Effect van SEO: wanneer zie je dat?

Als je gaat investeren in SEO dan wil je natuurlijk ook wel graag weten wanneer je effect van SEO ziet. Wanneer je effect van SEO ziet hangt af van wat je al hebt opgebouwd. Hoe groter je website nu al is en hoe sterker de content is, hoe sneller je effect van SEO zult zien.

Blog

Bij SEO gaat het in de eerste plaats om het optimaliseren van je blog. Dat zou je misschien niet verwachten en misschien vind je het zinvoller om je dienstenpagina’s te optimaliseren omdat je liever wilt dat deze pagina’s hoog in Google komen.

Misschien vind je zelfs dat een blog niet past bij een zakelijke website zoals de jouwe. En dan ga je hier vlug weer weg, op zoek naar iemand anders die je kan helpen je website hoog in Google te krijgen zonder dat je er een blog op zet.

Tip: zoek dan naar iemand die gespecialiseerd is in AdWords

en niet naar een SEO specialist.

Vanuit jouw perspectief is waar dat het handiger zou zijn als je dienstenpagina’s hoog in de zoekresultaten zouden komen, maar Google is meer geïnteresseerd in je blog omdat op je blog de antwoorden op zoekopdrachten staan. Je blog is daarom de motor van je SEO strategie. Je dienstenpagina’s liften mee op de stijging van je blog.

Effect van SEO: blog

Als je net met een nieuwe website begint waar nog nauwelijks iets op staat, dan duurt het langer voor je resultaat ziet dan wanneer je al een groot blog hebt dat je tot dusver niet geoptimaliseerd hebt. Er is content nodig om te optimaliseren.

Maar anderzijds heb ik iemand wel eens horen zeggen dat ze eerst wilde zorgen voor content en pas daarna wilde gaan leren optimaliseren. Dat is meestal dubbel werk. Als je nu nog geen content hebt maar wel wilt gaan bloggen, schrijf dan een paar artikelen en leer dan direct hoe je deze artikelen kunt inzetten om je website beter vindbaar te maken.

Effect van SEO

Terug naar de vraag: hoe snel zie je effect van SEO?

Ik heb een keer aan een website gewerkt die heel weinig deed en waarbij binnen een maand een flinke verbetering zichtbaar werd.

grafiek seo met resultaat

De onderste stippellijn laat zien hoe het de maand daarvoor was en de bovenste dikke lijn laat zien hoe het een maand later, na optimalisatie, geworden was.

Een dergelijk resultaat bereik je alleen als er al voldoende teksten op de website staan. En als je het resultaat wilt behouden moet je ook doorgaan met het publiceren van blogposts.

Ongeveer een jaar later

Wat nog leuker is: hieronder zie je een screenshot van ongeveer een jaar later. En dan zie je dat er nog steeds zoveel clicks komen uit de organische zoekresultaten.

SEO resultaat een jaar later

En juist dat maakt SEO zo interessant: je investering is een eenmalige investering die daarna alleen onderhoud vraagt, maar de effecten blijven komen. Dit in tegenstelling tot een investering in advertenties. Wat je in advertenties investeert is daarna weg.

Effect van SEO

In principe kun je dus heel snel effect van SEO zien. Maar in de praktijk is dat meestal niet zo omdat je website nog niet aan de voorwaarden voldoet voor snelle resultaten. Er staat dan gewoon nog niet genoeg content op.

Besef dat het geheel meer is dan de delen. Het lukt niet om een pagina van positie 94 naar positie 5 te krijgen als er verder niets op de website staat.

SEO is een langetermijnstrategie en SEO resultaten bouw je stap voor stap op. Als je dit artikel leest omdat je op effect van SEO zit te wachten, begin dan met het opbouwen van een inhoudelijk sterk blog.

En natuurlijk kun je ook SEO hulp krijgen. Je kunt een een-op-een SEO training bij me volgen.

Als je meer wilt weten over SEO: ik heb een SEO handleiding voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Effect van SEO: wanneer zie je dat? was last modified: by
Credits

Met dank aan Monsterkoi voor de uitgelichte afbeelding.

Effect van SEO: wanneer zie je dat? was last modified: by