Je bent hier: Home » E-mail specialist » Dynamische content » Pagina 2

Dynamische content

Mailchimp laten doenJuridische screeningExtreem lange nieuwsbrievenDynamische content
dynamische content
Mailchimp partner badge

Dynamische content in Mailchimp

Dynamische content is het neusje van de zalm: je stuurt je nieuwsbrief naar je hele lijst, maar de instellingen van je nieuwsbrief bepalen wie welke teksten en afbeeldingen te zien krijgen.

Hierdoor kun je nog persoonlijker mailen dan wanneer je een nieuwsbrief naar een segment stuurt.

Wat is dynamische content

Dynamische content in je nieuwsbrief is content die je verbergt voor mensen voor wie die content niet relevant is en die je toont aan mensen voor wie het wel relevant is.

dynamische content

Voorbeeld van dynamische content

Ik geef je een simpel voorbeeld: een therapeut die voedingsadviezen geeft. Voedingsadviezen verschillen per individu. Op dit individuele niveau kun je geen bulk e-mails versturen. Maar je kunt je adressen wel indelen in groepen: voedingsadviezen voor senioren, voor gezonde volwassenen, voedingsadviezen voor vrouwen in de overgang en adviezen voor kinderen.

Maar als je op deze manier aparte nieuwsbrieven gaat versturen, dan kom je een probleem tegen: gezonde volwassenen kunnen kinderen hebben. En vrouwen in de overgang kunnen ook kinderen hebben. En ze kunnen ook nog ouders hebben en daarom iets over de voeding ouderen willen weten.

Jouw indeling voldoet dus niet helemaal en kan als gevolg hebben dat je sommige mensen veel te vaak mailt.

Dynamische content is de oplossing

Dynamische content is hier de oplossing voor. Laat de mensen zelf aanvinken waar ze in geïnteresseerd zijn. Want dat weten ze zelf veel beter dan jij of ik.

En vervolgens stuur je eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief met daarin een stukje tekst voor iedere groep. Maar dat stukje tekst toont Mailchimp alleen aan mensen die hebben aangevinkt dat ze er geïnteresseerd in zijn. Alle anderen zien een heel dunne extra witregel. Dat is dynamische content.

Hoe doen we dit

Als je iets wilt als in bovenstaand voorbeeld, dan hangt het van meerdere factoren af hoe we dit gaan doen.

Versie van Mailchimp: voor gebruikers van Mailchimp Premium en Mailchimp Standard is dynamische content heel gemakkelijk gemaakt. Als jij één van deze twee versies gebruikt, dan kan ik je in een uurtje leren hoe je dit doet. Zet een afspraak in mijn agenda bij de Mailchimp helpdesk en vertel erbij welke versie van Mailchimp je gebruikt en dat je dynamische content wilt leren.

Andere versies van Mailchimp: met de andere versies van Mailchimp kan het ook, maar dat is lastiger. Je hebt dan een stukje code in je template nodig.

Hoe die code eruit ziet hangt af van hoe jij de groepen in je account hebt benoemd. En het is dus ook een voorwaarde dat je je account hebt ingericht met groepen. Als je je account hebt ingericht met tags, dan moeten we dat eerst veranderen. Dat kun je leren in een training over groepen, segmenten en tags.

Kan jouw idee ook met dynamische content?

Nu vraag je je misschien af of jouw idee ook kan met dynamische content. Ik weet niet wat je idee is, maar ik denk dat het kan. Neem gewoon even contact met me op en leg me je idee voor. Dan kan ik vast wel iets uitbroeden waardoor het kan.

Dynamische content: call to action

Een ander voorbeeld dat veel vaker voorkomt.

Je verstuurt je nieuwsbrief en je hoopt dat hij gedeeld wordt op de social media. Omdat je dit hoopt en graag nieuwe abonnees wilt, zet je er een call to action in:

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Je kunt kosteloos ook zelf een abonnement nemen. Schrijf je hier in.

Ik zie heel vaak een dergelijk regeltje onder een nieuwsbrief staan. Maar dat gaat nergens over, want ik heb die nieuwsbrief niet doorgestuurd gekregen en ik heb al een abonnement.

Dit regeltje doet elke personalisering teniet, want het is een overduidelijk bewijs dat dit geen nieuwsbrief is die persoonlijk voor mij is. Daar doe ik niet vervelend over, maar het voelt gewoon niet meer als een persoonlijke nieuwsbrief. Die voornaam boven de nieuwsbrief is dan ineens onecht.

Het is alsof je achter de coulissen kijkt bij een magisch toneelstuk en daar ziet hoe de magie tot stand gebracht wordt. En dan blijkt het eigenlijks niets te zijn.

Hoe goed ik ook weet dat voornamen boven nieuwsbrieven niks voorstellen, toch knap ik erop af als ik een uitnodiging krijg om me in te schrijven voor een nieuwsbrief waar ik al voor ingeschreven ben.

Dynamische content

Maar met een klein beetje dynamische content gebeurt dat niet. Want met dynamische content laat je regeltje zien aan mensen die de nieuwsbrief lezen op de social media of die ‘m doorgestuurd krijgen. En je laat dat regeltje niet zien aan mensen die al een abonnement op je nieuwsbrief hebben.

Hoe gaan we dit doen

Als jouw dynamische content alleen onderscheid moet maken tussen abonnees en niet-abonnees dan is het veel makkelijker. We hoeven dan alleen een regeltje code toe te voegen aan je template.

Ga even naar de Mailchimp helpdesk, vertel dat je dynamische content wilt waarbij je onderscheid maakt tussen abonnees en niet-abonnees dan zetten we dat stukje code in je template.

Exclusieve content

Nog een voorbeeld: als je een call to action om je in te schrijven kunt verbergen voor mensen die al ingeschreven zijn terwijl je het toont aan alle anderen, dan kan dat natuurlijk ook andersom.

Je kunt content versturen die exclusief voor je abonnees is. Alle anderen zien die content niet. Zo kun je je abonnees belonen door ze een fabelachtig goed aanbod te doen.

Of je zet een aanbod in je nieuwsbrief met een speciale bonus of korting voor je abonnees, terwijl alle anderen wel van het aanbod gebruik kunnen maken, maar zonder de exclusieve voordelen. Dan krijgt een abonnement op je nieuwsbrief meerwaarde, want dat wordt dan een soort membership.

Betaalde series of wachtwoorden

En dan de betaalde series, daar zie je soms ook een regeltje onder:

Dit is betaalde content, ik verzoek je dit niet te met anderen te delen.

Het is prima om mensen dit te vragen, maar zou het niet veel fijner zijn als je niet afhankelijk bent van de goodwill van je klanten?

Je kunt die nieuwsbrief zo inrichten dat alleen de geadresseerde je betaalde content kan zien. En als de geadresseerde je nieuwsbrief op de social media zet, dan verschijnt je call to action om ook een betaald abonnement te nemen.

Ditzelfde geldt natuurlijk voor wachtwoorden van online cursussen. Ook die wachtwoorden kun je beschermen met een klein stukje code.

Hoe waterdicht is dit allemaal?

Dat is een goede vraag. Als je dynamische content wilt gebruiken om een betaalde serie of wachtwoord te beschermen, dan moet je er rekening mee houden dat het niet 100% waterdicht is.

Vooral mensen erg handig zijn kunnen er omheen. Maar de gemiddelde internet gebruiker kan dat niet. Maar het biedt zeker veel meer bescherming dan vragen om iets niet te delen.

Met dynamische content kun je gewoon mensen in- of uitsluiten. Dat werkt goed, maar ik zou er geen staatsgeheimen mee versturen.

Dynamische content en meer trainingen

Hoe we jouw dynamische content gaan aanpakken hangt dus af van wat je wilt en eventueel van de versie van Mailchimp die je gebruikt. Gewoon even contact met me opnemen zodat ik weet waar we over praten.

Waar we dit doen hangt ook af van wat je wilt, welke versie van Mailchimp je gebruikt en hoe je account is ingericht.

Willibrordus Business Centre Heiloo
Willibrordus Business Centrum Heiloo
Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

Mailchimp partner badge