Een spam onderzoek is een onderzoek naar de aflevering van je nieuwsbrief. Dit is zinvol als je denkt dat je nieuwsbrief in spam komt of als je denkt of weet dat hij helemaal niet afgeleverd wordt.
Hierbij gaat het er om of je nieuwsbrief netjes in de mailbox aankomt en waar hij dan aankomt: in een spamfilter of gewoon in de mailbox.
Dit onderzoek kan ik doen voor zowel Mailchimp als voor MailerLite.

Komt je nieuwsbrief in spam?
Spam onderzoek
- Hoor je van je abonnees en je klanten dat ze je nieuwsbrief niet ontvangen?
- Zie je in je statistieken een grafiek die ineens scherp daalt?
- Of heb je een andere reden om te vermoeden dat het grootste deel van je nieuwsbrieven in de spamfilters komt?
Dat kan waar zijn. Begin eens met te lezen over de meestvoorkomende oorzaken. Kijk eens of je iets herkent want misschien doe je iets waardoor je de spamfilters triggert.
Kijk ook even of de grafiek van de open rate van je nieuwsbrieven er ongeveer zo uitziet:

Wanneer een spam onderzoek?
Als je de grafiek van de open rate van je nieuwsbrief die je hierboven ziet staan ongeveer herkent en je niets herkent van de meestvoorkomende oorzaken waardoor een nieuwsbrief in spam komt, dan is er iets aan de hand en dan is een spam onderzoek zinvol.

NB: ook met een goede verzendreputatie en een goed gemaakte nieuwsbrief kan je nieuwsbrief incidenteel in spam komen, maar dat is dan echt een incident en niet verontrustend.

Een onderzoek is dan niet nodig, zoiets doe je alleen als je serieuze redenen hebt om te denken dat je nieuwsbrief in spam komt terwijl daar geen duidelijke oorzaken voor aan te wijzen zijn zoals een slechte verzendreputatie of een amateuristisch gemaakte nieuwsbrief.

Snel, accuraat en oh zo duidelijk!
Ik ben geweldig geholpen met het vinden van het probleem, dat een leek als ik met geen mogelijkheid voor elkaar zou krijgen. Alle stappen die je moet zetten worden duidelijk aangegeven, waardoor het juiste resultaat niet kan missen.
Dank je wel Judith!

Spam onderzoek
Als je de oorzaak niet kunt vinden, dan kan ik je helpen met het opsporen van de oorzaak. Deze hulp bestaat uit een spam onderzoek.
Ik ga dan een nieuwsbrief zoals jij ‘m gewoonlijk maakt versturen naar een speciaal geselecteerde lijst met adressen en onderzoeken of ze aankomen, of ze in spam komen of niet. En als ze niet in de mailbox aankomen maar naar de spamfilters gaan, dan ga ik na wat hier de oorzaak van is.
Resultaat van het onderzoek
Na dit onderzoek kan ik je precies vertellen:
Alleen deze nieuwsbrief
Belangrijk: dit is een technisch onderzoek dat je vertelt wat je in deze ene nieuwsbrief fout hebt gedaan.
Maar als je je mailinglijst verwaarloosd hebt dan kan dit er ook een oorzaak van zijn dat je nieuwsbrief in de spamfilters komt. Het onderzoek laat deze oorzaak niet zien. Dus als je denkt dat dit een oorzaak kan zijn, vertel me dit dan direct.
En als je in het verleden zonder toestemming hebt gemaild en hierdoor spammeldingen hebt gekregen, dan is je verzendreputatie beschadigd. Dit onderzoek helpt dan niet.
Tarief
Neem contact met me op als je je probleem hiermee voor eens en voor altijd wilt verhelpen.
Dan ga ik je eerst een paar vagen stellen om zeker te weten dat dit onderzoek zinvol is.
Contact opnemen schept dus nog geen verplichtingen.

Wat krijg je bij een spam onderzoek?
Als je een spam onderzoek laat doen naar de oorzaken en oplossingen als je nieuwsbrief in de spamfilters komt krijg je:
Twijfels
Als je twijfelt of je dit onderzoek zou moeten laten doen dan kan mijn artikel over honeypot-adressen je waarschijnlijk helpen hier helderheid over te krijgen. Lees dat dus even, want jij weet precies hoe vaak je gemaild hebt, hoe je aan de adressen bent gekomen, of je er veel adressen op je lijst staan die niet openen. Het artikel geeft daar betekenis aan.
Soms is een spamonderzoek helemaal niet nodig. En als je de grafiek hierboven helemaal niet herkent, dan is het misschien allemaal niet zo ernstig. Op het blog staat ook een artikel over wat je zelf allemaal kunt doen om te voorkomen dat je nieuwsbrief in spam komt.
Aanrader!
Judith heeft mij geweldig geholpen met MailChimp. Ik gebruik MailChimp al een aantal jaren, maar merkte regelmatig dat enkele klanten de mail niet kregen.
Ze heeft alles nagezien en tips gegeven zodat ik zelf ermee aan de slag kon. Fijn dat ik het uiteindelijk zelf moest doen. Heb er weer veel van geleerd. Ze is vlot en duidelijk met reageren. Aanrader!

MailerLite expert
Sinds november 2018 ben ik door MailerLite erkend als expert.
Je kunt hier lezen hoe ik jou met MailerLite kan helpen: coaching, strategie, automatiseren of uitbesteden.

Mailchimp expert
Sinds januari 2015 ben ik door Mailchimp erkende als expert. Nu ben ik ook gecertificeerd.
Hoe ik jou met Mailchimp kan helpen kun je op deze pagina vinden. Zowel als je het zelf wilt doen als wanneer je het wilt uitbesteden.