dedicated IP adres

Dedicated IP adres

Geschatte leestijd: 5 minuten

Dedicated IP adres

Je hebt geen dedicated IP-adres nodig. Je hebt een goede reputatie als verzender nodig. Als je Mailchimp Pro of Premium gebruikt krijg je inzage in je verzendreputatie.

dedicated IP

Wat is een dedicated IP adres en wat kost het

Een dedicated IP-adres is een eigen IP-adres dat alleen jij gebruikt. Als je e-mails verstuurd via een platform dan is het gangbaar dat je je het IP-adres van de afzender met anderen deelt. Als je een dedicated IP-adres gebruikt is dat niet zo, het adres is dan exclusief voor jou. Wat het kost verschilt per platform.

Dedicated IP adres of IP adres delen

Zodra je via een platform gaat versturen deel je het IP adres van de afzender met een heleboel andere gebruikers. Het maakt hierbij niet uit via welk platform je je nieuwsbrieven verstuurt.

Dat is de normale gang van zaken en dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar soms kan dit heel vervelend uitpakken. Als degene die net vóór jou z’n nieuwsbrief verstuurd heeft spam verstuurd heeft, dan kan het gebeuren dat jouw nieuwsbrieven in de spamfilters verdwijnen doordat je met hetzelfde IP adres verstuurt.

Is een dedicated IP adres de oplossing?

Een dedicated IP-adres, helemaal voor jou alleen, lijkt daarom een aantrekkelijke oplossing want dan kan het niet gebeuren dat een spammer vanaf hetzelfde IP adres een nieuwsbrief verstuurt vlak voordat jij je nieuwsbrief verstuurt.

Dedicated IP adres

Het is geen goed idee om vanaf een gloednieuw dedicated IP adres een heleboel e-mails te gaan versturen.

Als je dat doet dan kun je er zeker van zijn dat alle alarmbellen bij de servers beginnen te rinkelen. En dat je nieuwsbrieven daarom in de spamfilters verdwijnen. Niet omdat er iets mis is met je dedicated IP adres, maar gewoon omdat het een nieuw IP adres is.

Op erg lange termijn zal dit wel weer weer goed komen, maar korte termijn gaat dit zo. Als jij een enorme mailinglijst hebt en je een dedicated IP-adres wilt gaan gebruiken hoef je je daar overigens ook geen zorgen over te maken. Je platform zorgt ervoor dat je dedicated IP adres eerst wordt “opgewarmd” zodat het geaccepteerd wordt door de servers.

Vaak en regelmatig mailen

Als vaak en regelmatig mailt dan is de kans dat mensen vergeten dat ze zich op je e-mails geabonneerd hebben kleiner dan wanneer je incidenteel mailt. En als mensen vergeten zijn dat ze zich geabonneerd hebben dan is de kans dat ze je e-mail als spam markeren groter dan wanneer ze nog weten wie je bent.

Verzendreputatie verbeteren

Wat je zelf kunt doen is: koester je verzendreputatie.

Kijk eens of er abonnees op je lijst staan waar je nieuwsbrief nooit geopend wordt of al heel lang niet geopend is en verwijder deze adressen. Doe dit heel regelmatig. Mail gewoon niet naar mensen die niet openen.

Dubbele opt-in

Als je dubbele opt-in gebuikt dan wordt dit geregistreerd. Bij alle adressen die je verzameld hebt via het inschrijfformulier van Mailchimp of van MailerLite blijven de volgende gegevens bewaard:

  • datum waarop iemand heeft ingeschreven
  • tijd waarop iemand heeft ingeschreven
  • het IP adres dat die persoon gebruikt heeft
  • datum waarop de inschrijving bevestigd is
  • tijd waarop de inschrijving bevestigd is
  • het IP adres dat gebruikt is bij de bevestiging

Als je inschrijvingen verzamelt via een plugin of via bijvoorbeeld Facebook, dan zie je niet altijd wanneer iemand zich ingeschreven heeft, maar je ziet wel wanneer de inschrijving bevestigd is en het IP-adres dat die persoon gebruikt heeft.

Dit staat allemaal geregistreerd en hoe meer adressen je hebt die via dubbele opt-in verkregen zijn, hoe beter je zorgt voor je verzendreputatie. Want met dubbele opt-in selecteer je nieuwe inschrijvers: echt geïnteresseerd of slechts matig geïnteresseerd?

Hier kunt je lezen hoe je dubbele opt-in aanzet bij Mailchimp en hier hoe je dit doet bij MailerLite.

Een goede verzendreputatie opbouwen

nieuwsbrief in spam

Niet doen:

  • je hele adresboek uploaden
  • je social media contacten toevoegen
  • of een lijst aankopen

Maar als je dat wel doet zal een dedicated IP-adres je niet kunnen helpen, het zal je dan eerder kwaad dan goed doen.

Je hebt dus geen dedicated IP-adres nodig, je hebt een goede reputatie als verzender nodig.

Toestemming

Er zijn nog altijd mensen die niet weten dat je toestemming nodig hebt om mensen te mogen mailen. Als dit voor jou ook nieuw is: hier kun je een checklist downloaden. Deze checklist vertelt je precies wie je wel en wie je niet mag mailen.

Op deze checklist staat niet dat je je hele adresboek mag mailen via bulk e-mail. Er staat ook niet dat je al je contacten van LinkedIn mag uploaden. Er staat dat je mensen pas mag mailen:

  • als ze hier actief toestemming voor gegeven hebben
  • nadat je ze vooraf duidelijk geïnformeerd hebt dat je ze gaat mailen

Als je je gewoon houdt aan goede lijst hygiëne dan heb je geen dedicated IP adres nodig. En als je zorgt voor gezonde lijstgroei dan hoef je je niet in bochten te wringen om adressen te krijgen op een manier die niet mag.

In deze rubriek kun je nog meer vinden over een goede aflevering van je nieuwsbrief.

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

  • Wiki: IP adres
  • Met dank aan Maklay62 voor het beeld in de uitgelichte afbeelding

Gepubliceerd op: 11-5-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-10-2021

Categorieën en tags bij dit bericht