 uur verzonden horen te worden na de wijziging naar wintertijd ineens voor 10 uur ingepland stonden.
Datumnotatie
Daaronder staat de datumnotatie: Date format. Hier kun je de notatie van de datum wijzigingen in dd-mm-yyyy.
Valuta
Vlak daaronder zie je de manier staan waarop getallen (valuta) genoteerd worden. Dat kun je dan ook gelijk even aanpassen. Het is handig als je deze zaken even aanpast, want als je dan iets dergelijks in je nieuwsbrief wilt zetten, dan lukt het ook meteen.
Datum boven je nieuwsbrief zetten
Met behulp van een merge tag kun je ook een datum boven je nieuwsbrief zetten. Dat kun je natuurlijk ook gewoon handmatig doen, maar als je dit doet met behulp van een merge tag, dan past de datum zich aan.
Dat betekent dat je de merge tag in een template of concept kunt plaatsen en dan maakt het niet uit wanneer je de nieuwsbrief daadwerkelijk gaat versturen. Dat lijkt iets algemeens, maar een datum boven een nieuwsbrief is eigenlijk een merge tag voor personalisatie. Want die nieuwsbrief ziet eruit alsof hij vandaag gemaakt is. Als je dat wilt doen kun je hier de merge tag voor de datum downloaden: merge tag datum.
Datum tijd en valuta aanpassen
Hoe je een datum boven je nieuwsbrief zet die zichzelf aanpast is een “weetje”. Als je het eenmaal weet is het simpel. Zo zijn er nog veel meer zaken waarmee je je nieuwsbrief beter kunt maken. Over deze “weetjes” kun je lezen op dit Mailchimp blog.