Statistieken fantastische e-mail: een fantastische e-mail doet waar je ‘m voor hebt gemaakt en dat zie je in je statistieken.
Een fantastische e-mail is een e-mail die doet waar je ‘m voor gemaakt hebt. Als hij niet doet waar je ‘m voor gemaakt hebt, dan kan hij er nog zo leuk uitzien, maar dan is het geen fantastische e-mail.
E-mailstrategie is onafhankelijk van het platform dat je gebruikt.
Statistieken fantastische e-mail
Doel van je fantastische e-mail
Een fantastische e-mail maken met Mailchimp of MailerLite.
Om een fantastische e-mail te kunnen maken begin je dus met doelen te stellen. Je maakt een plan. Daarna voer je dat plan uit. En dan ga je meten in welke mate je je doelen bereikt hebt.
Je gaat niet meer zomaar op de gok een leuke e-mail sturen, je zelf aan het roer zitten en leren ervoor zorgen dat die e-mail doet wat hij doen moet.
En als je niet ziet dat je fantastische e-mail doet wat je wilt dat hij doet, dan ga je je volgende nieuwsbrief verbeteren. Zo ga je stap voor stap verder tot je nieuwsbrief een fantastische e-mail geworden is. Dat is een leer- en testproces.
Doelen stellen
Een fantastische e-mail maken betekent dus dat je eerst moet verzinnen wat die e-mail precies moet gaan doen. Je stelt een doel voor die e-mail.
Misschien moet je zelfs nog een stap terug: waarom kies je eigenlijk voor een e-mail om die specifieke boodschap over te brengen? Want je kunt ook andere dingen kiezen om een boodschap over te brengen: je kunt een advertentie plaatsen, je kunt op een zeepkist op de markt gaan staan, je kunt een bill board langs de snelweg hangen of nog iets heel anders doen.
Maar je kiest ervoor om een e-mail te sturen. Dat lijkt mij een prima keuze, ik doe dat zelf ook vaak, maar zorg wel dat je weet waarom je dat doet.
Wat moet je fantastische e-mail doen?
En dan moet je bedenken wat die fantastische e-mail voor je moet doen:
- moet hij iets voor je verkopen?
- of wil je slapende abonnees heractiveren?
- of wil je gewoon dat je lezers je niet vergeten?



Zo zijn er talloze doelen voor een e-mail te bedenken. En het doel dat je kiest gaat bepalen hoe het verder moet.
Dat gaat niet “vanzelf” en er is geen “magische formule”. Er zijn wel best practices en die kun je volgen. Maar dat betekent niet automatisch dat jouw nieuwsbrief het geweldig gaat doen.
E-mailstrategie staat of valt bij testen en meten. Dus dat ga je ook doen. En na deze training weet je wat de aandachtspunten zijn bij het testen en meten.
Fantastische e-mail
Een fantastische e-mail kun je natuurlijk maken met ieder platform. Ik kan het je in een halve dag leren. Maar eerst moet je de basis in orde maken: je account moet goed ingericht zijn.

Mailchimp
Als je met Mailchimp werkt dan is het goed inrichten van je account echt wel even een klusje. Met alle adressen op dezelfde lijst en goed georganiseerd met groepen en tags. Volg daarom eerst de training over groepen, segmenten en tags.

MailerLite
Als je met MailerLite werkt moet je account ook goed ingericht zijn. Maar dat is minder ingewikkeld. Daarom kun je wat mijn betreft direct instappen in deze training. Het is wel belangrijk dat je al mailt met MailerLite en weet hoe je een e-mail maakt.

Ander platform
Als je een ander platform gebruikt is het belangrijk dat je weet hoe je in jouw platform kunt segmenteren.
Deze training kun je gewoon doen, want deze training over een fantastische e-mail gaat over het stellen van doelen en het meten of je die doelen hebt bereikt.
Hoe je een fantastische e-mail maakt is een e-mailstrategie training van een halve dag en onafhankelijk van het platform dat je gebruikt.
Statistieken fantastische e-mail
Om de training over de statistieken van een fantastische e-mail te kunnen doen, moet je als je met Mailchimp werkt goed kunnen werken met groepen, segmenten en tags.
Dat hoef je niet perse van mij geleerd te hebben, maar je moet het wel kunnen want anders loop je vast in deze training. Het gaat dan gewoon niet lukken.
Daarom is de training over groepen, segmenten en tags een voorliggende training.

Groepen, segmenten en tags
- Alle adressen in hetzelfde Audience
- Georganiseerd met groepen, segmenten en tags
- Zodat je kunt mailen alsof de adressen op aparte lijsten staan
- Iedere abonnee heeft niet meer dan 1 profiel zodat je kunt zien wat je lezers doen.
Statistieken fantastische e-mail
350 euro


Aan Corona aangepaste annuleringsvoorwaarden
Online
I.v.m. corona kunnen alle trainingen ook online met vergadersoftware Meet. Dit doen we in blokken van anderhalf uur met een pauze tussen de blokken.
Wat leer je?
We gaan in deze training een enkele e-mail helemaal uitdiepen en analyseren. Daarna weet je precies wat je aan het doen bent en waarom je hiervoor kiest.
En je weet hoe je kunt bepalen of je of je e-mail ook echt doet wat hij doen moet.
- Als je Mailchimp gebruikt is het noodzakelijk dat je kunt werken met groepen, segmenten en tags. Je kunt deze twee trainingen combineren.
- Voor MailerLite is het voldoende als je een nieuwsbrief kunt maken.

Judith de Vries
Mailchimp expert
Sinds januari 2015
Mijn profiel in de expert directory van Mailchimp kun je hier vinden.
En gebruik je MailerLite, dan kun je mijn profiel hier vinden.