Bijgewerkt op 30 november 2023
Dubbele opt-in betekent dat mensen eerst klikken op een link in hun eigen mailbox en daarna pas op je lijst komen. Hier lees je hoe je dubbele opt-in aanzet bij Mailchimp en hoe je de formulieren die Mailchimp dan naar je klanten gaat sturen kunt aanpassen.
Dubbele opt-in kiezen per audience
Als je dubbele opt-in wilt aanzetten bij Mailchimp dan is het belangrijk je te realiseren dat je dit doet per Audience. Je doet dit niet op het niveau van het account, maar op het niveau van je Audience.
Je kunt dubbele opt-in bij Mailchimp aanzetten voor het ene Audience, en uitzetten voor het andere Audience. Dubbele opt-in is in Nederland niet verplicht, maar het is meestal sterk aan te raden om het aan te zetten. Maar niet altijd.
Wanneer aan zetten
- Bij een gewone inschrijving.
- Als het vaak voorkomt dat abonnees spijt hebben van een uitschrijving en zich dan weer opnieuw aan willen melden.
- Als Mailchimp het eist.
Wanneer niet
- Als het om betaalde e-mails gaat.
Als mensen bereid zijn voor je e-mails te betalen dan hoef je niet nogmaals bevestiging te vragen.
Als het om betaalde e-mails zou ik dubbele opt-in niet aanzetten. Want mensen betalen dan om je e-mails te krijgen. Dat doen ze gewoonlijk niet om een ander bij wijze van grap op je lijst te zetten.
Dubbele opt-in: hogere kwaliteit van je audience
Als het om een gewone inschrijving gaat is het sterk aan te raden om dubbele opt-in aan te zetten, want hierdoor krijgt je lijst een veel hogere kwaliteit.
In sommige situaties heb je geen andere keuze. Want mensen kunnen zich uitschrijven en daar spijt van krijgen. Maar als mensen zich hebben uitgeschreven, dan kun jij ze niet meer op je lijst zetten tenzij je dubbele opt-in aanzet.
Afmelders die spijt hebben
Afmelders die spijt hebben kunnen alleen nog op je mailinglijst komen als ze zichzelf opnieuw inschrijven met dubbele opt-in. Dus als jij enkele opt-in gebruikt, dan is ieder afscheid van iemand die zich uitschrijft een definitief afscheid want die persoon kan zich niet meer inschrijven.
Als het in jouw branche vaak voorkomt dat mensen zich uitschrijven en later weer in willen schrijven, dan heb je dus eigenlijk geen andere keuze dan te kiezen voor dubbele opt-in. Dit geldt ook als mensen zich via de API inschrijven.
Als Mailchimp het eist
En het kan ook gebeuren dat Mailchimp dubbele opt-in voor jouw account verplicht stelt. Zij activeren het dan zelf en daar kun je niets tegen doen. Zoiets kan gebeuren als je te veel spammeldingen krijgt. Of als je adressen op je lijst hebt staan die zich hebben ontwikkeld tot spamvallen.
Tot 31 oktober 2017 was dubbele opt-in de standaardinstelling bij Mailchimp. Daar kon je alleen iets aan doen met behulp van een plugin die de standaard instellingen overschreef. Toen heeft Mailchimp dit veranderd. Je kunt nu zelf bepalen of je dubbele of enkele opt-in wilt gebruiken.
Hoe dubbele opt-in activeren
Benodigde tijd: 5 minuten
Dubbele opt-in activeren bij Mailchimp
- Klik je audience aan
Je audience vind je in de zijbalk helemaal links
- Selecteer een audience
Als je meerdere audiences hebt, selecteer dan een audience in het drop-down menu dat je links ziet staan nadat je eerst je audiences geopend hebt, zoals je op de afbeelding hiernaast ziet.
- Open het drop-down aan de rechterkant van de pagina en kies voor Settings.
- Audience name and defaults
Klik nu op het bovenste item: Audience name and defaults.
- Scrollen
Scrol een klein stukje naar beneden. Dan zie je of je dubbele opt-in gebruikt of niet en je kunt deze instellingen veranderen door een vinkje te plaatsen of juist te verwijderen.
Response formulieren
Doordat je dubbele opt-in hebt aangezet krijgen mensen eerst een e-mail met daarin een link waar ze op moeten klikken. En daarna komen ze op een bedankpagina. Deze e-mail en de bedankpagina kun je aanpassen en opmaken. Als je dat wilt, volg dan deze navigatie:
- Open het menu Audience (dat vind je in het hoofdmenu bovenaan)
- Kies voor de form builder
Je ziet nu het eerste formulier van een complete set. Dat eerste formulier gebruik je niet als je een inschrijfformulier op je website hebt staan. Maar de rest van die formulieren gebruik je wel.
Hier moet je even goed opletten, want er zijn hier 3 tabbladen en die kun je gemakkelijk over het hoofd zien:
- Build it (dat is het tabblad waar je nu bent)
- Design it
- Translate it
Onder het tabblad Design it kun je de formulieren opmaken. Het is voldoende als je 1 formulier opmaakt, want die opmaak komt dan op alle formulieren.
En als je kiest voor het tabblad Translate it, dan kun je de teksten op de formulieren aanpassen.
Design it
Onder het tabblad Design it kun je de formulieren opmaken. Het is voldoende als je 1 formulier opmaakt, want die opmaak komt dan op alle formulieren.
Translate it
Als je de teksten gaat aanpassen, besef dan dat je niet klaar bent met 1 formulier. Scrol ietsje naar boven. Daar vind je een drop-down met daarin alle formulieren. En als je dan toch bezig bent, loop dan even alle vertalingen na.
Bedankpagina
De bedankpagina vind je ook in het drop-down. Dat is de Confirmation thank you page. Als je deze bedankpagina niet wilt gebruiken, dan kun je je nieuwe abonnee ook doorsturen naar een custom bedankpagina op je eigen website. Dubbele opt-in aanzetten zorgt dus voor een hogere kwaliteit van je e-maillijst en dat komt de aflevering van al je e-mails ten goede.
Ik ben een Nederlandse Mailchimp PRO partner en ik kan je ondersteunen met Mailchimp.