Doe alles voor lijstgroei

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Doe alles wat nodig is voor lijstgroei want the money is in the list. Toch? Nou vergeet dat maar want zo gesteld is het een illusie.

Lijstgroei is belangrijk, dat is waar. En the money is in the list, dat is ook waar. Maar daar moet je niet de conclusie uit trekken dat je alles moet doen voor lijstgroei. Want een lijst heeft alleen waarde als de juiste adressen op die lijst staan.

Als je om het even wie op die lijst zet, dan daalt de waarde van je lijst gigantisch. Lijstgroei is alleen waardevol als de mensen die zich inschrijven voor je lijst de potentie hebben om klant te worden. Als dat er niet inzit, dan kosten die adressen je alleen.

Aangekochte lijsten

Je kunt ook nog steeds lijsten kopen. Realiseer je dat de waarde van je lijst hierdoor niet alleen afneemt: hij kan zelfs in de rode cijfers komen. Servers communiceren met elkaar en aangekochte lijsten gedragen zich op een manier die servers herkennen.

En als servers herkennen dat jij mailt naar een aangekochte lijst, dan heeft dit een negatief effect op de aflevering van je nieuwsbrief. Dat effect strekt zich uit tot nieuwsbrieven die je in de verre toekomst wilt gaan versturen naar mensen die nog niet eens op je lijst staan.

En dit negatieve effect beperkt zich niet alleen tot e-mails. Ik heb laatst iemand geholpen die zo slecht gepresteerd had dat mijn virusscanner een bezoek aan hun website blokkeerde (!).

Realiseer je deze risico’s alsjeblieft voor je je in illegale bochten gaat wringen in het belang van lijstgroei, want je spant het paard achter de wagen.

Doe alles voor lijstgroei

Doe gewoon wat je doen moet voor lijstgroei: maak een leuke weggever die echt gerelateerd is aan je diensten, zet een inschrijfformulier op je website (geen popup). En als je lijst dan niet zo heel erg hard groeit, wees dan gewoon blij dat je niet hoeft te betalen voor adressen van mensen die nooit klant zullen worden.

Wring je niet in bochten voor lijstgroei, want lijstgroei heeft alleen waarde als er prospects op je lijst staan. De rest van je adressen is alleen decoratie.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op


“The money is in the list”

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is. Vraag ‘m hier op! (Nee, we kunnen niet meekijken).

de waarde van je mailinglijst
Doe alles voor lijstgroei was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Clker-Free-Vector-Images.

Doe alles voor lijstgroei was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *