Dunne content filter Panda

Dunne content is content die te weinig kwaliteit heeft. Content die letterlijk te weinig inhoud heeft en te weinig vertelt. Inhoudelijk te kort, niet informatief of niet goed onderbouwd. Gewoon: niet goed genoeg.

Als je dunne content op je website hebt staan, dan zal Google je website liever niet aanbieden in je de zoekresultaten want niemand heeft er iets aan. En als je te veel dunne content op je website hebt staan dan kan het ook nog gebeuren dat Google besluit dat je hele website niet de moeite waard is om aangeboden te worden in je zoekresultaten. Google heeft een filter ontwikkeld om dunne content op te sporen. Dat filter heet Panda en als jouw website door die zeef spoelt dan ben je flink in de aap gelogeerd.

Dunne content: verbeteren of verwijderen

Dunne content moet je daarom verbeteren of verwijderen. Maar wat is “dunne content”? Let op: hier komt een rijtje.


Dunne content: bijlagepagina’s

Als je een vergissing maakt bij het plaatsen van een afbeelding en je geeft aan dat de afbeelding aanklikbaar moet zijn naar de bijlagepagina, dan creëer je daarmee dunne content. Door de afbeelding aanklikbaar te maken naar de bijlage pagina ontstaat er een pagina waar uitsluitend een afbeelding op staat en verder niets.

Als je die vergissing een keertje maakt zal de wereld daar niet van vergaan, maar als je dat bij iedere afbeelding doet dan heb je een website met heel veel pagina’s waar nauwelijks iets op staat. Dat is dunne content.

Als je wilt weten hoe vaak je dat gedaan hebt, dan ga je naar Google dan tik je dit in:

site:jouwwebsite.nl inurl:attachment_id

Als het goed is krijg je dan geen zoekresultaten. Als je wel zoekresultaten krijgt dan is het een goed idee dit even te verbeteren.


Dunne content: duplicate content

WordPress heeft de hebbelijkheid om spontaan nieuwe pagina’s aan te maken. Dat doet hij iedere keer als jij een categorie of een tag aanmaakt. Categorieën en tags aanmaken is een heel erg goed idee omdat categorieën en tags de navigatie op je website ondersteunen. Vooral doen dus.

Maar dit moet je wel met beleid doen. Maak een plan voor categorieën en tags want alle categoriepagina’s alle tagpagina’s die je aanmaakt veroorzaken erg veel dezelfde content. Hierdoor wordt je content behoorlijk verdund.

Neem bijvoorbeeld een blogpost die je in een categorie plaatst en die je 5 tags mee geeft. Die blogpost staat op:

  • je blog
  • de categoriepagina
  • en op 5 verschillende tagpagina’s

Die blogpost staat dus 6x op je website. Als dat zinvol is en nuttig voor de interne navigatie, dan is dat niet erg. Maar zorg er dan wel voor dat je niet al je artikelen dezelfde tags meegeeft zodat die tagpagina’s bijna identiek zijn. En zorg er ook voor dat je een tag aan meerdere artikelen meegeeft zodat er niet een tagpagina ontstaat die precies hetzelfde is als je blogpost.


Dunne content: te weinig woorden

Dan kun je ook nog dunne content creëren door gewoon te weinig te vertellen over het onderwerp van je blogpost. Zorg dat je een onderwerp echt goed bespreekt, haal alles uit de kast als je het ergens over gaat hebben. Je moet minimaal 300 woorden schrijven om serieus genomen te worden door Google. Maar je mag gerust veel meer woorden gebruiken.


Dunne content: dezelfde tekst, verschillende sleutelwoorden

En dan kun je ook nog proberen slim te zijn: dezelfde tekst maar verschillende sleutelwoorden.

Dat heb ik een keer gezien op een website. Er werd onroerend goed te koop aangeboden in plaats X. Maar het zou natuurlijk kunnen dat mensen die op zoek zijn onroerend goed in plaats Y eventueel ook wel geïnteresseerd zijn in onroerend goed in plaats X. Dat kan zelfs heel goed.

Daarom waren er een stuk of 10 pagina’s aangemaakt waar precies dezelfde tekst op stond. Het enige verschil was dat de plaatsnaam veranderd was. Verder waren er helemaal geen verschillen. Dat is dunne content.

Dit geldt natuurlijk ook voor blogposts die je niet alleen op je eigen website plaatst, maar op iedere website die ‘m plaatsen wil. En voor blogposts die je van andere websites overneemt. Al deze zaken voegen niets toe aan het web en creëren dunne content.


Dunne content: te weinig kwaliteit

Het kan ook zijn dat de content die je schrijft wel voldoende woorden heeft, maar eigenlijk geen boodschap waar iemand ooit een zoekopdracht voor zal plaatsen. Bijvoorbeeld een verhaaltje op je blog waarin je vertelt dat je nieuwe website online is.

Het is eigenlijk uitgesloten dat iemand daar iemand daar een passende zoekopdracht voor zal plaatsen. Dat gaat niet lukken, want hoe moet die zoekopdracht er dan uitzien?


Dunne content: gedateerde content

Ik zie soms websites waar het blog als een soort agenda gebruikt wordt om te vertellen over de nieuwe evenementen die eraan komen. Dat is best leuk bedacht, want hierdoor ontstaat ook een soort archief van alle evenementen die er ooit geweest zijn. Op zich vind ik dat wel informatief.

Maar als het evenement voorbij is, dan is het voor Google niet meer de moeite waard om te tonen in de zoekresultaten. Dan zou je het evenement dus uit de zoekresultaten moeten halen en dat gebeurt vaak niet. Doe dat alsjeblieft wel. Ga naar het tandwiel van de plugin van Yoast en haal die blogpost uit de zoekresultaten.

Denk hier ook goed over na voor je tijdelijke evenementen op je blog plaatst, want het is op zich wel leuk, maar je hebt veel meer aan een blog vol met tijdloze content. Als je tijdloze content op je blog plaatst dan kan je blogpost over 10 jaar nog aangeboden worden in de zoekresultaten. Daar heb je dus heel lang iets aan.

En denk je nu eens in dat het 2031 is en dat jij een tijdloze informatieve blogpost in de zoekresultaten vindt. Daar vind je precies wat je zoekt, daarom scrol je verder door dat blog. Maar om die blogposts heel staan allerlei events uit 2018. Dus wat doe je dan? Waarschijnlijk ga je dan weg. Want al die gedateerde content verhindert dat je nog meer goede tijdloze content kunt vinden.


Dunne content: nieuws over ons bedrijf

Dan zie ik ook nog wel eens websites die het blog “nieuws” genoemd hebben. Met als nieuwste artikel een blogpost van vorig jaar. Dat is geen nieuws natuurlijk, dat is oud. En als ik daar met mensen over praat dan vertellen ze me dat hun bedrijf niet zoveel nieuws heeft.

Voor SEO is dit niet goed. Het heel zeldzaam dat iemand via de zoekresultaten gaat zoeken naar nieuws over je bedrijf. Om daarnaar te kunnen zoeken moeten mensen allereerst weten dat je bedrijf bestaat en zolang je niet heel erg groot bent weet niemand dat. En vervolgens moeten die mensen ook nog geïnteresseerd zijn in nieuws over bedrijf en ze moeten je webadres niet weten. Want als ze je adres weten kunnen ze rechtstreeks naar je website gaan. Nieuws over je bedrijf publiceren helpt dus niet om beter vindbaar te worden.


Dunne content: wat kun je er aan doen

Als je werkelijk graag vindbaar wilt zijn in de organische zoekresultaten, plaats dan geen dunne content. Streef naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van je publicaties. Hoe je dat kunt doen kun je lezen in de categorie Over kwaliteit gesproken. Dat is heel veel werk, maar dat zal je ook heel veel opleveren.

En als je eigenlijk niet zo heel veel weet over SEO, begin dan bij de handleiding SEO. Daar vind je de tips die je nodig hebt. Als je het heel erg goed aan wilt pakken, kies dan direct voor de training SEO met resultaat. Dan ga ik je helpen.

Marketing met een hart

9 oktober 2018

Judith is een fijne coach, die het vermogen heeft zich aan te passen aan haar cursist. Ze heeft een onmetelijke schat aan kennis en ervaring, die ze gul deelt. Ze is gewoon een pareltje dat me op verschillende vlakken verder helpt bij de op- en uitbouw van mijn bedrijf.

Tanja Cavaljé

Categorie: SEO verbeteren

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Dunne content filter Panda was last modified: by
Bronnen en credits
Dunne content filter Panda was last modified: by