Doelgroep op Facebook wat is de trend

Zit je doelgroep op Facebook? Vaak wel, maar toch is het goed om dit in de gaten te houden want anders zijn je inspanningen voor niets. Waar de verschillende doelgroepen zitten volg ik al een paar jaar, waardoor de trend ook zichtbaar wordt. 

Doelgroep op Facebook in 2018

Het zat er aldoor al in, maar in 2018 is het echt heel duidelijk geworden: jongeren hebben geen zin meer in Facebook. Als je jongeren onder 20 jaar wilt bereiken moet je op Instagram zijn. Maar als je mensen boven 20 jaar wilt bereiken zit je nog steeds erg goed op Facebook. Niet alleen het aantal gebruikers is toegenomen in 2018, maar ook het dagelijkse gebruik is toegenomen.


Doelgroep op Facebook in 2017

In 2017 is het aantal Facebookgebruikers weer toegenomen en ook het aantal actieve gebruikers nam fors toe. Op Facebook vind je mensen van alle leeftijden en volgens de cijfers van 2017 groeit het gebruik ook voor alle leeftijdsgroepen, met uitzondering van de doelgroep 15-19 jaar.


Doelgroep op Facebook in 2016

In 2016 is het gebruik van Facebook zelfs nog toegenomen: 9,6 miljoen Nederlanders en 6,8 miljoen is er dagelijks actief. Maar voor je nu heel enthousiast wordt: jongeren zijn afgehaakt, de groei komt van ouderen. Als ouderen je doelgroep zijn zou ik zeker investeren in Facebook. Maar als je mikt op jongeren dan heb je op Facebook niets meer te zoeken.


Doelgroep op Facebook in 2015

Facebook was in 2015 het populairste platform. Het werd gebruikt door maar liefst 9,4 miljoen Nederlanders waarvan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. De doelgroep die dit platform gebruikt is er groot: het platform wordt gebruikt door mensen van 40 jaar tot boven de 80 jaar.

Je kunt op Facebook heel gericht adverteren en dat kan interessant zijn. Hier staat tegenover dat als je Facebook niet wilt gebruiken om te adverteren het een erg arbeidsintensief platform is: je moet er erg vaak iets posten om in de belangstelling te blijven.

Daarnaast is ook niet onbelangrijk: jongeren zijn afgehaakt van Facebook, de populariteit begint pas bij 40 jarigen. Omdat mensen de gewoonte hebben ieder een jaar een jaartje ouder te worden moet je hier goed naar kijken want als deze trend zich doorzet mag je verwachten dat de populariteit van Facebook over 5 jaar pas bij 45 jaar begint.


Hoe Facebook gebruiken?

Maar veel marketeers voelen zich onzeker over de manier waarop ze Facebook gebruiken. 40% van de marketeers weet niet zeker of hun Facebookmarketing werkt. 53% ziet dat hun aantal vertoningen in de nieuwsfeed daalt.

Dus als je niet precies weet wat je moet met Facebook en je hier onzeker over voelt, dan ben je niet de enige, marketeers weten het ook niet. Maar misschien heb je iets aan het artikel over wat je op Facebook kunt publiceren.

Facebook gebruik:

Jaar Aantal gebruikers Dagelijks gebruik
2015 9,4 miljoen 6,6 miljoen
2016 9,6 miljoen 6,8 miljoen
2017 10,4 miljoen 7,5 miljoen
2018 10,8 miljoen 7,6 miljoen

Gratis tips en series over:

  • Mailchimp of MailerLite
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Marketing

Gewoon kiezen wat je hebben wilt en meenemen.

Gratis producten

Gratis producten

Doelgroep op Facebook wat is de trend was last modified: by

Doelgroep op Facebook: met dank aan kirstyfields voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

Bronnen:

Doelgroep op Facebook wat is de trend was last modified: by
Doelgroep op Facebook wat is de trend was last modified: by