Design nieuwsbrief belangrijk

In dit artikel wil ik eens ingaan op het belang van het┬ádesign van je nieuwsbrief. Ik kan het me goed voorstellen dat je denkt dat een nieuwsbrief “mooi” moet zijn. Maar waarom eigenlijk? Helpt “mooi” bij het bereiken van de doelen die je met je nieuwsbrief hebt?

In dit artikel wil ik eens nagaan welke factoren belangrijk zijn bij het behalen van de doelen die je met je nieuwsbrief hebt.

Titel

Bij een nieuwsbrief is de titel belangrijk. Ik denk dat we daar niet omheen kunnen. De titel zorgt ervoor dat de nieuwsbrief geopend wordt. Of niet.

Je kunt een prachtige vormgeving maken, maar als mensen je nieuwsbrief niet openen dan heb je daar niet veel aan, want dan wordt het niet gezien.

  • Volgens mij is de titel is daarom het belangrijkste deel van je nieuwsbrief.

Preview

Sommige mensen kunnen een preview van je nieuwsbrief zien voordat ze ‘m openen. Wat je in de preview zet is dus mede-bepalend voor hun beslissing om je nieuwsbrief te openen.

  • Daarom is de preview bijna net zo belangrijk als de titel.

Inhoud

De inhoud van je nieuwsbrief is ook heel erg belangrijk. Als de inhoud van je nieuwsbrief uitsluitend uit promotie bestaat, dan leer je je lezers dat ze je nieuwsbrief alleen hoeven te openen op het moment dat ze behoefte hebben aan je dienst.

Op momenten dat je lezers geen behoefte hebben aan je dienst, zullen ze je nieuwsbrief niet meer openen. En dat heb je ze dan zelf geleerd door niets anders dan promotie aan te bieden.

Als je aan je lezers leert dat ze je nieuwsbrief alleen hoeven te openen op momenten dat ze behoefte hebben aan je dienst, kun je ze op andere momenten niet bereiken.

Het is daarom heel erg belangrijk dat je je lezers vanaf het begin onderwijst dat jouw nieuwsbrief altijd waardevolle inhoud heeft waar je lezers iets aan hebben, ook als ze op dat moment geen behoefte hebben aan je diensten.

Design

Design staat niet het rijtje van zaken die zorgen dat je nieuwsbrief geopend wordt. Maar zorgen dat je nieuwsbrief geopend wordt is wel een doel dat je met je nieuwsbrief hebt.

Een mooie vormgeving zorgt er niet voor dat je abonnees je nieuwsbrief gaan openen. Dat betekent niet dat vormgeving totaal onbelangrijk is: design is in de eerste belangrijk voor zover het behulpzaam is bij het lezen van de content.

Responsive design

  • Het is belangrijk dat je een responsive design gebruikt, want een groot deel van je lezers (40%-50%) leest je nieuwsbrief op een mobiel apparaat.

Als je design niet responsive is, kunnen deze mensen je nieuwsbrief alleen lezen door per regel van links naar rechts te scrollen.

Dat leest niet prettig. Dit kan als gevolg hebben dat je huidige nieuwsbrief minder goed gelezen wordt en dat je volgende nieuwsbrief niet geopend wordt.

Aanklikbare links

Denk hier ook aan bij het plaatsen van de aanklikbare links in je nieuwsbrief. Heb je ze onderstreept? Dat is niet altijd mooi, maar wel erg handig voor lezers die kleurenblind zijn.

Als de aanklikbare links ongelukkig geplaatst zijn, kan het gebeuren dat ze moeilijk te hanteren zijn voor mensen die je nieuwsbrief mobiel lezen. En dat gaat ten koste van de click-rate.

Ook als de ankertekst van je aanklikbaar links te klein is, zul je minder clicks krijgen doordat de links te moeilijk te hanteren zijn.

En als je meerdere tekstlinks dicht bij elkaar hebt staan, dan maak je het voor mensen die op een mobiel apparaat lezen een stuk moeilijker om deze links aan te klikken.

Formaat van de letters

Zorg dat je letters groot genoeg zijn. En dat is groter dan je denkt. Hoe groot je de letters zou moeten maken hangt af van hoeveel tekst je plaatst. Vuistregel:

  • heb je weinig tekst, gebruik dan een letter van minimaal 16 px
  • heb je veel tekst, gebruik van minimaal 15 px

Design en “mooi”

Terug naar de vragen waar ik mee begon: hoe belangrijk is het design en waarom moet een nieuwsbrief mooi zijn?

Mijn conclusie is dat het design belangrijk is doordat het design de leesbaarheid van je nieuwsbrief kan ondersteunen. Maar de meeste nieuwsbrieven hoeven niet beslist mooi te zijn.

Uitzonderingen

Zoiets is natuurlijk nooit 100% waar, er zijn altijd uitzonderingen. Er zijn nieuwsbrieven die beslist wel mooi moeten zijn. Als je een bedrijf hebt dat handelt in “mooi” dan zal je nieuwsbrief natuurlijk ook mooi moeten zijn. Hierbij denk ik aan fotografen, modezaken etc.

Design: liever niet mooi?

Maar zouden er ook nieuwsbrieven zijn die het beter doen als ze niet al te mooi zijn?

Volgens Hubspot wel. Erg mooie nieuwsbrieven zijn onpersoonlijk. Het zijn magazines en geen persoonlijke e-mails. Terwijl juist persoonlijk ogende e-mails het opvallend veel beter doen dan e-mails die eruitzien als magazines.

Een ander nadeel van een erg mooi design: heel veel werk. En als het maken van een nieuwsbrief heel veel werk is, dan kun je dat niet te vaak doen. Terwijl belangrijke factoren bij succes met e-mailmarketing nou juist zijn: ritme en regelmaat.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Design nieuwsbrief belangrijk was last modified: by
Bron
Design nieuwsbrief belangrijk was last modified: by