Dynamische content MailerLite

dynamische content met mailerlite

Voor mijn klant heb ik een een workflow gemaakt die eenmalig heel veel tijd en energie kost, maar die op langere termijn heel veel tijd bespaart: tijd besparen met dynamische content.


Tijd besparen met dynamische content

Beginsituatie

In het verleden had voor deze klant al een workflow gemaakt die zichzelf herhaalt. In die workflow zijn alle blogposts over dat specifieke onderwerp opgenomen. Dit systeem bestaat uit 2 workflows en 2 groepen: A en B.

Workflow A correspondeert met groep A en workflow B correspondeert met groep B. Als mensen alle e-mails uit groep A hebben gehad, verhuizen de abonnees automatisch naar groep B en dan krijgen ze alle e-mails van workflow B. En als ze deze e-mails allemaal hebben gehad, dan verhuizen ze weer automatisch naar groep A en dan krijgen ze weer alle e-mails van groep A.

Dat klinkt misschien een beetje saai, maar realiseer je dat het normale verloop op een mailinglijst rond 20% per jaar is en dat je e-mails uitstekend presteren als 50% opent. Meestal haal je geen 50% procent. Conclusie: als je e-mails herhaalt zijn lezen heel veel mensen ze voor het eerst. En als je dan ook nog zorgt voldoende tijd tussen de herhalingen (zeker 2 jaar), dan kun je dit gerust doen.

We hebben een maand tussen deze “standaard e-mails” gehouden, zodat we ook de mogelijkheid hebben om tussendoor andere dingen te sturen als we die hebben.


Tijd besparen met dynamische content

Maar nu gaat mijn klant over dit onderwerp webinars geven. Daar maak ik natuurlijk aparte promotie workflows voor. Maar de datum van een webinar is al bekend voor ik die promotie workflow ga versturen. En eigenlijk vinden we het wel een goed idee om zo’n webinar zoetjes aan te gaan promoten zodra de datum bekend is.

Daarom willen we dat de webinars ook worden aangekondigd in de workflow. Maar dat mag pas gebeuren als de datum bekend is.

Dynamische content en tijd besparen

Als je zoiets gaat maken zonder dynamische content dan kost dat afschuwelijk veel tijd. Want dat betekent dat je telkens als er een datum bekend wordt alle e-mails moet openen om er een aankondiging in te zetten. En telkens als een webinar voorbij is zouden weer alle e-mails van de workflow geopend moeten worden om de aankondiging er weer uit te halen.

Dit zijn grote workflows, dus zoiets kan met meerdere webinars gemakkelijk uitgroeien tot een dagtaak en dat is niet de bedoeling. Dynamische content is hier de oplossing voor.


Tijd besparen met dynamische content

Groepen aanmaken

Als je zoiets doen wilt, begin je met groepen aan te maken: voor ieder webinar een groep. Die groep laat je gewoon leeg tot het moment waarop de datum bekend is.

Dynamische content blokken

Dan open je een voor een alle e-mails van de workflow en je zet voor ieder webinar een blok in de tekst met een verhaaltje over het webinar.

Klik het oogje bij het blok aan, dan kun je aanvinken voor welke groepen dit blok zichtbaar moet zijn. Je vinkt dan per blok de groep aan die bij het webinar hoort.

Als je dat goed regisseert krijgen de lezers dan 1 blok te zien: alleen het blok van het webinar dat je op dit moment wilt promoten. Dat regisseer je door groepen te vullen met adressen of juist leeg te laten. Zorg dus dat er alleen adressen staan in de groep die hoort bij het eerstvolgende webinar. De andere groepen moet je leeg laten. Na afloop van het webinar moet je de groep van het webinar ook weer leeg maken.

Ingeschreven adressen

Adressen van mensen die inschrijven haal je uit de groep van mensen die het blok mogen zien. Dus die mensen val je ook niet meer lastig met promotie voor iets dat ze al hebben gekocht.

Door dynamische content op deze manier in te zetten kun je gigantisch veel tijd besparen en je hoeft ook geen vervelend werkt te doen. Want zeg nou zelf: hoe boeiend is het om voor en na ieder webinar alle e-mails te openen en te wijzigen?

Een ander voordeel is dat je e-mails er leuker door worden. Want mensen die zich nog herinneren dat ze die e-mail eerder hebben gezien, die hebben het dynamische content blok niet eerder gezien. Je e-mails worden hierdoor dus als nieuw.


Wil je dit ook?

Wil je ook zoiets? Dat kan natuurlijk. Je kunt dit leren in een training van een dag en je kunt het ook uitbesteden, dan regel ik het.

Strategisch mailen

de waarde van je mailinglijst

Het is beslist geen goed idee om al je e-mails naar al je abonnees te sturen.

Als je werkelijk succesvol wilt gaan mailen, kom dan voor een individuele training e-mailstrategie. Dan leer ik je wat je hierover moet weten en hoe je het moet doen.

Lees er meer over >>

Dynamische content MailerLite was last modified: by

Dynamic content

Dynamische content MailerLite was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *