E-mailstrategie voor Mailchimp Free

E-mailstrategie voor Mailchimp Free: op 2 mei 2017 heeft MailChimp laten weten dat alle accounts voortaan gratis de beschikking kregen over Automation. Hierdoor kon je ook met de gratis versie van Mailchimp een leuke e-mailstrategie opzetten.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free

Maar helaas: sinds 15 mei 2019 kun je met Mailchimp Free nog maar 1 e-mail met Automation versturen. Een uitdaging dus.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free

Om te begrijpen waar dit om gaat moet je beseffen dat mensen die je website vinden zelden direct klant worden. Dat doen ze niet. Ze moeten je eerst beter kennen. En ze krijgen het gevoel je beter te kennen als ze een paar keer van je gehoord hebben.

Ze hebben een stuk 7 tot 10 contacten met je nodig voor ze in staat zijn te beslissen dat ze je klant willen worden. Hierbij tellen alle soorten contacten mee.

Mailchimp Automation kan enorm helpen die noodzakelijke contacten snel tot stand te brengen. Maar 1 e-mail is daar gewoon niet genoeg voor. Toch heb je met Mailchimp Free niet meer e-mails tot je beschikking. Dus daar gaan we het gewoon mee doen.


E-mailstrategie voor Mailchimp Free

Je hebt meer mogelijkheden voor geautomatiseerd contact dan die ene e-mail. Je kunt nog steeds een eenvoudig strategisch plannetje uitvoeren, ook als je Mailchimp Free gebruikt.

  1. Gebruik dubbele opt-in.
  2. Stuur je nieuwe abonnee daarna naar een e-book.
  3. Activeer de final welcome e-mail.
  4. Stel je Automation e-mail een dag uit.

Gebruik dubbele opt-in

Dubbele opt-in betekent dat mensen hun inschrijving eerst in hun eigen mailbox moeten bevestigen. Om dit te kunnen doen krijgen ze van Mailchimp automatisch een e-mail en die e-mail kun je meetellen als een contact.

Kijk daarom even of dubbele opt-in in jouw account geactiveerd is:

  • Klik op Audience in het bovenste menu.
  • Kies in het dropdown rechts voor Settings
  • Kies dan voor Audience name and defaults
  • Vink het vakje aan voor: Enable double opt-in

Stuur je abonnee naar een e-book

Je abonnee krijgt dus een e-mail met daarin een link waarop hij moet klikken. Daarna stuur je ‘m naar een gratis e-book. Hoe je dat kunt doen lees je in het artikel: Hoe in Mailchimp de bijlage toevoegen. Dat is weer een contact met jou.


Activeer de final welcome e-mail

Daarna ga je de Final welcome email actieveren.

  • Klik op Audience (bovenste menu)
  • Open het dorpdown rechts: Manage Audience
  • En kies voor Signup forms
  • Klik dan op Form builder

Nu zie je een dropdown staan met daarin: Signup form. Maar als dat menu even opent, dan zie je heel veel formulieren. Kies voor Final welcome email.

Kies voor de final welcome e-mail
Kies voor de Final welcome email

Aanvinken

Vink nu aan dat de final welcome e-mail verzonden moet worden: Send a final welcom email.

final welcome e-mail aanvinken
Final welcome e-mail aanvinken

Onderwerpregel aanpassen

Als je nu een klein stukje naar beneden scrolt, dan zie je een aantal codes staan.

final welcome e-mail in de mailbox
Codes van de final welcome e-mail

Die codes zet Mailchimp om in tekst. De bovenste 2 (From en Reply-to) zijn erg belangrijk, daarom moet je daar liever niet aankomen.

Maar de onderste (Subject) kun je gerust bewerken. *|LIST:NAME|* is de naam van je lijst en je ziet hier ook staan Abonnement Bevestigd. Daar kun je gewoon een leuke onderwerpregel neerzetten.


Final welcome e-mail aanpassen

Als je nog iets verder scrolt, dan zie je een vakje met een tekst over dat het abonnement bevestigd is. Ga met je muis over de rechterkant van dat vakje tot je Edit ziet en klik dan op Edit.

final welcome email aanpassen
Edit verschijnt al je met je muis over de rechterkant van het veld gaat

Dan ben je op een pagina waar je een heel verhaal kunt schrijven en doe dat ook vooral. Schrijf een leuk verhaal. Of stuur een bonus. Dat vinden mensen leuk, dus dat gewoon. Klik daarna op Save & Close.


Informatie die wij bewaren

Daaronder staat een verhaaltje over de informatie die je van je abonnee bewaart. Daar kun je niets aan veranderen en dat hoeft ook helemaal niet, dus dat laat je gewoon zo.


Automation

Je hebt nu al een heleboel contacten gecreeerd terwijl je Automation nog niet gebruikt hebt, maar dat ga je nu wel doen.

  • Ga naar Campaigns (bovenste menu)
  • Klik op de knop Create Campaign (rechts boven)
  • Kies voor e-mail
  • En maak een Single welcome email

Als je alles laat staan zoals het is, dan komt die e-mail wel een beetje erg snel, want je nieuwe abonnee heeft net een Final Welcome email gehad. Maar je kunt de verzending van deze Single welcome e-mail een dag uitstellen. Doe dat.

  • Klik op de knop: Edit Delay And Recipients

Dan zie je een dropdown met daarin: Immediately, maar dat kun je veranderen in 1 day. Dus dat verander je. En daarna maak je je e-mail en je start Automation.


E-mailstrategie voor Mailchimp Free

Nu gaan we even de route na die je nieuwe abonnees krijgen:

  1. Ze komen op je website en ze zien daar dat ze je interessante e-book kunnen krijgen en ze schrijven zich in (dat is het eerste contact).
  2. Omdat je dubbele opt-in gebruikt krijgen ze direct een e-mail met daarin een link waar ze op moeten klikken (tweede contact)
  3. Dan gaan ze naar de plaats waar je het e-book hebt neergezet (dat is het derde contact).
  4. Vervolgens krijgen ze wanneer ze weer in hun mailbox kijken een bonus (vierde contact)
  5. En een dag later krijgen ze een fantastisch leuke e-mail van je (vijfde contact).

Door alles te gebruiken dat tot je beschikking staat kun je dus binnen een dag 5 contacten creëren met je nieuwe abonnee.

In de weken daarna zorg je voor de rest van de noodzakelijke contacten door je abonnees gewoon te mailen zodat ze geleidelijk aan steeds beter weten wie je bent en wat je te bieden hebt.


Méér dan 1 e-book

Als je méér doelgroepen hebt en aan iedere doelgroep een eigen e-book wilt geven, neem dan een korte cursus, dan leer ik je hoe je dit kunt doen, ook met Mailchimp Free.


Alternatief

Je kunt dus wel iets met Mailchimp Free en ik heb het zelf jaren gedaan zonder Automation. Maar de vraag is natuurlijk niet alleen of het kan, maar ook of je het wilt. Je kunt natuurlijk ook een ander platform kiezen. Denk bijvoorbeeld aan MailerLite.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free was last modified: by

E-mailstrategie voor Mailchimp Free: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

E-mailstrategie voor Mailchimp Free was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.