Eigen content is je schat

Eigen content is je schat! Socialmediamarketing en SEO vragen van je dat je regelmatig goede, informatieve content maakt. Als je dat niet doet zijn je inspanningen op de social media eigenlijk verspilde tijd en moeite en in de zoekresultaten zul je niet verschijnen. Met name op de social media kan het lijken alsof het niet werkelijk nodig is om eigen content te maken, want je kunt ook content van anderen delen op de social media.

Ik wil in dit artikel uitleggen waarom je ook op de social media niet bereikt wat je wilt als je uitsluitend content van anderen deelt.

Wat doe je op de social media

Als zelfstandig ondernemer heb je 3 dingen te doen op de social media:

  • zichtbaarheid verbeteren en versterken
  • geloofwaardigheid opbouwen
  • en mensen het gevoel geven dat ze je kennen, vertrouwen en aardig vinden

Zichtbaarheid versterken

De meeste mensen vertellen je wel dat je via de social media je zichtbaarheid kunt versterken, maar daarna hoor je niets meer. Maar zichtbaarheid alleen is niet genoeg. Zichtbaarheid is een voorwaarde om gevonden te worden, maar zichtbaarheid is niet het enige dat nodig is om klanten te krijgen.

Het belang van eigen content

Zichtbaarheid versterken is het enige dat je kunt doen op de social media als je zelf geen content maakt.

Je kunt dan boeiende en interessante content van anderen delen. Je kunt reageren op updates van anderen en je kunt vreselijk leuk doen en zorgen dat je opvalt. Maar meer zit er niet in zonder eigen content.

Conclusie: je kunt via de social media je zichtbaarheid verbeteren zonder ooit zelf content te maken.

Geloofwaardigheid opbouwen

Met geloofwaardigheid ligt het anders. Geloofwaardigheid opbouwen gaat niet lukken als je uitsluitend content van anderen deelt.

Om geloofwaardigheid op te bouwen moet je geloofwaardige content publiceren en delen. Je moet zelf gaan schrijven, video’s maken, infographics rondstrooien of wat je ook maar bedenken kunt. Het is uitgesloten dat je geloofwaardigheid opbouwt als je alleen de content van anderen deelt. Je bouwt dan geloofwaardigheid voor die anderen op, maar niet voor jezelf.

Het is ook uitgesloten dat je geloofwaardigheid opbouwt als je uitsluitend je dienstenaanbod adverteert. Om geloofwaardigheid op te bouwen moet je geloofwaardige content produceren. Content die bewijst dat je heel veel over je vak weet.

Conclusie: je kunt geen geloofwaardigheid opbouwen als je geen eigen content maakt.

Kennen, vertrouwen en aardig vinden

Kennen, vertrouwen en aardig vinden gaat beslist lukken zonder eigen content. Maar lukt het zonder eigen content ook op de manier die je wilt?

Kennen

Als je een klant wilt krijgen is het noodzakelijk dat die klant jou eerst kent. Die klant moet een keer iets over je gehoord hebben, je website gevonden hebben, een social account gevonden hebben, een Adwords advertentie gezien hebben of een advertentie in de krant gezien hebben.

Het maakt niet uit hoe of wat, maar iemand die nog nooit van je gehoord heeft kan gewoon je klant niet worden. “Kennen” is een voorwaarde. Maar zou jij iemand inhuren alleen maar omdat je weet dat die persoon bestaat? Zonder te weten of die persoon de klus kan klaren?

Conclusie: het is noodzakelijk dat mensen je kennen, maar als dit het enige is zal het geen klanten opleveren.

Vertrouwen

Als je alleen content van anderen deelt of als je hoofdzakelijk content van anderen deelt, dan is het best mogelijk dat ik je vertrouw. Als de content van anderen die jij deelt goede content is, dan krijg ik zelfs een enorm vertrouwen dat jij weet waar de goede content te vinden is.

En misschien huur ik je in als ik iemand nodig heb die op zoek moet naar goede content. Maar voor iets anders ga ik je niet inhuren want je hebt niet laten zien dat je iets anders kunt. Als jij content van een ander deelt, dan zie ik dit als jouw aanbeveling voor die ander.

Conclusie: door uitsluitend content van anderen te delen bouw je niet het soort vertrouwen op dat klanten oplevert.

Aardig vinden

Als je hoofdzakelijk content van anderen deelt bouw je beslist sympathie op.

Iedereen zal je aardig vinden:

  • de mensen die de content gemaakt hebben zullen dol op je zijn
  • de mensen die zien dat jij content van anderen deelt zullen dit sympathiek vinden

Iedereen vindt je aardig, iedereen vindt je sympathiek. Maar niemand huurt je in, want niemand weet wat je waard bent, niemand weet of je de klus wel kunt klaren.

Conclusie: door uitsluitend content van anderen te delen zullen mensen je beslist aardig vinden, maar dat zal geen brood op de plank brengen.

Contentplan

Je kunt klanten krijgen via de social media, maar niet als je geen eigen content produceert. Wat je wel zou moeten doen is het volgende:

  • Maak eigen informatieve content die je geloofwaardigheid versterkt
  • Publiceer die content op social media waar je doelgroep zit
  • Deel soms ook content van anderen
  • Publiceer soms iets over je dienstenaanbod

Op deze manier versterk je én je zichtbaarheid, én je geloofwaardigheid én je laat zien dat mensen erop kunnen vertrouwen dat je de klus kunt klaren. En als je content genoeg kwaliteit heeft zul je ook scoren in de zoekresultaten.

Hulp nodig

Het is niet vreemd als je hier hulp bij nodig hebt.

Integendeel, ik heb inmiddels zo’n 300 blogposts geschreven en dat ging niet altijd “vanzelf”. En nu gaat dit ook echt heel anders dan vroeger. Dat is een leerproces en dat leerproces kan versneld worden door feedback van iemand die ervaring heeft. Ik weet nog goed dat ik vroeger geen flauw idee had waar ik over schrijven moest.

Feedback

Ik weet ook nog heel goed dat ik dacht dat ik niet genoeg kennis had om eigen content te maken. Dat gevoel heb jij misschien ook. En omdat je dit gevoel hebt moet alles perfect zijn. En omdat alles perfect moet zijn, publiceer je niets. Ik kan je feedback geven op de teksten die je geschreven hebt.

En dan zul je zien dat ik heel andere dingen zie dan jij. En dat ik verbeteringen wil op punten waarvan jij dacht dat ze onbelangrijk waren. Je zult zien dat ik de punten boeiend vind waarover jij dacht dat ze zwak waren. En dan ik soms dingen helemaal niet zie terwijl jijzelf ze diep in je hart afkeurt.

Waar zit je doelgroep

Daarnaast kan ik je helpen ervoor te zorgen dat je niet meegaat in de waan van de dag. Het gebeurt heel vaak dat mensen vreselijk veel tijd besteden aan een platform terwijl het maar niet lijkt te lukken. Dat doen ze omdat iedereen op dat platform zit. En dan lukt het niet omdat in werkelijkheid niet iedereen daar zit: hun doelgroep zit daar niet.

Eigen content is een must als je klanten wilt krijgen, maar je hoeft het niet helemaal alleen te doen. Maak gewoon een afspraak met me voor persoonlijke begeleiding bij je marketing.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Eigen content is je schat was last modified: by

Inspiratie

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Eigen content is je schat was last modified: by
  • Met dank aan Larisa-K voor de uitgelichte afbeelding.
Eigen content is je schat was last modified: by