Direct verkeer in Analytics

Direct verkeer in Analytics

Als je naar Google Analytics gaat dan zie je op de eerste pagina hoe je bezoekers op je site gekomen zijn: organisch, direct verkeer, verwijzingen, e-mail en anders. Hier wil ik het hebben over direct verkeer.

Direct verkeer

Als je bijna alleen verkeer ziet van mensen die je webadres al kenden en je hebt geen gloednieuwe website, dan heb je een reden om je zorgen te maken.

Het lijkt mooi als mensen die je website kennen ‘m ook bezoeken, want als dat vaak gebeurt dan heb je een redelijke naamsbekendheid en waarschijnlijk ook een gemakkelijk te onthouden webadres.

Maar het zou natuurlijk veel fijner zijn als je door onbekende mensen gevonden zou worden en zo je bezoekers- en klantenkring zou kunnen uitbreiden.

Organisch verkeer

Om je bezoekerskring uit te breiden heb je ander verkeer nodig. Maar als je ziet dat je bijna alleen direct verkeer hebt en nauwelijks organisch verkeer, dan betekent dat iets. Dit heeft oorzaken.

Geen blog

Laten we eens beginnen met het ergste: je hebt geen blog. Je blog is de motor van je website. Als je geen blog hebt kun je ook geen organisch verkeer verwachten.

Niet informatief genoeg

Misschien heb je wel een blog, maar is je blog niet informatief genoeg. Voor je gaat schrijven moet je je eerst afvragen of mensen kunnen zoeken naar wat je schrijft.

Ik bedoel letterlijk: kunnen zoeken. Mensen kunnen niet zoeken naar zaken waar ze nooit van gehoord hebben. Dus als je organisch verkeer wilt moet je niet schrijven over zaken waar mensen nooit van gehoord hebben.

Niet gemakkelijk leesbaar

Misschien zijn je teksten niet geschreven op het leesniveau van een 12-jarige. Als je teksten niet gemakkelijk te begrijpen zijn, dan haken mensen af. En als mensen afhaken dan krijg je een hoge bounce rate. Google gaat dan minder mensen sturen.

Besef dat je niet schrijft voor je vakbroeders en -zusters. Je schrijft voor je klanten en die weten weinig over jouw vak. Juist daarom hebben ze je nodig. Vermijd daarom jargon en lange zinnen met veel bijzinnen. Houd het simpel.

Geen goede site structuur

Als je wel een blog hebt en je schrijf wel over zaken waar mensen naar kunnen zoeken, dan heb je mogelijk geen goede site structuur aangebracht. Je site structuur moet ervoor zorgen dat Google alles kan vinden.

Een vuistregel is dat als mensen gemakkelijk alles kunnen vinden, dan kan Google dat ook. Een goede sitestructuur aan brengen zou dus niet zo moeilijk moeten zijn.

Neem eens een onderwerp van je website bij de kop, ga naar je homepage en kijk naar de route die je moet volgen om bij je onderwerp te komen. En dan heb ik het niet over een topzwaar hoofdmenu, want dat is geen goede sitestructuur.

Lukt dat? Kun je het onderwerp vinden? Hoe vaak moet je klikken voor je bij je onderwerp gekomen bent?

Direct verkeer

Veel rechtstreeks verkeer lijkt dus heel erg leuk, maar als veel rechtstreeks verkeer samengaat met weinig organisch verkeer, dan betekent dat eigenlijk dat je website niet zo goed presteert en dat er veel aan te verbeteren is.

Stijgen in Google

5 geheimen

Stijgen in Google door te begrijpen hoe Google je artikelen ziet.

Om vervolgens aan de eisen van Google te gaan voldoen.

Gewoon even leren hoe het moet.


Direct verkeer in Analytics was last modified: by

Meer over SEO kun je hier vinden

Direct verkeer in Analytics: met dank aan Peggy en Marco Lachmann-Anke voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Direct verkeer in Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *