Duplicate content

Duplicate content kun je op veel verschillende manieren op je website krijgen. Het is niet zo goed voor je website als er veel duplicate content op staat, want alleen het origineel voegt iets toe. Bij het bepalen van de plaats van jouw website in de zoekresultaten stelt Google zichzelf daarom de vraag: 

Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?

Google productblog

Dit vraagt hij zich af omdat hij een verbetering wil van de kwaliteit van de zoekresultaten.

Overnemen van andere websites

Je schrijft je artikelen niet om ermee in de kelder van Google te komen; je schrijft ze met de bedoeling dat ze gevonden en gelezen worden. En artikel dat je overneemt van een andere website, staat al op het Internet en is dus geen uniek artikel.

Als je een dergelijk artikel op je website plaatst, creëer je dubbele content en voeg je niets toe aan het web. En een artikel dat niets aan het web toevoegt, kun je beter niet plaatsen.

Origineel

Als anderen jouw artikelen overnemen weet Google gewoonlijk wel welk artikel het origineel is. Toch kan het vervelend zijn als je werk zonder jouw toestemming op andere websites staat.

Of je artikelen overgenomen worden kun je checken op Copyscape. Vaak helpt het als je de webmaster gewoon een verzoek stuurt jouw content van zijn of haar site te verwijderen.

Als dit niet helpt kun je bij Google een verzoek indienen om de andere website uit de zoekresultaten te verwijden.

Wat is unieke content

Je moet dus unieke content plaatsen, maar wat is unieke content precies?

  • Content is de inhoud van je website, zorg dat die inhoud uniek is

Unieke content krijg je niet door een tekst van een andere website over te nemen en een beetje te veranderen. Unieke content krijg je ook niet door 10 keer dezelfde tekst op je website te zetten.

Overtollige artikelen

Je kunt ook in de verleiding komen om je eigen artikelen of pagina’s een klein beetje te herschrijven. Dan zou je ze nogmaals, met een nieuwe titel en met andere sleutelwoorden,  als nieuw kunnen publiceren.

Bijvoorbeeld: je een pagina of blogpost over een expositie. En daarna schrijf je bijna dezelfde blogpost, maar nu over een tentoonstelling.

Of je biedt een huis te koop aan in jouw woonplaats. Maar om geen kopers te missen schrijf je hetzelfde artikel nog een paar keer, maar nu zet je de naam van je woonplaats er niet in, nu zeg je “dichtbij” en dan de naam van een naburig dorp.

Dat lijkt slim, maar zoals je bovenaan deze pagina kunt lezen let Google hierop. Ook dit is duplicate content en ook deze extra artikelen voegen niets toe aan het web, want je hebt ze al gepubliceerd! Niet doen dus.

Landingspagina’s

En je kunt ook denken: “Ik maak veel landingspagina’s die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan, maar die allemaal een eigen titel krijgen.”

Maar Google is niet gek. Als je veel landingspagina’s maakt terwijl één landingspagina genoeg zou zijn omdat die pagina’s bijna dezelfde inhoud hebben, dan moet je niet verwachten hoog in de zoekresultaten te komen.

Als je werkelijk wilt dat je artikelen gevonden en gelezen worden, dan is het essentieel dat je je artikelen zelf schrijft en dat ze iets toevoegen aan het web.

Kleine verschillen

Misschien organiseer je een reisje en kunnen mensen iedere week mee. Je kunt dan voor iedere week van het jaar een pagina aanmaken met dezelfde inhoud maar een andere datum. Deze grote berg pagina’s voegt echter helemaal niets toe aan de eerste pagina die je hiervoor hebt aangemaakt. Het enige verschil is de datum.

Doe dit liever niet, maak liever één sterke pagina waarop je een kalender of een lijstje zet met de data waarvoor mensen in kunnen schrijven.

Overlappende content

Ook overlappende content is niet gewenst. Misschien is het nodig dat je een klein stukje tekst en uitleg geeft dat je op meerdere pagina’s moet herhalen om je teksten begrijpelijk te houden.

Soms kan dat niet anders en dan kun je twee dingen doen: schrijf telkens opnieuw een unieke tekst of gebruik eventueel een inhoudsblok als er een stukje tekst is dat je op meerdere pagina’s wilt plaatsen.

Onbedoelde duplicate content

Maar meestal gebeurt het dat je onbedoeld duplicate content plaatst.

Als je een blogpost in een categorie plaatst of als je een blogpost een tag meegeeft dan maakt je website vanzelf een pagina aan. Hierdoor kan hetzelfde artikel op heel veel pagina’s komen te staan.

Dit lijkt geen onoverkomelijke ramp, maar toch is het goed hieraan te denken als je een nieuwe tag of een nieuwe categorie aanmaakt. Zorg ervoor dat je tags of categorieën niet voor slechts één artikel gebruikt.

Zorg er ook voor dat geen tagpagina’s aanmaakt waarin je exact dezelfde artikelen zet, want dan maak je twee exact dezelfde pagina’s en dat gaat je niet helpen om beter gevonden te worden.

Clicks vanuit de organische zoekresultaten

Kijk hier eens wat er met een website gebeurde toen ik een hele berg overlappende content verwijderd had. Het gaat hier om clicks vanuit de organische zoekresultaten.

seo vergelijking clicks

  • In de periode van 19 september tot 10 oktober 2853 clicks
  • In de periode van 14 november tot 12 december 14.507 clicks

En het verwijderen van overbodige rommel was echt het enige dat ik had gedaan.

More-tag

Voor je lezers is het ook veel fijner om meer dan één artikel te zien als ze de tag aanklikken. Gebruik daarom bij het schrijven ook de more-tag, zodat je bezoekers niet door eindeloze lange lappen tekst hoeven te scrollen.

Onnodige extra pagina’s voorkomen

Bij WordPress kun je in de URL van je artikel de categorie waarin je het artikel hebt geplaatst opnemen, of je doet dit niet. Het is beter dit niet te doen. Als je dat wel doet en je plaatst een artikel in meer dan één categorie, dan creëer je naast de extra pagina’s waar je niets aan kunt doen, ook nog 2 of meer URLs voor je artikel.

Update: Yoast heeft het mogelijk gemaakt om aan te geven welke categorie de primaire categorie moet zijn. Geef dat vooral aan als je de categorie in de URL hebt staan.

Wat zegt Google?

Het is dus allemaal geen ramp zolang je niet expres en welbewust duplicate content creëert. Maar je website wordt er beter van als je de hoeveelheid duplicate content vermindert. En dat zie je terug in de zoekresultaten. Streef daarom naar het schrijven van originele content.

Hier ga ik uitgebreid op bij de individuele training SEO die ik je kan bieden. Per Skype.  Daarnaast kun je heel veel tips vinden in de SEO handleiding.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Duplicate content was last modified: by
Bronnen en credits
Duplicate content was last modified: by