duplicate content

Duplicate content

duplicate content
Duplicate content

Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?

Google productblog

Dit vraagt Google zich af omdat hij een verbetering wil van de kwaliteit van de zoekresultaten.


Wat is unieke content

Je moet dus unieke content plaatsen, maar wat is unieke content precies? Unieke content is originele content: content die alleen op jouw website staat.

originele content is unieke content
Originele content

Maar dat is niet alles: deze content mag ook maar eenmaal op je website voorkomen. En dat is de kern van het probleem, want je website maakt spontaan pagina’s aan met iedere categorie en iedere tag die je aanmaakt.


Duplicate content voorkomen

Duplicate content moet je nooit welbewust op je website zetten en onbedoelde duplicate content moet je proberen te voorkomen.


Overnemen van andere websites

Je schrijft je artikelen niet om ermee in de kelder van Google te komen; je schrijft ze met de bedoeling dat ze gevonden en gelezen worden. En artikel dat je overneemt van een andere website, staat al op het Internet en is dus geen uniek artikel.

Als je een dergelijk artikel op je website plaatst, creëer je dubbele content en voeg je niets toe aan het web. En een artikel dat niets aan het web toevoegt, kun je beter niet plaatsen.

Origineel

Als anderen jouw artikelen overnemen weet Google gewoonlijk wel welk artikel het origineel is. Toch kan het vervelend zijn als je werk zonder jouw toestemming op andere websites staat.

Of je artikelen overgenomen worden kun je checken op Copyscape. Vaak helpt het als je de webmaster gewoon een verzoek stuurt jouw content van zijn of haar site te verwijderen. Als dit niet helpt kun je bij Google een verzoek indienen om de andere website uit de zoekresultaten te verwijden.


Overtollige artikelen

Je kunt ook in de verleiding komen om je eigen artikelen of pagina’s een klein beetje te herschrijven. Dan zou je ze nogmaals, met een nieuwe titel en met andere sleutelwoorden,  als nieuw kunnen publiceren.

Bijvoorbeeld: je een pagina of blogpost over een expositie. En daarna schrijf je bijna dezelfde blogpost, maar nu over een tentoonstelling.

Of je biedt een huis te koop aan in jouw woonplaats. Maar om geen kopers te missen schrijf je hetzelfde artikel nog een paar keer, maar nu zet je de naam van je woonplaats er niet in, nu zeg je “dichtbij” en dan de naam van een naburig dorp.

Dat lijkt slim, maar zoals je bovenaan deze pagina kunt lezen let Google hierop. Ook dit is duplicate content en ook deze extra artikelen voegen niets toe aan het web, want je hebt ze al gepubliceerd! Niet doen dus.


Landingspagina’s

En je kunt ook denken: “Ik maak veel landingspagina’s die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan, maar die allemaal een eigen titel krijgen.”

Maar Google is niet gek. Als je veel landingspagina’s maakt terwijl één landingspagina genoeg zou zijn omdat die pagina’s bijna dezelfde inhoud hebben, dan moet je niet verwachten hoog in de zoekresultaten te komen.

Als je werkelijk wilt dat je artikelen gevonden en gelezen worden, dan is het essentieel dat je je artikelen zelf schrijft en dat ze iets toevoegen aan het web.


Kleine verschillen

Misschien organiseer je een reisje en kunnen mensen iedere week mee. Je kunt dan voor iedere week van het jaar een pagina aanmaken met dezelfde inhoud maar een andere datum. Deze grote berg pagina’s voegt echter helemaal niets toe aan de eerste pagina die je hiervoor hebt aangemaakt. Het enige verschil is de datum.

Doe dit liever niet, maak liever één sterke pagina waarop je een kalender of een lijstje zet met de data waarvoor mensen in kunnen schrijven.


Overlappende content

Ook overlappende content is niet gewenst. Misschien is het nodig dat je een klein stukje tekst en uitleg geeft dat je op meerdere pagina’s moet herhalen om je teksten begrijpelijk te houden.

Soms kan dat niet anders en dan kun je twee dingen doen: schrijf telkens opnieuw een unieke tekst of gebruik eventueel een inhoudsblok als er een stukje tekst is dat je op meerdere pagina’s wilt plaatsen.

Lees meer blok

Voor je lezers is het ook veel fijner om meer dan één artikel te zien als ze de tag aanklikken. Gebruik daarom bij het schrijven ook de more-tag, zodat je bezoekers niet door eindeloze lange lappen tekst hoeven te scrollen.

Onnodige extra pagina’s voorkomen

Bij WordPress kun je in de URL van je artikel de categorie waarin je het artikel hebt geplaatst opnemen, of je doet dit niet. Het is beter dit niet te doen. Als je dat wel doet en je plaatst een artikel in meer dan één categorie, dan creëer je naast de extra pagina’s waar je niets aan kunt doen, ook nog 2 of meer URLs voor je artikel.

Update: Yoast heeft het mogelijk gemaakt om aan te geven welke categorie de primaire categorie moet zijn. Geef dat vooral aan als je de categorie in de URL hebt staan.


Onbedoelde duplicate content

Maar meestal gebeurt het dat je onbedoeld duplicate content plaatst.

Als je een blogpost in een categorie plaatst of als je een blogpost een tag meegeeft dan maakt je website vanzelf een pagina aan. Hierdoor kan hetzelfde artikel op heel veel pagina’s komen te staan.

Dit lijkt geen onoverkomelijke ramp, maar toch is het goed hieraan te denken als je een nieuwe tag of een nieuwe categorie aanmaakt. Zorg ervoor dat je tags of categorieën niet voor slechts één artikel gebruikt.

Zorg er ook voor dat geen tagpagina’s aanmaakt waarin je exact dezelfde artikelen zet, want dan maak je twee exact dezelfde pagina’s en dat gaat je niet helpen om beter gevonden te worden.

Categorieen optimaliseren
Categorieën en tags optimaliseren

Wat zegt Matt Cutts?

Het is dus allemaal geen ramp zolang je niet expres en welbewust duplicate content creëert. Maar je website wordt er beter van als je de hoeveelheid duplicate content vermindert. En dat zie je terug in de zoekresultaten.


Verborgen schat van Gutenberg

Met Gutenberg hebben we een verborgen schat gekregen waarmee we heel gemakkelijk duplicate content kunnen verminderen. Over die verborgen schat gaat de volgende pagina.


Duplicate content verminderen

Nu 2 manieren om gewone huis-tuin-en-keuken duplicate content te verminderen. Huis-tuin-en-keuken duplicate content is de content die je website aanmaakt waardoor het op meerdere plaatsen op je blog staat.


Lees meer

Op de overzichtspagina van je blog staat een klein stukje van je blogpost met daarna: Lees meer. Hetzelfde stukje dat op de overzichtspagina van je blog staat, staat ook in je artikel en dat is dus duplicate content.

Dit kun je met Gutenberg oplossen, want Gutenberg biedt de mogelijkheid om de teaser in je artikel te verbergen. Dit kun je vinden in de zijbalk nadat je het blok “Lees meer” hebt neergezet.

teaser more-tag
Teaser verbergen

Handmatige samenvatting

Als je daar niets aan doet, dan staan alle stukjes die op de overzichtspagina van je blog staan ook in de zoekresultaten van je blog. Dat is nog meer duplicate content. Ook hier kun je iets aan doen.

Onder het tabblad Document staat een veld waarin je een handmatige samenvatting kunt schrijven. Als je dat doet komt die handmatige samenvatting in je zoekresultaten van je blog. Houdt er rekening mee dat deze handmatige samenvatting ook in de RSS-feed van je blog komt. Je kunt hier meer lezen over handmatige samenvattingen.


SEO handleiding

Het is echt niet nodig dat je het wiel zelf uitvindt. Er zijn massa’s mensen die voortdurend bezig zijn het SEO wiel uit te vinden. Dus als je tijd wilt besparen, lees dan verder in de handleiding SEO leren voor beginners. Dat is wel zo makkelijk.

Duplicate content was last modified: by

Duplicate content was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.