Dedicated IP adres

Dedicated IP adres

Een dedicated IP adres is een IP-adres voor jou alleen. Als je denkt dat je nieuwsbrieven niet aankomen doordat je een IP-adres met anderen deelt, dan moet je dit artikel beslist lezen.

Want je hebt geen dedicated IP-adres nodig. Je hebt een goede reputatie als verzender nodig. Als je Mailchimp Pro of Premium gebruikt krijg je inzage in je verzendreputatie.

IP adres delen

Zodra je via een platform gaat versturen deel je het IP adres van de afzender met een heleboel andere gebruikers. Het maakt hierbij niet uit via welk platform je je nieuwsbrieven verstuurt.

Dat is de normale gang van zaken en dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar soms kan dit heel vervelend uitpakken. Als degene die net vóór jou z’n nieuwsbrief verstuurd heeft een berg spam verstuurd heeft, dan kan het gebeuren dat jouw nieuwsbrieven in de spamfilters verdwijnen doordat je met hetzelfde IP adres verstuurt.


Is een dedicated IP adres de oplossing?

Een dedicated IP-adres, helemaal voor jou alleen, lijkt daarom een aantrekkelijke oplossing want dan kan het niet gebeuren dat een spammer vanaf hetzelfde IP adres een nieuwsbrief verstuurt vlak voordat jij je nieuwsbrief verstuurt.

Een dedicated IP adres is voor gewone bedrijven met een gewone mailinglijst geen bereikbare oplossing want het is een dure oplossing en bestemd voor grootverbruikers. Dat blijkt niet erg te zijn, want je hebt helemaal geen dedicated IP adres nodig.


Dedicated IP adres

Het is geen goed idee om vanaf een gloednieuw dedicated IP adres een heleboel e-mails te gaan versturen.

Als je dat doet dan kun je er zeker van zijn dat alle alarmbellen bij de servers beginnen te rinkelen. En dat je nieuwsbrieven daarom in de spamfilters verdwijnen. Niet omdat er iets mis is met je dedicated IP adres, maar gewoon omdat het een nieuw IP adres is.

Op erg lange termijn zal dit wel weer weer goed komen, maar korte termijn gaat dit zo. Als jij een enorme mailinglijst hebt en je een dedicated IP-adres wilt gaan gebruiken hoef je je daar overigens ook geen zorgen over te maken. Je platform zorgt ervoor dat je dedicated IP adres eerst wordt “opgewarmd” zodat het geaccepteerd wordt door de servers.

Jouw mailinglijst bij Mailchimp of MailerLite

Mailchimp en MailerLite hebben andere oplossingen bedacht om ervoor te zorgen dat je geen last zult hebben van mensen die er moeite mee hebben zich aan de wetgeving rond e-mailmarketing te houden.

Zij splitsen hun gebruikers in gebruikersgroepen op basis van reputatie: op basis van je reputatie krijg je een IP adres en dat IP adres deel je met met mensen die een soortgelijke reputatie hebben.

Vaak en regelmatig mailen

Als vaak en regelmatig mailt dan is de kans dat mensen vergeten dat ze zich op je e-mails geabonneerd hebben kleiner dan wanneer je incidenteel mailt. En als mensen vergeten zijn dat ze zich geabonneerd hebben dan is de kans dat ze je e-mail als spam markeren groter dan wanneer ze nog weten wie je bent.

Daarom zitten mensen die regelmatig mailen samen in een groep met een gedeeld IP adres en zitten mensen die incidenteel mailen samen in een groep met een gedeeld IP adres.

Onderscheid kosteloos en betaald

Mailchimp ook onderscheid tussen mensen die een kosteloos account hebben en mensen die een betaald account hebben. Want spammers hebben meestal een kosteloos account en uiteraard wil Mailchimp niet dat z’n betalende klanten last hebben van de activiteiten van niet betalende gebruikers.

MailerLite maakt het onderscheid op basis van de prestaties van de nieuwsbrief. Als jouw nieuwsbrief het goed doet, dan deel je een IP-adres met anderen die ook een nieuwsbrief hebben die het goed doet.

Verzendreputatie verbeteren

Wat je zelf kunt doen is: koester je verzendreputatie.

Kijk eens of er abonnees op je lijst staan waar je nieuwsbrief nooit geopend wordt of al heel lang niet geopend is en verwijder deze adressen. Doe dit heel regelmatig. Mail gewoon niet naar mensen die niet openen.

Dubbele opt-in

Als je dubbele opt-in gebuikt dan wordt dit geregistreerd. Bij alle adressen die je verzameld hebt via het inschrijfformulier van Mailchimp of van MailerLite blijven de volgende gegevens bewaard:

  • datum waarop iemand heeft ingeschreven
  • tijd waarop iemand heeft ingeschreven
  • het IP adres dat die persoon gebruikt heeft
  • datum waarop de inschrijving bevestigd is
  • tijd waarop de inschrijving bevestigd is
  • het IP adres dat gebruikt is bij de bevestiging

Als je inschrijvingen verzamelt via een plugin of via bijvoorbeeld Facebook, dan zie je niet altijd wanneer iemand zich ingeschreven heeft, maar je ziet wel wanneer de inschrijving bevestigd is en het IP-adres dat die persoon gebruikt heeft.

Dit staat allemaal geregistreerd en hoe meer adressen je hebt die via dubbele opt-in verkregen zijn, hoe beter je zorgt voor je verzendreputatie. Want met dubbele opt-in selecteer je nieuwe inschrijvers: echt geïnteresseerd of slechts matig geïnteresseerd?

Met wie deel jij je IP adres?

Je zult je IP adres niet met een spammer hoeven te delen als je:

Maar het zou goed kunnen dat je het IP adres wel deelt met een spammer als je:

  • je hele adresboek op je Mailchimp-lijst zet
  • je social media contacten toevoegt
  • of een lijst aankoopt

Maar een dedicated IP-adres zal dan je dan niet helpen, het zal je dan eerder kwaad dan goed doen.

Je hebt dus geen dedicated IP-adres nodig, je hebt een goede reputatie als verzender nodig.

Toestemming

Er zijn nog altijd mensen die niet weten dat je toestemming nodig hebt om mensen te mogen mailen. Als dit voor jou ook nieuw is: hier kun je een checklist downloaden. Deze checklist vertelt je precies wie je wel en wie je niet mag mailen.

Op deze checklist staat niet dat je je hele adresboek mag mailen via bulk e-mail. Er staat ook niet dat je al je contacten van LinkedIn mag uploaden. Er staat dat je mensen pas mag mailen

  • als ze hier actief toestemming voor gegeven hebben
  • nadat je ze vooraf duidelijk geïnformeerd hebt dat je ze gaat mailen

Lees direct verder: Offline adressen verzamelen

Dedicated IP adres was last modified: by
Bronnen
Dedicated IP adres was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.