Doelen in Google Analytics

Doelen in Google Analytics

Doelen in Google Analytics: in Google Analytics kun je meten wat mensen op je website doen: hoe lang ze op een pagina blijven, of eigenlijk wel op je website blijven of dat ze direct weer weggaan.

Dat is vreselijk handig, want hierdoor kun je per pagina bekijken of het een goede pagina is of juist niet.

Als mensen zodra ze op de pagina komen direct weer weggaan, dan is dat natuurlijk geen goede pagina. Maar als ze lang genoeg blijven om ‘m helemaal uit te lezen en daarna na je contactpagina gaan om contact met je op te nemen, dan is dat een erg fijne pagina.

Dat zijn belangrijk dingen om te weten. Want het is goed mogelijk dat je een pagina hebt die hele volksstammen met mensen aantrekt, maar waar je eigenlijk toch niets aan hebt omdat die mensen nooit klant worden.


Doelen stellen in Google Analytics

Je wilt dus nog méér weten. Je wilt niet alleen weten of een pagina hoog in Google staat en of een pagina veel mensen aantrekt. Je wilt daarnaast ook weten of die pagina klanten oplevert. Daarvoor moet je doelen instellen in Google Analytics.


Soorten doelen in Google Analytics

Je kunt 4 verschillende soorten doelen instellen in Google Analytics:

  • opbrengst
  • acquisitie
  • vraag
  • betrokkenheid

Hoe stel je ze in?

Doelen instellen doe je:

  • Klik op het tandwiel (links onder)
  • Daarna klik je in de rechterkolom op doelen
  • En hoe het dan verder moet hangt af van welke soorten doelen je wilt instellen.

Je kunt in Analytics 20 doelen maken.


Opbrengst – Google Analytics

Het doel “Opbrengst” in Google Analytics vind ik vreselijk interessant, want het vertelt of ik dit artikel alleen voor jouw plezier schrijf, of dat ik er misschien zelf ook nog iets aan heb.


Om opbrengst te kunnen meten door het doel “Opbrengst ” te gebruiken moet je eerst de boel vooraf in orde maken.

Kijk even wat er gebeurt als iemand op je website komt:

  • Er komt iemand op je website en die is daar heerlijk aan het grasduinen op je blog. Hij gaat van blogpost naar blogpost en gaat uiteindelijk naar je dienstenpagina.
  • Op je dienstenpagina vindt hij je aanbod zo geweldig dat hij besluit je dienst in te kopen.
  • Om je dienst te kopen vul hij een formulier in dat hij naar jou verstuurt.
  • En daarna komt hij op een bedankpagina.

Doelen in Google Analytics: bedankpagina

Pas als hij op die bedankpagina komt is het hele proces voltooid. Daarvoor kan hij nog terug, hij kan besluiten het formulier toch maar niet te versturen. Maar op het moment dat hij op de bedankpagina komt, dan weet je zeker dat het formulier verstuurd is. Daarom is het bereiken van de bedankpagina een uitstekend meetbaar doel.


Waarde van het doel

Het bereiken van die bedankpagina geef je een waarde. Hier lopen mensen vaak vast want ze vragen zich dan af wat die waarde moet zijn. Zeker als het om een contactpagina gaat, tja, wat is dan de waarde? Nou, dat doet er eigenlijk niet toe. Je bent je inkomsten niet aan het meten, je bent aan het meten welke pagina’s en blogposts zorgen voor klanten.

Geef het bereiken van die bedankpagina daarom gewoon een verzonnen waarde, bijvoorbeeld 100 euro.

Je kunt dan ook nog een trechter bouwen van pagina’s die bezocht worden voor de bedankpagina bereik wordt. Bijvoorbeeld: mensen komen eerst op je dienstenpagina, daar moeten ze een formulier invullen en dat is de enige manier om op de bedankpagina te komen.

Omdat je weet dat dit de enige manier is om op je bedankpagina te komen, is de pagina waar het formulier op staat een voorliggende pagina van je doel. En dat kun je ook aangeven in Analytics.


Paginawaarde in je statistieken

Daarna worden je statistieken veel interessanter, want je kunt dan een paginawaarde zien in je statistieken. Die 100 euro die je hebt ingesteld als de waarde van je bedankpagina verdeelt Analytics over de route die mensen volgen om je bedankpagina te bereiken.

Je kunt dan ontdekken dat een pagina waar je erg enthousiast over was omdat hij zo hoog in de zoekresultaten staat, eigenlijk niet zoveel waard is. Het kan dan zomaar gebeuren dat je dan ontdekt dat die pagina wel voor massa’s bezoekers zorgt, maar niet voor klanten. En uiteindelijk is dat natuurlijk wel de bedoeling van je website.


Opbrengst instellen in Google Analytics

  • Klik op het tandwiel linksonder
  • Klik in de derde kolom op Doelen
  • Vink het template “Opbrengst” aan

Je moet hier de URL van je bedankpagina invullen en eventueel ook voorliggende pagina’s. Lees goed wat Google hier zegt, want je moet dit doen zonder je webadres aan het begin van de URL. Gebruik alleen het achterste gedeelte van je URL.

SEO

SEO is leuk maar lastig. Had je de handleiding SEO zelf doen al gevonden?

Lees direct verder: Gebruiker toevoegen aan Google Analytics

Doelen in Google Analytics was last modified: by

Doelen in Google Analytics: Dorothe, dank je wel voor de afbeelding op deze pagina.

Doelen in Google Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.