Dubbele opt-in

Dubbele opt-in

Dubbele opt-in is in Nederland niet verplicht. Maar het kan wel een goed idee zijn en in sommige situaties heb je eigenlijk geen anderen keuze. In dit artikel:

  • Wat is dubbele opt-in?
  • Waarom zou je het gebruiken?
  • Wanneer heb je eigenlijk geen andere keuze?
  • Hoe activeer je het?
Dubbele opt-in

Wat is dubbele opt-in

Dubbele opt-in betekent dat mensen die zich voor je nieuwsbrief inschrijven eerst een e-mail krijgen met daarin een bevestigingslink. Pas nadat ze op de bevestigingslink geklikt hebben komen ze op je mailinglijst.

Hiervan heb jij als ondernemer 3 voordelen en een nadeel.

Voordelen

  • Je eerste voordeel is dat je zeker weet dat het e-mailadres klopt. Er staan geen spelfouten in, want als er spelfouten in het e-mailadres staan dan komt de bevestigingslink niet aan.
  • Het tweede voordeel is dat je zeker weet dat je nieuwe abonnee zichzelf heeft ingeschreven en dat dit niet door een grappenmaker gedaan is.
  • En je derde voordeel is dat je met dubbele opt-in een duidelijk bewijs hebt dat je abonnee zich vrijwillig heeft ingeschreven. En dat bewijs kun je ooit nodig hebben.

Nadeel

Het heeft ook een nadeel: je lijst groeit minder snel. Maar dat is een relatief nadeel want de kwaliteit van de adressen op je lijst is bij dubbele aanmelding hoger dan bij enkele aanmelding.


dubbele opt-in

Waarom zou je het gebruiken

Je gebruikt dit systeem dus om een duidelijk bewijs te hebben dat je abonnee zich vrijwillig heeft ingeschreven en om het opgegeven e-mailadres te controleren op juistheid.


dubbele opt-in

Wanneer heb je geen andere keuze

In sommige situaties heb je geen andere keuze. Want mensen kunnen zich uitschrijven en daar spijt van krijgen. Maar als mensen zich hebben uitgeschreven, dan kun jij ze niet meer op je lijst zetten.


Afmelders die spijt hebben

Ze kunnen dan alleen nog op je mailinglijst komen als ze zichzelf opnieuw inschrijven met dubbele opt-in. Dus als jij enkele opt-in gebruikt, dan is ieder afscheid van iemand die zich uitschrijft een definitief afscheid want die persoon kan zich niet meer inschrijven.

Als het in jouw branche vaak voorkomt dat mensen zich uitschrijven en later weer in willen schrijven, dan heb je dus eigenlijk geen andere keuze dan te kiezen voor dubbele opt-in.


Als Mailchimp het eist

En het kan ook gebeuren dat Mailchimp dubbele opt-in voor jouw account verplicht stelt. Zij activeren het dan zelf en daar kun je niets tegen doen. Zoiets kan gebeuren als je te veel spammeldingen krijgt.


dubbele opt-in

Hoe activeer je het

Tot 31 oktober 2017 was dubbele opt-in de standaard instelling bij Mailchimp. Daar kon je alleen iets aan doen met behulp van een plugin die de standaard instellingen overschreef.

Toen heeft Mailchimp dit veranderd. Je kunt nu zelf bepalen of je dubbele of enkele opt-in wilt gebruiken.

Als je wilt controleren of jij dubbele of enkele opt-in gebruikt of als je deze instellingen wilt veranderen, volg dan deze navigatie:

  • Klik op de naam van je lijst.
  • Open het menu bij Settings
  • En kies dan voor List name and defaults

Bovenaan deze pagina staat of je dubbele opt-in gebruikt of niet en je kunt deze instellingen veranderen door een vinkje te plaatsen of juist te verwijderen.


dubbele opt-in

Meer Mailchimp

Je vindt op die pagina nog veel meer. Je kunt er o.a. een captcha op je formulieren activeren of deactiveren. En je kunt er de GDPR velden activeren of deactiveren.

En wist je al dat Mailchimp een complete bedrijfscorrespondentie rondstuurt namens jouw bedrijf? Dat doet Mailchimp ook als je enkele opt-in gebruikt en ook als je een inschrijfformulier op je website hebt staan.


Mailchimp hulp

Je kunt heel gemakkelijk hulp krijgen bij het hanteren van de software van Mailchimp.

Dat kan in een cursus met vergadersoftware. Je hoeft er je huis niet voor uit.

En je kunt een training Mailchimp volgen in Heiloo bij Alkmaar.

tip
Dubbele opt-in was last modified: by

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor de pijlen in de omslagafbeelding.

Dubbele opt-in was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.