Dubbele opt-in bij Mailchimp

Dubbele opt-in bij Mailchimp

Dubbele opt-in aanzetten bij Mailchimp en de dubbele opt-in formulieren aanpassen. Hier lees je hoe je dit doet.


Dubbele opt-in bij Mailchimp

Als je dubbele opt-in wilt aanzetten bij Mailchimp dan is het belangrijk je te realiseren dat je dit doet per Audience. Je doet dit niet op het niveau van het account, maar op het niveau van je Audience.

Je kunt dubbele opt-in bij Mailchimp aanzetten voor het ene Audience, en uitzetten voor het andere Audience.

Dubbele opt-in is in Nederland niet verplicht, maar het is meestal sterk aan te raden om het aan te zetten. Maar niet altijd.

Wanneer aan zetten

  • Bij een gewone inschrijving.
  • Als het vaak voorkomt dat je abonnees spijt hebben van een uitschrijving en zich dan weer opnieuw aan willen melden.
  • Als Mailchimp het eist.

Wanneer niet

  • Als het om betaalde e-mails gaat.

Dubbele opt-in bij Mailchimp

Wel aanzetten

Als het om een gewone inschrijving gaat is het sterk aan te raden om dubbele opt-in aan te zetten, want hierdoor krijgt je lijst een veel hogere kwaliteit.

In sommige situaties heb je geen andere keuze. Want mensen kunnen zich uitschrijven en daar spijt van krijgen. Maar als mensen zich hebben uitgeschreven, dan kun jij ze niet meer op je lijst zetten.

Afmelders die spijt hebben

Afmelders die spijt hebben kunnen alleen nog op je mailinglijst komen als ze zichzelf opnieuw inschrijven met dubbele opt-in. Dus als jij enkele opt-in gebruikt, dan is ieder afscheid van iemand die zich uitschrijft een definitief afscheid want die persoon kan zich niet meer inschrijven.

Als het in jouw branche vaak voorkomt dat mensen zich uitschrijven en later weer in willen schrijven, dan heb je dus eigenlijk geen andere keuze dan te kiezen voor dubbele opt-in. Dit geldt ook als mensen zich via de API inschrijven.

Als Mailchimp het eist

En het kan ook gebeuren dat Mailchimp dubbele opt-in voor jouw account verplicht stelt. Zij activeren het dan zelf en daar kun je niets tegen doen. Zoiets kan gebeuren als je te veel spammeldingen krijgt.

Tot 31 oktober 2017 was dubbele opt-in de standaard instelling bij Mailchimp. Daar kon je alleen iets aan doen met behulp van een plugin die de standaard instellingen overschreef.

Toen heeft Mailchimp dit veranderd. Je kunt nu zelf bepalen of je dubbele of enkele opt-in wilt gebruiken.

Niet aanzetten

Als het om betaalde e-mails zou ik dubbele opt-in niet aanzetten. Want mensen betalen dan om je e-mails te krijgen. Dat doen ze gewoonlijk niet om een ander bij wijze van grap op je lijst te zetten.


Dubbele opt-in bij Mailchimp activeren

Benodigde tijd: 5 minuten.

Als je wilt controleren of je dubbele of enkele opt-in gebruikt of als je deze instelling wilt wijzigen, volg dan deze navigatie:

  1. Klik op Audience

    Dat staat in het menu dat je helemaal bovenaan ziet staan.

  2. Selecteer je Audience

    Als je meerdere audiences hebt, selecteer dan een audience in het dropdown menu dat je links ziet staan.

  3. Open het dropdown rechts

    Open dan het dropdown rechts en kies voor Settings.

  4. Audience name and defaults.

    Klik nu op het bovenste item: Audience name and defaults

  5. Scrollen

    Scrol een klein stukje naar beneden. Dan zie je of je dubbele opt-in gebruikt of niet en je kunt deze instellingen veranderen door een vinkje te plaatsen of juist te verwijderen.


Dubbele opt-in bij Mailchimp

Doordat je dubbele opt-in hebt aangezet krijgen mensen eerst een e-mail met daarin een link waar ze op moeten klikken. En daarna komen ze op een bedankpagina. Deze e-mail en de bedankpagina kun je aanpassen en opmaken. Als je dat wilt, volg dan deze navigatie:

  • Open het menu Audience (dat vind je in het hoofdmenu bovenaan)
  • Kies voor de form builder

Je ziet nu het eerste formulier van een complete set. Dat eerste formulier gebruik je niet als je een inschrijfformulier op je website hebt staan. Maar de rest van die formulieren gebruik je wel.

Hier moet je even goed opletten, want er zijn hier 3 tabbladen en die kun je gemakkelijk over het hoofd zien:

  • Build it (dat is het tabblad waar je nu bent)
  • Design it
  • Translate it

Onder het tabblad Design it kun je de formulieren opmaken. Het is voldoende als je 1 formulier opmaakt, want die opmaak komt dan op alle formulieren.

En als je kiest voor het tabblad Translate it, dan kun je de teksten op de formulieren aanpassen.

Dubbele opt-in bij Mailchimp: translate it

Als je de teksten gaat aanpassen, besef dan dat je niet klaar bent met 1 formulier. Scrol ietsje naar boven. Daar vind je een dropdown met daarin alle formulieren. En als je dan toch bezig bent, loop dan even alle vertalingen na.


Bedankpagina

De bedankpagina vind je ook in het dropdown. Dat is de Confirmation thank you page. Als je deze bedankpagina niet wilt gebruiken, dan kun je je nieuwe abonnee ook doorsturen naar een custom bedankpagina op je eigen website.


Hulp met Mailchimp

Mailchimp is een platform met enorm veel mogelijkheden. Dat is fijn, maar daar wordt het niet gemakkelijker door. Als je hier hulp bij wilt kan het goed zijn te weten dat ik je graag een uurtje help.

En er staat op deze website ook een handleiding voor Mailchimp.



Strategisch mailen

de waarde van je mailinglijst

Al je nieuwsbrieven naar iedereen mailen is zeer beslist géén recept voor succes.

Als je werkelijk succesvol wilt gaan mailen, kom dan voor een individuele training e-mailstrategie. Dan leer ik je wat je hierover moet weten.

Lees er meer over >>


Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp Audiences » Mailchimp adressen organiseren » Dubbele opt-in bij Mailchimp
Dubbele opt-in bij Mailchimp was last modified: by

De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.

Dubbele opt-in bij Mailchimp was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *