Dynamische content

dynamische content
Mailchimp partner badge
MailerLite expert

Dynamische content

Tegenwoordig biedt Mailchimp in Mailchimp Standard en Premium de mogelijkheid om dynamische content te gebruiken. Maar dat is helemaal niet nieuw. Dynamische content was er al lang al en het is er ook nu nog voor Mailchimp Free, Essentials en de legacy versie.

Ik kan ook dynamische content plaatsen in Mailchimp Free en Essentials. En dynamische content met MailerLite is heel gemakkelijk.

Wat is dynamische content

Wat is dynamische content

Dynamische content in je nieuwsbrief is content die je verbergt voor mensen voor wie die content niet relevant is en die je toont aan mensen voor wie het wel relevant is.


Voorbeelden

Call-to-action

In veel nieuwsbrieven zie je een call-to-action staan om je te abonneren. Dat is relevant als de nieuwsbrief gedeeld is op de social media, want die mensen zijn nog niet geabonneerd. Maar dit is helemaal niet relevant voor mensen die al geabonneerd zijn.

Bij elke nieuwsbrief zijn er veel meer lezers die geabonneerd zijn dan lezers die niet geabonneerd zijn. Dus eigenlijk is het raar om je abonnees lastig te vallen met een call-to-action om zich te abonneren.

In een dergelijk situatie kun je met dynamische content die call-to-action verbergen voor mensen die al geabonneerd zijn.

Inspelen op aankoopgedrag

Een ander voorbeeld: je wilt inspelen op aankoopgedrag. Je klanten hebben bijvoorbeeld dienst x gekocht en die dienst leent zich er niet voor om ‘m nogmaals te verkopen. Bijvoorbeeld een boek. Als je dat eenmaal hebt is heel vervelend om daar in elke nieuwsbrief weer reclame voor te zien.

Product verbergen

  • Dan maak je eerst een groep aan voor iedereen die het blok wel moet zien, ofwel voor iedereen die deze dienst nog niet gekocht heeft.
  • Vervolgens maak je je nieuwsbrief, met daarin een blok voor voorwaardelijke content. En je geeft er de instructie bij dat het blok getoond moet worden aan iedereen die nog niet gekocht heeft.
  • Zodra mensen kopen haal je ze uit die groep, zodat ze deze dienst nooit meer te zien krijgen.

Dat kan ook geweldig zijn als je een abonnementen verkoopt. Dan maak je een dynamisch blok voor iedereen die nog niet heeft gekocht en dat blok laat je alleen zien aan mensen die niet hebben gekocht. En zodra ze gekocht hebben toon je dat blok niet meer.


Dynamische content

Als je je nieuwsbrieven voor Mailchimp of voor MailerLite wilt laten maken kun je er dynamische content bij inkopen.

En als je Mailchimp Premium of Standard gebruikt kan ik je in een uurtje leren hoe je dit doet.

Gebruik je Mailchimp Free of Essentials, dan ligt het ingewikkelder en dan heb je een training van een halve dag nodig.

En ook in MailerLite kun je dynamische content laten maken of leren hoe je het zelf kunt doen.


Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO