Doelen in Google Analytics

Doelen in Google Analytics: in Google Analytics kun je meten wat mensen op je website doen: hoe lang ze op een pagina blijven, of eigenlijk wel op je website blijven of dat ze direct weer weggaan.

Dat is vreselijk handig, want hierdoor kun je per pagina bekijken of het een goede pagina is of juist niet.

Doelen in Google Analytics
Doelen in Google Analytics

Als mensen zodra ze op de pagina komen direct weer weggaan, dan is dat natuurlijk geen goede pagina. Maar als ze lang genoeg blijven om ‘m helemaal uit te lezen en daarna na je contactpagina gaan om contact met je op te nemen, dan is dat een erg fijne pagina.

Dat zijn belangrijk dingen om te weten. Want het is goed mogelijk dat je een pagina hebt die hele volksstammen met mensen aantrekt, maar waar je eigenlijk toch niets aan hebt omdat die mensen nooit klant worden.


Doelen stellen in Google Analytics

Je wilt dus nog méér weten. Je wilt niet alleen weten of een pagina hoog in Google staat en of een pagina veel mensen aantrekt. Je wilt daarnaast ook weten of die pagina klanten oplevert. Daarvoor moet je doelen instellen in Google Analytics.


Soorten doelen in Google Analytics

Je kunt 4 verschillende soorten doelen instellen in Google Analytics:

Opbrengst: welke pagina’s dragen bij aan het bestelproces

  • acquisitie
  • vraag
  • betrokkenheid

Hoe stel je ze in?

Doelen instellen doe je:

  • Klik op het tandwiel (links onder)
  • Daarna klik je in de rechterkolom op doelen
  • En hoe het dan verder moet hangt af van welke soorten doelen je wilt instellen.

Je kunt in Analytics 20 doelen maken.


Volgende: welke pagina’s dragen bij aan het bestelproces?

Overigens, had je al ontdekt dat er op deze pagina een handleiding SEO voor beginners staat?

Dank je wel Tumisu voor het beeld in de kopafbeelding.

Doelen in Google Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing.Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd.En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *