RSS de snelle nieuwsbrief

Voor een RSS nieuwsbrief kies je meestal omdat je óf tijd wilt besparen óf heel gericht wilt gaan mailen. Hiervoor is dit type nieuwsbrief ideaal.

Als je gewend bent om wekelijks te mailen kun je op jaarbasis rond 104 uur tijd besparen door je e-mailmarketing op deze manier te automatiseren.

Een RSS kun je zowel met Mailchimp als met MailerLite maken.

RSS de snelle nieuwsbrief

Zoals ik al zei: met een RSS nieuwsbrief kun je tijd besparen. In plaats van iedere keer opnieuw een complete nieuwsbrief te moeten maken, hoef je met een RSS nieuwsbrief helemaal niets te doen. Dus: bespaar tijd met RSS.


RSS: eenmalig instellen

Een RSS nieuwsbrief stel je eenmalig in en daarna hoef je er in principe niets meer aan te doen. MailChimp maakt je nieuwsbrief van de feed van je blog. Jouw aandeel is het publiceren van een blogpost.

Als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurt en je bent ongeveer 2 uur bezig met die nieuwsbrief te maken, dan bespaar je op jaarbasis 104 uur door je huidige nieuwsbrief te vervangen door een RSS nieuwsbrief. Als je werkdagen van 8 uur maakt, dan bespaar je dus 13 volle werkdagen. Leuk voor een extra vakantie.

Feed

Aanbiedingen

Meestal zul je echter iets minder tijd besparen, want je wilt niet alleen je blogposts rondsturen. Waarschijnlijk wil je soms ook een aanbieding aan je nieuwsbrief toevoegen. En die aanbieding moet je er nog wel handmatig inzetten.

Maar ook dan ben je in de helft van de tijd klaar t.o.v. een gewone nieuwsbrief, want MailChimp heeft de andere helft van je nieuwsbrief al gemaakt.


Hoe ziet hij eruit?

RSS nieuwsbrieven zien er heel gewoon en goed uit. Kijk maar hieronder. Dit zijn allemaal RSS nieuwsbrieven. Gewoon met opmaak, afbeeldingen, toeters, bellen, buttons en de hele mikmak die je graag in je nieuwsbrief ziet.

RSS nieuwsbrieven
Ziet er goed uit toch?

Er is dus eigenlijk helemaal geen reden om zoveel tijd kwijt te zijn aan het maken van nieuwsbrieven.


Gericht mailen

Maar naast tijd besparen met RSS is er nog een erg goede reden om hiervoor te kiezen. Als je gericht wilt mailen dan stuur je je abonnees alleen nieuwsbrieven over onderwerpen waar ze graag over lezen. En dat lukt het beste als je je abonnees zelf laat kiezen over welke onderwerpen je ze mailt. En dat betekent dat je e-mailmarketing ingewikkeld wordt.

Ook dan is RSS een erg goede oplossing want je kunt meerdere nieuwsbrieven maken van verschillende feeds. Die nieuwsbrieven gaan dan allemaal over een eigen onderwerp. gEn het maken van de eerste RSS nieuwsbrief kost tijd, maar extra nieuwsbrieven maken kost heel weinig tijd als je dezelfde lay-out aanhoudt.

Nieuwsbrief van een feed

Voor wie

RSS nieuwsbrieven zijn niet voor iedereen geschikt. Maar voor veel mensen zijn ze heel erg geschikt. De voorwaarden zijn:

je hebt een blog met een RSS feed zodat je nieuwste blogpost opgehaald kan worden

en je hebt content marketing als marketing strategie, ofwel je publiceert regelmatig een nieuwe blogpost (ook goed voor de vindbaarheid van je website).

Geldt dit voor jou? Gefeliciteerd, dan kun je gigantisch veel tijd besparen.


Hoe regel je dit

Als je nog moet starten met MailChimp dan kun je RSS de snelle nieuwsbrief opnemen in een MailChimp startpakket.

Als je al ervaring met MailChimp of MailerLite hebt en nu vreselijk veel tijd kwijt bent aan het maken van je nieuwsbrieven, dan kun je een RSS laten maken zonder startpakket. Je kunt dan een training van een middag doen en dan ben je voor de rest van het jaar klaar met je e-mailmarketing.


Delen is lief:

RSS de snelle nieuwsbrief was last modified: by
RSS de snelle nieuwsbrief was last modified: by

Credits: met dank aan Clker-Free-Vector-Images en aan Raphael Silva voor het materiaal in de kopafbeelding.

RSS de snelle nieuwsbrief was last modified: by