Home » Mailchimp blog » Mailchimp legacy

Emails: Mailchimp legacy

Voor 15 mei 2019 had Mailchimp 2 versies: een gratis versie en een betaalde versie. Je hebt de Legacy versie als je voor 15 mei 2019 een upgrade hebt gedaan naar de betaalde versie van Mailchimp.

Als je deze versie van Mailchimp hebt dan zit je behoorlijk goed. Wat je dan hebt loopt ongeveer gelijk met Mailchimp Essentials, maar met nog een paar extra’s die er in de oude versie wel waren en in Mailchimp Essentials niet.

Mailchimp legacy

Mailchimp legacy

Aantal gebruikers

Je kunt een onbeperkt aantal gebruikers aanmaken.

Aantal Audiences

Je kunt ook een onbeperkt aantal Audiences aanmaken. Dit raad ik je overigens zeer sterk af. Werk liever met alle adressen het in hetzelfde Audience want Mailchimp is daarvoor gemaakt. Om je adressen in te delen gebruik je groepen en tags. Als je niet weet hoe dat moet, dan zul je er veel voordeel van hebben als je dit leert.

Adressen archiveren

In de Mailchimp legacy versie kun je uitgeschreven en non-subscribed adressen archiveren, maar het hoeft niet. In de legacy versie betaal je niet voor deze adressen. Dus als je ze archiveert doe je dat omdat het je meer overzicht geeft.

Automatische aanpassing betaalplan

In de nieuwe versies van Mailchimp moet je in de gaten houden of het aantal contacten dat je hebt nog wel past in je betaalplan. Want als er uitgroeit zet Mailchimp je extra adressen in additional contact blocks en dat dat gunstig of ongunstig voor je uitpakken, afhankelijk van het aantal adressen waar het om gaat.

Maar in de legacy versie hoef je dat niet bij te houden. Als je meer adressen krijgt ga je vanzelf meer betalen en als je minder adressen krijgt ga je minder betalen. Je plan past zich vanzelf aan aan je situatie.

Automation

Je hebt de Classic Automation en net als in Mailchimp Essentials heb je een klein stukje van de Customer Journey, zonder vertakkingen. Dat is een nadeel want de mogelijkheid om vertakkingen te kunnen maken kan veel voor je doen.

Al met al vind ik dat de Mailchimp legacy versie een prachtig prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Als je deze versie hebt, denk dan heel goed na voor je gaat upgraden. Weeg dit heel erg goed af. Want de legacy versie is niet meer te koop. Dus als je gaat upgraden naar een van de nieuwe versies van Mailchimp dan is er geen weg terug.

Dat betekent dat je gaat upgraden en later toch liever wilt downgraden, dan krijg je de legacy versie niet terug. Je komt dan in een lagere versie van het nieuwe Mailchimp plan.

""

AB testen met Mailchimp

AB testen met Mailchimp

AB testen met Mailchimp was vroeger niet zo simpel, maar tegenwoordig is dat heel gemakkelijk. Om AB-test te kunnen doen heb je minimaal Mailchimp Essentials nodig. Je kunt dan een test doen met verschillende titels, verschillende afzenders, meerdere soorten content of je test de verzendtijden en verzenddagen. Hierdoor kun je uitvinden wat bij jouw doelgroep …

AB testen met Mailchimp Lees meer »

eigen html

Eigen HTML in je nieuwsbrief

Eigen HTML in je nieuwsbrief kan in Mailchimp Standard, Premium en de legacy versie. Maar als je een van deze versies hebt kun je wel echt iets leuks maken. Je kunt een hele nieuwsbrief (laten) coderen. Maar je kunt ook een responsive design van Mailchimp gebruiken en daar een code blok in zetten. En dan …

Eigen HTML in je nieuwsbrief Lees meer »

MC4wp en boxzilla

MC4WP met Boxzilla

MC4WP is een WordPress plugin waarmee je inschrijfformulieren voor Mailchimp kunt maken. Met Boxzilla (ook een WordPress plugin) kun je van dit formulier een popup maken. In dit artikel kun je lezen welke mogelijkheden deze plugin biedt. Ik ben bevooroordeeld, want ik vind deze plugin zo fijn dat ik ‘m zelf gebruik. Hier kun je …

MC4WP met Boxzilla Lees meer »