E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials

E-mailstrategie met mailchimp free en essential

E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials: op 2 mei 2017 heeft MailChimp laten weten dat alle accounts voortaan gratis de beschikking kregen over Automation. Hierdoor kon je ook met de gratis versie van Mailchimp een leuke e-mailstrategie opzetten.

Maar helaas: sinds 15 mei 2019 kun je met Mailchimp Free en Essentials nog maar 1 e-mail met Automation versturen. Een uitdaging dus.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials

Om te begrijpen waar dit om gaat moet je beseffen dat mensen die je website vinden zelden direct klant worden. Dat doen ze niet. Ze moeten je eerst beter kennen. En ze krijgen het gevoel je beter te kennen als ze een paar keer van je gehoord hebben.

Ze hebben een stuk 7 tot 10 contacten met je nodig voor ze in staat zijn te beslissen dat ze je klant willen worden. Hierbij tellen alle soorten contacten mee.

Mailchimp Automation kan enorm helpen die noodzakelijke contacten snel tot stand te brengen. Maar 1 e-mail is daar gewoon niet genoeg voor. Toch heb je met Mailchimp Free niet meer e-mails tot je beschikking. Dus daar gaan we het gewoon mee doen.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials

Je hebt meer mogelijkheden voor geautomatiseerd contact dan die ene e-mail. Je kunt nog steeds een eenvoudig strategisch plannetje uitvoeren, ook als je Mailchimp Free gebruikt.

  1. Gebruik dubbele opt-in.
  2. Stuur je nieuwe abonnee daarna naar een e-book.
  3. Activeer de final welcome e-mail.
  4. Stel je Automation e-mail een poosje uit.

Gebruik dubbele opt-in

Dubbele opt-in betekent dat mensen hun inschrijving eerst in hun eigen mailbox moeten bevestigen. Om dit te kunnen doen krijgen ze van Mailchimp automatisch een e-mail en die e-mail kun je meetellen als een contact.

Kijk daarom even of dubbele opt-in in jouw account geactiveerd is:

  • Klik op Audience in het bovenste menu.
  • Kies in het dropdown rechts voor Settings
  • Kies dan voor Audience name and defaults
  • Vink het vakje aan voor: Enable double opt-in

Stuur je abonnee naar een e-book

Je abonnee krijgt dus een e-mail met daarin een link waarop hij moet klikken. Daarna stuur je ‘m naar een gratis e-book. Hoe je dat kunt doen lees je in het artikel: Hoe in Mailchimp de bijlage toevoegen. Dat is weer een contact met jou.

Activeer de final welcome e-mail

Daarna ga je de Final welcome email activeren.

  • Klik op Audience (bovenste menu)
  • Open het dorpdown rechts: Manage Audience
  • En kies voor Signup forms
  • Klik dan op Form builder

Nu zie je een dropdown staan met daarin: Signup form. Maar als dat menu even opent, dan zie je heel veel formulieren. Kies voor Final welcome email.

Uitleg final welcome e-mail - e-mail strategie voor Mailchimp Free

Aanvinken

Vink nu aan dat de final welcome e-mail verzonden moet worden: Send a final welcom email.

Uitleg final welcome e-mail - e-mail strategie voor Mailchimp Free

Onderwerpregel aanpassen

Als je nu een klein stukje naar beneden scrolt, dan zie je een aantal codes staan.

in de mailbox

Die codes zet Mailchimp om in tekst. De bovenste 2 (From en Reply-to) zijn erg belangrijk, daarom moet je daar liever niet aankomen.

Maar de onderste (Subject) kun je gerust bewerken. *|LIST:NAME|* is de naam van je lijst en je ziet hier ook staan Abonnement Bevestigd. Daar kun je gewoon een leuke onderwerpregel neerzetten.

Final welcome e-mail aanpassen

Als je nog iets verder scrolt, dan zie je een vakje met een tekst over dat het abonnement bevestigd is. Ga met je muis over de rechterkant van dat vakje tot je Edit ziet en klik dan op Edit.

final welcome e-mail aanpassen e-mailstrategie voor Mailchimp Essential

Dan ben je op een pagina waar je een heel verhaal kunt schrijven en doe dat ook vooral. Schrijf een leuk verhaal. Of stuur een bonus. Dat vinden mensen leuk, dus dat gewoon. Klik daarna op Save & Close.

Informatie die wij bewaren

Daaronder staat een verhaaltje over de informatie die je van je abonnee bewaart. Daar kun je niets aan veranderen en dat hoeft ook helemaal niet, dus dat laat je gewoon zo. Zet in deze e-mail eventueel een bonus!

Automation

Je hebt nu al een heleboel contacten gecreeerd terwijl je Automation nog niet gebruikt hebt, maar dat ga je nu wel doen.

  • Ga naar Campaigns (bovenste menu)
  • Klik op de knop Create Campaign (rechts boven)
  • Kies voor e-mail
  • En maak een Single welcome email

Als je alles laat staan zoals het is, dan komt die e-mail wel een beetje erg snel, want je nieuwe abonnee heeft net een Final Welcome email gehad. Maar je kunt de verzending van deze Single welcome e-mail uitstellen. Doe dat.

Mailchimp single e-mail uitstellen

Klik op Use advanced settings.

advanced settings voor Mailchimp free en essential
Klik op: Use advanced settings

Je krijgt dan eerst nog een waarschuwing dat als je dit doorzet, je niet meer terug kunt, maar dat wil je ook helemaal niet.

Je komt nu op een pagina waar je veel meer instellingen hebt.

advanced settings
Advanced settings: meer instellingen

Hier kun je de instellingen van je single e-mail aanpassen:

  • Bovenaan kun je de trigger veranderen. Hier kun je instellen hoe lang de verzending uitgesteld moet worden.
  • Daaronder zie je staan Schedule. Hier stel je in op welke dagen je e-mail verzonden mag worden en op welke dagen niet.
  • In het volgende rijtje kun je filteren wie je e-mails moeten krijgen. Bijvoorbeeld alleen mensen die hebben ingeschreven op een specifieke landingspagina.
  • En daaronder kun je aangeven dat Mailchimp na de verzending iets moet doen. Bijvoorbeeld een tag voegen, of je abonnee laten instromen in een groep.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials

Nu gaan we even de route na die je nieuwe abonnees krijgen:

  1. Ze komen op je website en ze zien daar dat ze je interessante e-book kunnen krijgen en ze schrijven zich in (dat is het eerste contact).
  2. Omdat je dubbele opt-in gebruikt krijgen ze direct een e-mail met daarin een link waar ze op moeten klikken (tweede contact)
  3. Dan gaan ze naar de plaats waar je het e-book hebt neergezet (dat is het derde contact).
  4. Vervolgens krijgen ze wanneer ze weer in hun mailbox kijken een bonus (vierde contact)
  5. En een poosje later krijgen ze een fantastisch leuke e-mail van je (vijfde contact).

Door alles te gebruiken dat tot je beschikking staat kun je dus ook met Mailchimp Free 5 contacten creëren met je nieuwe abonnee.

In de weken daarna zorg je voor de rest van de noodzakelijke contacten door je abonnees gewoon te mailen zodat ze geleidelijk aan steeds beter weten wie je bent en wat je te bieden hebt.

Méér dan 1 e-book

Als je méér doelgroepen hebt en aan iedere doelgroep een eigen e-book wilt geven, dan kun je dat regelen door voor ieder e-book een aparte landingspagina te maken.

En het is ook mogelijk dynamische content te maken. Dat betekent dat je voor iedere doelgroep een tekst in je nieuwsbrief zet die we tussen codes plaatsen. Tekst die tussen de codes staat is alleen zichtbaar voor de doelgroep die je hiervoor kiest. De rest van de tekst staat wel gewoon in je nieuwsbrief, maar is niet zichtbaar voor anderen dan de gekozen doelgroep.

Een serie maken

Sommige mensen zien geen problemen, want je kunt ook meerdere Automations maken over hetzelfde onderwerp. En dan stel je de verzending voor iedere volgende e-mail telkens een dag uit.

Maar toch ligt hier een probleem, want in de voorwaarden van Mailchimp van januari 2020 kun je onder Prohibited Actions punt 9 lezen:

Except as permitted under our Standard Terms of Use, take any action intended to avoid our billing thresholds.

Ik heb ook even gevraagd wat Mailchimp gaat doen als iemand zich niet houdt aan punt 9 van de probibited actions. Daar was Mailchimp duidelijk in: dan sluiten ze je account.

Dus hoewel het prima mogelijk is om een serie na te maken door meerdere Automations te maken, is het maar de vraag of dat slim is en het is in elk geval een risico dat je account gesloten wordt.

Lees ook: Marketingkanalen met Mailchimp Free


Uurtje Mailchimp begeleiding op maat

Misschien zou je deze strategie wel willen gebruiken, maar vind je het toch allemaal een beetje ingewikkeld. Dan kan het fijn zijn te weten dat je me al voor een uurtje kunt inhuren. Ik geef je dan begeleiding op maat.

We doen dit met vergadersoftware en we gaan het dan hebben over het onderwerp dat jij moeilijk vindt.


Mailchimp training of coaching

cursus mailchimp

Dat gaat allemaal veel sneller dan door een blog ploeteren.

Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp Automation » E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials


E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials was last modified: by

Er staat op deze website ook een handleiding voor Mailchimp.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free: met dank aan ar130405 voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free en Essentials was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *