Dubbele content verminderen

dubbele content verminderen

Dubbele content en overlappingen op je website is niet zo goed want alleen originele content voegt iets toe aan het web. Je kunt dubbele content op veel verschillende manieren op je website krijgen. Omdat Google nou eenmaal meer houdt van originele content stelt hij zichzelf deze vraag hij bepalen van de positie van jouw pagina’s:

Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?

Google productblog

Dit vraagt Google zich af omdat hij een verbetering wil van de kwaliteit van de zoekresultaten.

Wat is dubbele content

Maar wat is dubbele content precies? Hieronder een paar voorbeelden.

Tags

Je denkt dat tags een soort zoektermen zijn. Dus je voegt aan ieder artikel een heleboel tags toe. Voor iedere zoekterm waarop je gevonden wilt worden voeg je een tag toe.

Hiermee maak je een heleboel pagina’s aan en op al die pagina’s staat precies hetzelfde. Dat kun je zien door naar je website te gaan en daar zo’n tag aan te klikken. Dan zie je daar een klein stukje van je artikel staan. En als je een andere tag aanklikt, dan zie je weer datzelfde stukje staan.

Dubbele content verminderen

Er zijn een heleboel manieren waarop je dubbele content kunt verminderen als die dubbele content ontstaan is doordat je tags gebruikt:

Informatieve pagina’s maken van tags en categorieën

Je hebt niet helemaal ongelijk als je denkt dat een tag een soort zoekterm is, maar als je het op deze manier doet maak je dubbele content die niets toevoegt. Het is beter om wanneer je tags gebruikt, ze zo te gebruiken dat er informatieve pagina’s ontstaan met meerdere artikelen op die pagina. En die artikelen gaan dan allemaal over het onderwerp van die tag. Dat kan echt iets toevoegen en dan kun je ook gevonden worden als iemand de naam van je tag als zoekterm gebruikt. Voor categorieën geldt hetzelfde.

Lees meer gebruiken

Sommige themes plaatsen op de pagina’s die WordPress maakt als je een tag of categorie aanmaakt de hele tekst van je artikel. Dan staat je complete artikel dus meerdere keren op je website. En alleen je nieuwste artikelen zijn voor je lezers bereikbaar, want wie gaat er nou door al die lappen tekst scrollen? Dit type dubbele content kunt je verminderen door het “meer blok” te gebruiken. Dan komt er een klein stukje van je tekst op de categorie- of tagpagina.

Handmatige samenvattingen

Maar die kleine stukjes die op je categorie- en tagpagina staan, zijn precies hetzelfde als het begin van je blogpost. Ook hier kun je iets aan doen. Je kunt deze kleine stukjes uniek maken door je artikel een handmatige samenvatting mee te geven. En dan komt er een uniek stukje op je categoriepagina’s en tagpagina’s.


Dubbele content door slim te zijn

Een andere manier om dubbele content te creëren door te slim te zijn. Dubbele content creëren door te slim te zijn ziet er vaak zo uit:

Gastbloggen

Je gaat bijvoorbeeld gastbloggen op een andere website. Maar je plaatst dezelfde artikelen of artikelen die bijna hetzelfde zijn ook op je eigen website. Dan staan die artikelen dus 2x op het web. Maar Google vindt 1x genoeg, dus dit boeit ‘m niet.

De oplossing voor dit type dubbele content is eigenlijk heel simpel. Doe dit gewoon niet. Als je wilt gastbloggen, maak dan unieke content voor het gastblog. En maak ook unieke content voor je eigen website.


Dezelfde inhoud maar net andere sleutelwoorden

Ik kwam op een website waar dezelfde artikelen meerdere malen voorkwamen, maar deze artikelen hadden compleet verschillende titels. De eigenaar van de website dacht dat hij zo beter vindbaar werd, want dan maakte het niet uit welke zoekterm iemand zou gebruiken. Maar dat zijn gewoon overtollige artikelen die helemaal niets toevoegen.

Dat lijkt slim, maar dat werkt niet. Je kunt dan veel beter één artikel schrijven waarin je die verschillende zoektermen verwerkt. Daar bereik je meer mee.

Dat ziet er zo uit:

Dit ben ik ook een keer ergens tegengekomen: een pagina over een expositie én een pagina over een tentoonstelling. Op beide pagina’s stond ongeveer dezelfde content.

Overbodige artikelen

Overbodige artikelen zijn artikelen die niet nodig zijn omdat alles er al is. Hier een voorbeeld van een overbodig artikel.

Iemand bood z’n huis te koop aan met de plaatsnaam erbij. Maar omdat mensen die op zoek waren naar een huis in een naburig dorp misschien ook geïnteresseerd zouden zijn, had hij nog 7 pagina’s gemaakt die allemaal precies hetzelfde waren. Het enige verschil was de plaatsnaam.

Doe dit liever niet, maak liever één sterke pagina waarop je een kalender of een lijstje zet met de data waarvoor mensen in kunnen schrijven.


Overnemen van andere websites

Artikelen overnemen van andere website is niet zo netjes, maar je bereikt er ook niets mee. Doe dat dus gewoon niet. Een artikel dat je van een andere website overneemt voegt niets toe aan het web.

Als anderen jouw artikelen overnemen weet Google gewoonlijk wel welk artikel het origineel is. Toch kan het vervelend zijn als je werk zonder jouw toestemming op andere websites staat.

Of je artikelen overgenomen worden kun je checken op Copyscape. Vaak helpt het als je de webmaster gewoon een verzoek stuurt jouw content van zijn of haar site te verwijderen. Als dit niet helpt kun je bij Google een verzoek indienen om de andere website uit de zoekresultaten te verwijden.


Overlappende content

Ook overlappende content is niet gewenst. Misschien is het nodig dat je een klein stukje tekst en uitleg geeft dat je op meerdere pagina’s moet herhalen om je teksten begrijpelijk te houden.

Soms kan dat niet anders en dan kun je twee dingen doen: schrijf telkens opnieuw een unieke tekst of gebruik eventueel een inhoudsblok als er een stukje tekst is dat je op meerdere pagina’s wilt plaatsen.


Wat is unieke content

Je moet dus unieke content plaatsen. Unieke content is originele content: content die alleen op jouw website staat.

Maar dat is niet alles: deze content mag ook maar eenmaal op je website voorkomen. En dat is de kern van het probleem, want je website maakt spontaan pagina’s aan met iedere categorie en iedere tag die je aanmaakt.

Dubbele content moet je nooit welbewust op je website zetten en onbedoelde dubbele content moet je proberen te voorkomen.


Wat zegt Matt Cutts?

Het is dus allemaal geen ramp zolang je niet expres en welbewust dubbele content creëert. Maar je website wordt er beter van als je de hoeveelheid dubbele content vermindert. En dat zie je terug in de zoekresultaten.

SEO verbeteren

Als je een dienstverlener bent zonder webshop, dan heb je dubbele content meestal zelf gemaakt. Bijvoorbeeld doordat je niet wist dat het geen goed idee is om heel veel tags aan een artikel toe te voegen.

Maar als je een shop hebt en je verkoopt een T-shirt in 6 kleuren en 3 maten, dan krijg je vanzelf heel veel content die je echt nodig hebt, maar die onderling nauwelijks verschilt. Dan moet je zelf 1 pagina met een T-shirt kiezen en dan geef je alle andere pagina’s waar al die andere kleuren en maten op staan een canonical link waarmee je verwijst naar die ene die je gekozen hebt. Als je de plugin van Yoast gebruikt is dat niet zo moeilijk. Je vindt de canonical link onder het tabblad Geavanceerd. Onder dit tabblad staat een vakje waar je een link kunt invullen.

Meer weten over SEO? Begin dan bij de handleiding SEO zelf doen.


Je bent hier: Home » SEO » Google Panda » Dubbele content verminderen
Dubbele content verminderen was last modified: by

Dubbele content verminderen was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *