dedicated ip adres

Bijgewerkt op 22 juli 2023

Dedicated IP-adres

Je hebt geen dedicated IP-adres nodig. Je hebt een goede reputatie als verzender nodig. Als je verzendreputatie niet goed is, dan kan een dedicated IP-adres je situatie verergeren.

verzendreputatie
Verzendreputatie
Wat is een dedicated IP-adres

Een dedicated IP-adres is een eigen IP-adres dat alleen jij gebruikt. Als je e-mails verstuurt via een platform dan is het gangbaar dat je je het IP-adres van de afzender met anderen deelt. Als je een dedicated IP-adres gebruikt is dat niet zo, het adres is dan exclusief voor jou. Wat dit kost verschilt per platform.

Eigen IP-adres of IP-adres delen

Zodra je via een platform gaat versturen, deel je het IP adres van de afzender met een heleboel andere gebruikers. Het maakt hierbij niet uit via welk platform je je nieuwsbrieven verstuurt. Dat is de normale gang van zaken en dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar soms kan dit heel vervelend uitpakken. Als degene die net vóór jou z’n nieuwsbrief verstuurd heeft spam verstuurd heeft, dan kan het gebeuren dat jouw nieuwsbrieven in de spamfilters verdwijnen doordat je met hetzelfde IP adres verstuurt.

Eigen IP-adres

Een dedicated IP-adres, helemaal voor jou alleen, lijkt daarom een aantrekkelijke oplossing want dan kan het niet gebeuren dat een spammer vanaf hetzelfde IP adres een nieuwsbrief verstuurt vlak voordat jij je nieuwsbrief verstuurt.

Het is zeker geen goed idee om vanaf een gloednieuw dedicated IP adres een heleboel e-mails te gaan versturen. Als je dat doet dan kun je er zeker van zijn dat alle alarmbellen bij de servers beginnen te rinkelen. En dat je nieuwsbrieven daarom in de spamfilters verdwijnen. Niet omdat er iets mis is met je dedicated IP adres, maar omdat het een nieuw IP adres is.

Op erg lange termijn zal dit wel weer goed komen, maar op korte termijn gaat dit zo. Als jij een enorme mailinglijst hebt en je een dedicated IP-adres wilt gaan gebruiken hoef je je daar overigens ook geen zorgen over te maken. Je platform zorgt ervoor dat je dedicated IP adres eerst wordt “opgewarmd” zodat het geaccepteerd wordt door de servers.

Vaak en regelmatig mailen

Als je vaak en regelmatig mailt dan is de kans dat mensen vergeten dat ze zich op je e-mails geabonneerd hebben kleiner dan wanneer je incidenteel mailt. En als mensen vergeten zijn dat ze zich geabonneerd hebben dan is de kans dat ze je e-mail als spam markeren groter dan wanneer ze nog weten wie je bent.

Doen: verzendreputatie verbeteren

Wat je zelf kunt doen is: koester je verzendreputatie. Kijk eens of er abonnees op je lijst staan waar je nieuwsbrief nooit geopend wordt of al heel lang niet geopend is en verwijder deze adressen. Doe dit heel regelmatig. Mail gewoon niet naar mensen die niet openen.

Dubbele opt-in

Als je dubbele opt-in gebruikt dan wordt dit geregistreerd. Bij alle adressen die je verzameld hebt via het inschrijfformulier van Mailchimp of van MailerLite blijven de volgende gegevens bewaard:

  • datum waarop iemand heeft ingeschreven
  • tijd waarop iemand heeft ingeschreven
  • het IP adres dat die persoon gebruikt heeft
  • datum waarop de inschrijving bevestigd is
  • tijd waarop de inschrijving bevestigd is
  • het IP adres dat gebruikt is bij de bevestiging

Als je inschrijvingen verzamelt via een plugin of via bijvoorbeeld Facebook, dan zie je niet altijd wanneer iemand zich ingeschreven heeft, maar je ziet wel wanneer de inschrijving bevestigd is en het IP-adres dat die persoon gebruikt heeft.

Dit staat allemaal geregistreerd en hoe meer adressen je hebt die via dubbele opt-in verkregen zijn, hoe beter je zorgt voor je verzendreputatie. Want met dubbele opt-in selecteer je nieuwe inschrijvers: echt geïnteresseerd of slechts matig geïnteresseerd? Hier kun je lezen hoe je dubbele opt-in aanzet bij Mailchimp en hier hoe je dit doet bij MailerLite.

Een goede verzendreputatie opbouwen

Niet doen: verzendreputatie verprutsen

En er zijn ook een paar zaken die je beslist niet moet doen:

  • je hele adresboek uploaden
  • je social media contacten toevoegen
  • of een lijst aankopen

Maar als je dat wel doet zal een dedicated IP-adres je niet kunnen helpen, het zal je dan eerder kwaad dan goed doen. Je hebt dus geen dedicated IP-adres nodig, je hebt een goede reputatie als verzender nodig.

Toestemming

Er zijn nog altijd mensen die niet weten dat je toestemming nodig hebt om mensen te mogen mailen. Als dit voor jou ook nieuw is: hier kun je een checklist downloaden. Deze checklist vertelt je precies wie je wel en wie je niet mag mailen.

Op deze checklist staat niet dat je je hele adresboek mag mailen via bulk e-mails. Er staat ook niet dat je al je contacten van LinkedIn mag uploaden. Er staat dat je mensen pas mag mailen:

  • als ze hier actief toestemming voor gegeven hebben
  • nadat je ze vooraf duidelijk geïnformeerd hebt dat je ze gaat mailen

Als je je gewoon houdt aan goede lijst hygiëne dan heb je geen dedicated IP adres nodig. En als je zorgt voor gezonde lijstgroei dan hoef je je niet in bochten te wringen om adressen te krijgen op een manier die niet mag.

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven